با توجه به اینکه صرفا بخشی از دانشآموزان از سرویس مدرسه استفاده میکنند، تردد عمده دانشآموزان از طریق خودروهای شخصی صورت میپذیرد.
برای کاهش بار ترافیک اقداماتی انجام شده؛ برای نمونه در کلانشهرها، افسران آموزش و روسای تصادفات مناطق پلیس راهور، ضمن بازدید میدانی از معابر اطراف مدارس نسبت به برگزاری جلسات هماهنگی با مسئولان شهرداری و آموزش و پرورش اقدام کرده و پایش تابلویی، علائم ترمیم خطکشی گذرگاه عابر پیاده مقابل مدارس و نصب سرعتگیر و سرعتگاه در اولویت کار آنها قرار گرفته است. علاوه بر این انجام تمام پروژههای عمرانی سطح معابر مگر در موارد ضروری به حالت تعلیق درآمده است.
این درحالی است که اولویتهایی نیز برای برخورد با تخلفات در نظر گرفته شده است؛ برای نمونه توجه نکردن به فرمان ایست با پرچم مراجعین عبور و مرور محصلان یا پلیس مدرسه در کنار نمره منفی، 60 هزار تومان نیز جریمه برای متخلف دارد و با رانندگان خودروهایی که سرنشین اضافه سوار کنند نیز برخورد میشود.
اما از قدیم گفتهاند یک دست صدا ندارد و باید یادآور شد حل مشکل ترافیک کلانشهرها فقط از عهده پلیس راهور ساخته نیست و باید دستگاهها و سازمانهای مختلف برای باز شدن گره ترافیک وارد عمل شده و به وظایف و وعدههایی که دراین باره دادهاند عمل کنند. برای نمونه مدتهاست که تغییر ساعات ادارات و مدارس مطرح شده، ولی به سرانجام نرسیده یا سالهای طولانی است که توسعه حمل و نقل عمومی در خور و شأن هموطنان مطرح است، اما نتیجه نداده است.
علاوه بر این شهرداریها و مسئولان آموزش و پرورش درحال ایجاد موسسات مخصوص حمل و نقل دانشآموزان هستند، ولی تلاش آنها هنوز به سرانجام نرسیده است.
افزون بر این، مدتهاست مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در سطح شهرها بهعهده شهرداریها گذاشته شده، از اینرو کماکان به روشهای سنتی مدیریت میشود و همهروزه شاهدیم هرکس وانتی در اختیار گرفته و بار یا بعضا مسافر خود را به مقصد میرساند.
مدت مدیدی است که پلیس علاوه بر اجرای مقررات و انضباطبخشی، ساماندهی امور فرهنگی را نیز بهعهده گرفته، با این حال در دسترسترین گزینه پلیس است که با اقدامات سلبی موظف می شود همه این کاستیها را بسامان کند و چنانچه هموطنان در ترافیکهای شهری و جادهای گرفتار آیند باید در مقام پاسخگویی برآید.
برخورد سلبی و ایجاد محدودیتهای مختلف در تردد هموطنان از قبیل طرح ترافیک، زوج و فرد و... مسکنی بر زخم عمیق ترافیک بوده و تا زمانی که سازمانهای مختلف با عمل به تعهدات خود در وضع قوانین موثر و کارآمد، گسترش حمل و نقل عمومی، فرهنگسازی از ردههای سنی پایین، تهیه زیرساختهای متناسب، تولید وسایل نقلیه بهروز و... عمل نکنند، حجم و پیچیدگی ترافیک روزبهروز بغرنجتر شده و ادامه زندگی بخصوص در کلانشهرها را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.
به امید آن روز که علاوه بر سازمانها، هموطنان نیز مسئولیت شهروندی خود را در قبال عمل به مقررات ادا کنند تا انشاءالله شاهد حل این معضل در سطح کشور باشیم.
سردار تقی مهری - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت