با این حال گاهی کارگردانها هم به دلایل مختلف به مقام ستاره بودن در سینما دست پیدا میکنند و تماشاگران بهدلیل نام آنها، فیلمها را میبینند. البته فیلمسازمحوری و شیفتگی نسبت به آثار یک کارگردان معمولا در سینمای هنری و جریان متفاوت سینما رواج بیشتری دارد و تماشاگران خاص و نخبهتر سینما، بیننده پروپاقرص فیلمسازان بخصوصی هستند. این جریان چندان ربطی به فضای مرسوم و تجاری سینمای دنیا ندارد و مثلا عموم مردم مشتاق تماشای فیلمهای فیلمسازانی چون آندری تارکوفسکی، اینگمار برگمان، نوری بیلگه جیلان و کیم کی دوک نیستند و بیشتر برای مراجعه به فیلمها، همان وجود ستارههای بازیگری و چهرهها را ملاک و معیار قرار میدهند.
اینجا صحبت از فیلمسازانی است که این توان را دارند تا علاوه بر قشر سخت پسند و تماشاگران نخبه، دیگر طیفها و تماشاگران عام سینما را هم به تماشای فیلمهای خود بنشانند، آن هم فارغ از اینکه ستارهها و بازیگران فیلمشان چه کسانی باشند. درواقع آنچه فراتر از ستارهها و حتی قصه و فضای فیلم اهمیت مییابد، اسم خود فیلمساز است. کارگردانانی که بهدلیل کارنامهای درخشان و فیلمهایی ماندگار و نگاه و حضوری مولف در طول سالها به امضا و سبکی منحصربهفرد رسیدهاند و مهمترین ستاره آثار خود هستند.
مسعود کیمیایی که امروز زادروز اوست، از فیلمساز ـ ستارههای سینمای ایران است و جذبه و کاریزمایی دارد که فضای فیلمهایش را تحتالشعاع قرار میدهد. اگرچه آثار کیمیایی در سالهای اخیر کمتر نشانی از فیلمهای درخشان کارنامهاش دارد، اما او همچنان در فیلمسازی ستاره است و جلب توجه میکند. موافقان و مخالفان او همچنان بیاعتنا به کیفیت و نتیجه آثار متاخرش، منتظر هر فیلم تازهای از این کارگردان هستند. ضمن اینکه این ستاره بودن صرفا مربوط به زمان تولید و فیلمسازی نمیشود و در فرامتن، هر حرف و حرکتی از کیمیایی بهشدت رصد و پیگیری میشود و جریانی بهوجود میآورد.
نگاه تیزبین کیمیایی و عشق و علاقهاش به ادبیات و تاریخ در همه سالها باعث شده او نسبت به جامعه و مشکلات و دغدغههای مردم حساس باشد و با زبان و لحنی خاص و در قالبی هنرمندانه به آنها واکنش نشان دهد و پیوندی میان فیلم هنری و تجاری ایجاد کند.
کیمیایی اگرچه بهدلایل مختلف، در این سالهای اخیر عیش ما را از سینما و شخصیتهایش کامل نکرده و باعث شده با دشنه زبان و قلم منتقدان نامنصف زخمی شود، اما او مثل کاراکترهای ماندگارش نشان داده که مرد روزهای سخت است و میتواند خنجر نامردی و نامرادی را تاب بیاورد و دوباره با فیلمهایی خوب برخیزد.
علی رستگار
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد