سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
گرچه برخی تصور میکنند که برندینگ به انتخاب لوگو یا فونت مناسب خلاصه میشود!
برندینگ مانند تمام مراحل دیگر دیجیتال مارکتینگ نیاز به استراتژی و برنامهریزی دارد. برندینگ پروسهای است که توسط آن ذهنیت مخاطبان پیرامون برند خود را شکل داده و برند خود را در ذهن آنها حک میکنید. یک پروسه برندینگ استاندارد، موجب افزایش مخاطبان شده، و متعاقبا دریچهای از فرصتهای تجاری متفاوت را به روی شما خواهد گشود. بنابراین این پروسه را در اولویت قرار داده و استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود را، با استراتژیهای جدید برندینگ مطابقت دهید.
وب سایت ویرلن در این مطلب 6 استراتژی برتر برندینگ از طریق دیجیتال مارکتینگ درسال 2018 را، برای شما فراهم آورده است: با ویرلن همراه باشید:
• سیستم خبررسانی ایمیلی خود را راه اندازی کنید.
نیوزلترها ابزار مناسبی جهت آگاه نگاه داشتن مخاطبان از آخرین اخبار و ترندهای روز حول صنعت شما، میباشند. در هر قسمت مطلبی مرتبط با برند خود و مطلبی دیگر با موضوعی متفاوت را بگنجانید. جهت جلب توجه مخاطبان استفاده از موضوعات متنوع در هر هفته مفید بوده و آنها را مشتاق دریافت این ایمیلها نگاه خواهد داشت. خود شما نیز برای دریافت نیوزتلرهای سایتهای دیگر ثبت نام کنید تا همواره از آخرین ترندها با خبر باشید.
• از فیسبوک لایو بیشترین بهره را ببرید.
یکی از مقرون به صرفهترین ابزارهای برندینگ از طریق دیجیتال مارکتینگ پلتفرم تبلیغات در فیسبوک و البته ابزار فیسبوک لایو میباشد. به طور میانگین کاربران 12 الی 14 ساعت در روز را آنلاین هستند. پس میتوان نتیجه گرفت که این امر زمینه را برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کارهای متنوع بسیار هموارتر کرده است. جهت برندینگ تجارت خود، از فیسبوک لایو و ویدئوهای 360 درجه به روشهای زیر میتوانید بهره ببرید:
• رویدادهای متنوع با هدف برندینگ تجارت خود را، برنامهریزی و اجرا کنید. از مخاطبان خود جهت شرکت در این رویدادها دعوت کرده و برای کاربرانی که دوستان خود را نیز دعوت میکنند، پیشنهادات ویژهای در نظر بگیرید. این استراتژی برندینگ در طی چند سال اخیر بسیار محبوب شده و اعتماد کاربران را بدست آورده است.
• مشتریان از طریق ویدئوهای لایو قادر به دیدن تیزر محصول و یا سرویسی جدید خواهند بود. آنها را به درج نظراتشان دعوت کرده و یا از آنها بخواهید تجربهی شخصی خود با آن محصول را به اشتراک بگذارند. فراموش نکنید که امروزه زمان تعامل با مشتریان است. تعامل هرچه بیشتر شما با آنان روشی کم هزینه برای برندینگ شما میباشد.
• فیسبوک لایو موقعییتی بسیار مناسب برای کارآفرینان نوظهور است. بنابراین اگر در مراحل اولیه دیجیتال مارکتینگ خود هستید، از این ابزار جهت برندینگ خود حتما بهره ببرید.
• استفاده از دادههای مربوط به جمعیت شناسی یا همان دموگرافیکها را قبل از راهاندازی کمپینهای تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ خود در فیسبوک بررسی کنید. برای مثال: به طور کلی 89 درصد از کاربران فیسبوک را افراد بین 18 تا 29 سال تشکیل داده و 88 درصد از این کاربران زنان هستند. علاوه بر این، 82 درصد از کاربران فیسبوک افرادی با تحصیلات کم میباشند. با آگاهی از این دادهها استراتژی دیجیتال مارکتینگ و البته برندینگ خود را هدفمندتر برنامهریزی خواهید کرد. با این وجود دادههای مربوط به مخاطبان تجارت شما و نه دادههای کلی، برای برندینگ شما مفیدتر خواهند بود. اکثر تجارتها از نوعی داشبورد استفاده کرده تا همواره اطلاعات دقیقی از مخاطبیان خود در دست داشته باشند. برای مثال اگر بیشتر مخاطبان شما کارمند هستند، قادر خواهید بود زمان انتشار پستهای خود را تنظیم کنید. در این حالت بیشترین میزان از بازدید را دریافت خواهید کرد.
• دوران شکوفایی اینستاگرام برای برندینگ تجارتهای متفاوت
اینستاگرام در کنار فیسبوک و توییتر جزو برترین پلتفرمهای دیجیتال مارکتینگ شناخته میشود. این شبکه اجتمایی با آگاهی از پتانسیلهای دنیای مارکتینگ، هرروزه ابزارهای بازاریابی خود را افزایش میدهد. اما شاید اینستاگرام بیش از دیگر استراتژیهای مارکتینگ، به کمک استراتژی برندینگ شما بیاید. به لطف هشتگها شما قادر به افزایش آگاهی از برند خود و در نتیجه افزایش ترافیک سایت خود خواهید شد. یکی از روشهای تحقق این امور، نشان دادن چهره حقیقی شما به مخاطبانتان میباشد. اگر از نحوه بازاریابی در اینستاگرام بیاطلاع هستید مطلب بسیار مفیدی در بخش مقالات سایت ویرلن منتشر کرده ایم که پیشنهاد میکنیم بخوانید .
• امروزه تجارتهای موفق در اینستاگرام از نحوه عملکرد خود پرده برداشته و ریزترین اتفاقات را با کاربران در میان میگذارند. آنها همواره عکسها و ویدئوهایی از افراد "پشت صجنه" تجارت خود منتشر میکنند. در این حالت ذهنیت مخاطبان نسبت به برند شما آنطوری که شما برنامهریزی کردهاید شکل میگیرد. فراموش نکنید که هدف اصلی برندینگ شکل دادن و شاید اصلاح ذهنیت مخاطبان نسبت به یک برند میباشد. برای صحبت از اتفاقات بزرگ و کوچک در تجارت خود و تعامل هرچه بیشتر با مخاطبان، ابزار استوری اینستاگرام غوغا به پا کرده است. تجارتها و حتی استارتآپ ها از تمامی زوایای کار خود ویدئو منتشر کرده و مخاطبان را به صورت احساسی با برند خود درگیر میکنند. برای مثال شرکت کوکا کولا طی چالشی مخاطبان خود را به هدیه دادن کوکا به دوستان خود و انتشار استوری از آن لحظه دعوت کرد. هدف این چالش بیان ارزش هدیههای ارزان قیمت بود. همانطور که میبینید کوکاکولا با این روش مخاطبان خود را به دادن نوشیدنیای مضر به دوستان خود ترغیب کرد! مشخصا نتیجه این چالش فروش بیشتر کوکاکولا و نه اطلاع رسانی راجع به مضررات این نوشیدنی بود!
نکاتی درمورد دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام برای برندینگ تجارت شما:
• از یک تم مشخص برای تمامی پستها استفاده کنید.
• از رنگی هماهنگ با لوگو تجارت خود برای طراحی پستهای خود در اینستاگرام استفاده کنید. همانطور که میدانیم رنگها در ثبت اطلاعات در ذهن ما بسیار موثر هستند. بنابراین زمانی که پستی با تمی خاص و رنگی مشخص را میبینند، برند شما در ذهنشان تداعی میشود. همانطور که میتوانید تصور کنید، این امر هدف نهایی هر استراتژی برندینگ میباشد.
• در طی چند سال اخیر استفاده از رنگ سال پانتئون بسیار محبوب شده است. رنگ سال پانتئون برای سال 2018، بنفش متمایل به آبی انتخاب شده است. بنابراین گرچه در بالا به انتخاب رنگی مشخص برای برند تاکید کردیم، استفاده از رنگ سال برای برخی کمپینهای دیجیتال مارکتینگ نشان از به روز بودن برند شما میباشد.
• از 4 تا 8 هشتگ در هر پست استفاده کنید.
• از اینفلوئنسر مارکتینگ بیشترین بهره را ببرید. روزانه به تعداد اینفلوئنسر ها افزوده شده و این امر به معنای رشد قابل توجه این حرفه در زمینه دیجیتال مارکتینگ میباشد. اینفلوئنسرها به لطف داشتن مخاطبان بالا، برای برندینگ شما میتوانند بسیار مفید و البته مقرون به صرفه ظاهر شوند.
• برندینگ از طریق برگزاری رویدادها
در بخش برندینگ از طریق فیسبوک، به راهاندازی رویدادهای مجازی اشاره کردیم. در این بخش میخواهیم به برگزاری رویدادهایی خارج از فضای مجازی با هدف برندینگ بپردازیم.
با توجه به حجم عظیم کمپینهای دیجیتال مارکتینگ، پیام برند شما ممکن است در فضای مجازی ناپدید شود. برای جلوگیری از این امر، باید همواره تلفیقی از کمپینهای مارکتینگ دیجیتال و غیر دیجیتال را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید. رویدادهای مجازی مانند وبینار ها به همان میزان رویدادهای واقعی تاثیرگذار هستند، اما نکته در اینجا نشان دادن برند خود به عنوان تجارتی فعال است. نوع رویدادی که برای برندینگ شما مفید باشد مشخصا بستگی به نوع تجارت شما دارد. به هر روی بهتر است بر رویدادهایی تمرکز کنید که ارائه دهنده خدمات یا سرویسی برای کاربران هستند.
در پایان پیشنهاد میکنیم برای مطالعه جدید ترین مقالات آموزشی درباره روشهای تاثیرگذار سئو سایت ، برندینگ و دیجیتال مارکتینگ به سایت ویرلن مراجعه کنید.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد