در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانهملی، دکتر علیعسکری در بازدید از بخشهای مختلف این معاونت و هنگام بازدید از خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اهمیت توجه به بخش های فرهنگی گفت: افزایش بسته های خبری در حوزه فرهنگی و اجتماعی می تواند نگاه مخاطبان را به این موضوع متوجه کند که این حوزه برای رسانه ملی اهمیت دارد.
وی ضمن قدردانی از خبرنگاران بخشهای سیاسی این خبرگزاری اظهار کرد: خبرگزاری صداوسیما باید در جایگاهی قرار بگیرد که اولین منبع خبری محسوب شود و از این پس هر مشاهده به مثابه یک خبر باید ثبت شود.
رئیس رسانه ملی با تاکید بر افزایش سرعت خبررسانی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: خبرنگاران رسانه ملی همچون گذشته ضمن رعایت دقت و صحت خبر باید اولویت را به سرعت در انتشار خبر اختصاص دهند.
توجه ویژه به حوزه تولید و اشتغال
دکتر علیعسکری با اشاره به اهمیت خبر در حوزه های اقتصادی و توجه به نیاز مخاطبان در این حوزه گفت: اهمیت اصناف در اقتصاد باید در خط خبری رسانه ملی دیده شود چرا که ورود به حوزه اشتغال در گرو توجه به اصناف و مشاغل مختلف است.
وی در ادامه افزود: تاکید ما توجه به شعار سال و پوشش اخبار در حوزه تولید و اشتغال است. رسانه ملی با تشویق مردم به خرید کالای ایرانی می تواند سهم مهمی در تحقق شعار سال داشته باشد.
رئیس رسانه ملی خبرنگاران حوزه اقتصادی را ملزم به تهیه بسته های خبری برای تشویق مردم به خرید کالاهای ایرانی دانست و گفت: بخشی از این رفتار به هویت ایرانی مربوط می شود و شما میتوانید با آگاهی بخشی و تهیه گزارش های جذاب در حوزه های مختلف اقتصادی هویت ایرانی را در کنار اقتصادمقاومتی معنا ببخشید و مخاطبان را به هویت ایرانی و اسلامیشان واقف کنید.
رصد و پیگیری مستمر اخبار
دکتر علیعسکری با تاکید بر رصد و پیگیری اخبار به طور مستمر گفت: بیشترین بخشی که من در رادیو و تلویزیون می شنوم و می بینم بخشهای مختلف خبری است و علاوه بر رصد اخبار ساعت 14 همواره دو بخش خبری 20:30 و 21 را مشاهده می کنم. با این حال اولویت من در پیگیری اخبار ابتدا خبر سیاسی و پس از آن اخبار اقتصادی است. ضمن اینکه اخبار فرهنگی و اجتماعی و فناوریهای روز را نیز پیگیری می کنم.
رئیس رسانه ملی با تاکید بر این نکته که خبر باید قرین واقعیت باشد تا به موقع اثرش را روی آحاد جامعه نشان دهد، تصریح کرد: برخی اخبار ممکن است بازخورد منفی در جامعه داشته باشد و ما باید برخلاف فضای مجازی که تعهدی به محتوای خبر در آن دیده نمی شود متعهدانه خبر سازنده را در اختیار مخاطب بگذاریم.
وی افزود: نگاه ما دوری از اخبار تخریبی است و باید واقعیت را به گونه ای به مردم بگوییم و خبری را انتشار دهیم که مخاطب امیدوار شود . در این صورت است که این مخاطب به ما وفادارخواهد ماند ومنبع خبری دیگری را برنخواهد گزید.
دکتر علیعسکری با اشاره به جهتگیری رسانه ملی در حوزه انتشار خبر اظهار کرد: مسلما در انتشار برخی اخبار برخی از دستگاهها ما را برنمیتابند و برخی از احزاب و جریانهای فکری از ما انتقاد می کنند، در حالی که ما باید واقعیت را منتشر کنیم و نمی توانیم به میل یک فرد یا جناح خبر را تغییر دهیم.
قدردانی از 20:30
رئیس رسانه ملی با اشاره به ویژگیهای بخش خبری 20:30 ضمن تشکر از رویکرد این بخش خبری گفت: پیشتر این بخش را با بستههای خبری جذاب و البته آمیخته به طنز میشناختیم ولی گاهی میبینیم این بخش وارد حواشی شده و نگاه منفی به وقایع دارد که باید این رویه تغییر کند.
وی ادامه داد: این بخش خبری بستر مناسبی برای طنز اجتماعی و سیاسی است و باید به دور از هر نوع سیاهنمایی اخبار را از زاویه ای متفاوت رصد کنید . در این صورت همه جناحها و دستگاه ها دوست دارند خبرشان در این بخش منتشر شود.
دکتر علیعسکری با اشاره به بازتاب خبرهای این بخش خبری در رسانه ملی و جامعه اظهار داشت: بارها ترکشهای این بخش خبری به ما اصابت کرده و ما باید هربار پاسخگو باشیم که البته این امری مرسوم در عرصه کار خبری است، با این حال امیدوارم این بخش خبری به مانند طنز گلآقا رفتار کند. زبانی طنزآلود که هم نقد میکرد و هم مخالفان را مشتاق دیده شدن و زیر ذره بین بردن میکرد.
وی افزود: چنانچه بتوانیم به دور از سیاه نمایی و با لحنی خودمانی و باورپذیر رویدادها را رصد کنیم و انتشار دهیم آن وقت به نقد خبر دست پیدا کردهایم و در قله خبر رسانی قرار گرفتهایم.
اهمیت فضای مجازی در دنیای خبر
رئیس رسانه ملی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در دنیای خبر بویژه خبر سیاسی اظهار کرد: اکنون تمام رسانههای دنیا از جمله ما سوار موجی هستیم که سبب شده بی توجه به فضای مجازی نباشیم. وی تاکید کرد: امروزه تعریف خبررسانی و خبرگزاری ها در برودکست و برودبند تغییر کرده است و می بینید که امروز شما فقط برودکست نیستید و مانند یک برودبند عمل می کنید و این از ویژگی های جهان خبری امروز است. دکتر علیعسکری افزود: تلاش ما براین است که عقب ماندگی را در فضای مجازی جبران کنیم و از این رو اکنون هم خبرگزاری صداوسیما و هم باشگاه خبرنگاران جوان تلاش کرده اند در این عرصه از رقبای خود عقب نمانند. با این حال هوشیاری آنها برای حضور در این فضا قابل مشاهده است و امیدواریم بیش از این در این عرصه دیده شوند.
اعتماد مردم به صداوسیما
رئیس رسانه ملی با اشاره به تصویر صداوسیما در ذهن مردم گفت: صداوسیما باید محل محبت مردم و محل رجوع مردم در حوادث و سختیها و شیرینیهای زندگیشان باشد. خوشبختانه آمار نشان می دهد که این اعتماد وجود دارد اما باید به شکلی با مخاطبانمان در ارتباط باشیم که آنچه آنان دوست دارند ببینند را در تصویر و صدای ما پیدا کنند.
وی ادامه داد: مخاطبان باید نیازهای روحیشان را در رسانه ملی پیدا کنند و اگر ما بتوانیم این نیاز فکری و روحی را برآورده کنیم حتما موفق بوده ایم.
دکتر علیعسکری در پایان با اظهار امیدواری از ارتقای کیفی بخشهای خبری گفت: افزایش بستههای خبری جذاب در کنار افزایش گزارشهای زنده، رسانه ملی را به یکی از مطمئن ترین و قابل اعتمادترین رسانهها برای مخاطبان تبدیل خواهد کرد.
اداره کل پخش اخبار صدا، اداره کل پخش اخبار سیما، استودیوی خبر 20:30، رژی خبر سیما و...از دیگر بخش هایی بودند که دکتر علیعسکری به همراه مدیران خبر از آن بازدید کرد. در پایان این دیدار، وی ضمن گفتوگو با مجریان، اعضای تحریریه خبر و سردبیران خبر، افطار را در میان اهالی خبر رسانه ملی صرف کرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد