لاریجانی در دیدار با شهردار جدید تهران:

ضرورت برنامه‌ریزی شهرداری برای بهبود هوای پایتخت

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی دقیق و واقع بینانه در شهرداری تهران، گفت: شهرداری باید برای بهبود هوای تهران برنامه ریزی داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۴۵۲۲۴
ضرورت برنامه‌ریزی شهرداری برای بهبود هوای پایتخت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با سید محمدعلی افشانی شهردار جدید تهران گفت: امیدوارم که در این سمت جدید توفیقات روزافزونی کسب کنید، چرا که کار سختی و بزرگی برعهده شهرداری تهران است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شهرداری تهران جای حساس و مهمی است، افزود: مسائلی که در شهر تهران وجود دارد، متنوع است که توفیق شهردار جدید تهران مرهون این بوده که مشکلات فعلی را در شهر تهران به درستی آنالیز کرده و برای رفع هر یک از آنها برنامه ای داشته باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه داشتن برنامه به یک مدیر در سطح شهردار تهران کمک می کند که خود را از زمان عقب نیندازد، ادامه داد: نگاه شهرداری تهران باید نسبت به برنامه واقع بینانه باشد، اما داشتن همین برنامه بسیار مهم است.

ئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تهران چند تقاطع دارد که باید با یکدیگر دیده شوند، افزود: یکی از این موضوعات هوای تهران است که قانون لایحه هوای پاک در این راستا در مجلس تصویب شده و شرایطی را برای کارخانه ها و حمل و نقل قرار داد، لذا اگر شهرداری پشت اجرای آن نایستد، دستگاه ها آن را اجرایی نمی کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران باید برای هوای تهران برنامه ریزی داشته باشد، ادامه داد: هزینه ای که برای آلودگی هوای تهران پرداخت می شود، چه هزینه های فوری مانند تعطیلات و چه هزینه های پنهان همانند ایجاد برخی بیماری ها بیش از هزینه هایی بوده که برای آلودگی باید خرج شود.

لاریجانی اظهار داشت: در زمینه گسترش مترو، توسعه حمل و نقل عمومی، برقی کردن موتورسیکلت ها و کارخانه هایی که اطراف تهران وجود داشته و آلودگی زیادی دارند و سوخت منازل، شهردار تهران باید جلساتی برای چاره اندیشی و رفع مشکلات برگزار کند که در این راستا مجلس حتما از شهرداری تهران حمایت می کنند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه بحث ترافیک و حمل و نقل نیز یکی از مباحث مهم دیگر برای شهر تهران است، ادامه داد: باید در این دو بخش بازنگری هایی صورت گیرد، چرا که حجم حمل و نقل با مترو کم بوده و سهم حمل و نقل های دیگر بیشتر است، لذا اگر سرمایه گذاری در بخش مترو افزایش یابد، می توان از حجم ترافیکی کاست که این موضوع باید در اولویت قرار گرفته و برنامه جامعی برای بحث ترافیک تدوین شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم دیگر بحث درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران است، ادامه داد: تا حدی بحث فروش فضای شهر برای اداره و کسب درآمد معنا داشت، اما موضوع فروش فضای شهر بدون اصول انجام شده، چرا که در برخی از خیابان های تنگ عمارت های 30 طبقه بنا نهاده شده که برای کشور مشکل ایجاد می کند، لذا شهرداری تهران باید برای این بخش انضباطی در نظر گرفته و راه های دیگر برای کسب درآمد در نظر گرفت.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه یکی از موانع برای رونق ساخت و ساز در تهران مبلغ اولیه ای بود که برای ساخت دریافت می شود، یادآور شد: می توان این مبلغ را تقسیط کرد تا ساختمان سازی به صورت معقول و با برنامه ریزی صحیح رونق بگیرد و درآمدی پایدار برای شهرداری ایجاد شود، اما روز نخست که پروژه ساختمان سازی کلید می خورد نیازی به دریافت مبلغ کلان نیست.

لاریجانی، شهرداری تهران را از قبول مسئولیت سایر دستگاه ها به عنوان مدیریت شهری بر حذر داشت و افزود: در حال حاضر همه به دنبال این هستند که مدیریت یکپارچه شهری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: نیازی نیست که بار شهرداری تهران بیش از این شود، چرا که شهرداری تهران مشکلات فراوانی دارد و باید بر رفع این مشکلات اهتمام بورزد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری در برخی کشورها مفید است، اظهار داشت: مابقی دستگاه ها باید هزینه های خود را پرداخت کنند تا شهر تهران اداره شود و اوضاع شهر سروسامان یابد.

سید محمدعلی افشانی در این دیدار با بیان اینکه مجلس باید از شهرداری تهران حمایت کند، گفت: امیدوارم که تمام کسانی که دلشان به حال کشور می سوزد، به شهرداری تهران کمک کنند تا انتظار نسبی مردم برآورده شود، چرا که تهران گرانیگاه تعادلی کشور است.

وی با اشاره به طرح موضوع مدیریت یکپارچه شهر تهران در جلسه هم اندیشی شورا افزود: در این جلسه به اعضای شورا اعلام کردم که در این بخش با آنها همراهی نمی کنم، چرا که دستگاه های دولتی حاضر به واگذاری وظایف خود به شهرداری نیستند و اگر وظایف خود را به شهرداری واگذار کنند، منابع مرتبط با آن را در اختیار شهرداری قرار نمی دهند.

شهردار جدید تهران ادامه داد: رئیس مجلس و رئیس جمهور شرایط جهانی را به خوبی شناخته و می توانند مسائل پیش رو را پیش بینی کنند.

افشانی با بیان اینکه مجلس باید برای ایجاد درآمد در بحث اصلاح قوانین به شهرداری کمک کند، یادآور شد: این کسب درآمد باید بدون ایجاد فشار به مردم انجام شود.

شهردار جدید تهران با تاکید بر اینکه اولویت نخست کاری بنده کاهش آلودگی هوای تهران است، افزود: سال گذشته مدارس شهر تهران حدود 30 روز تعطیل بودند که باید در این راستا فکری به حال آلودگی هوای شهر تهران کرد.

وی با بیان اینکه حمل و نقل کارکرد دوجانبه دارد، ادامه داد: اگر حمل و نقل عمومی تقویت شود، آلودگی هوا کاهش یافته و به تناسب از حجم ترافیک کاسته می شود، چرا که در حال حاضر اتوبوس های گازوئیل سوزی وجود دارند که در هر 100 کیلومتر 67 لیتر مصرف می کنند که اگر این اتوبوس ها گازسوز شوند، آلودگی هوا کاهش می یابد.

افشانی با تاکید بر اینکه باید از قالب صرف حرف زدن خارج شویم، تا مردم باور کنند که دولت، مجلس و شهرداری به دنبال ایجاد تحول در شهر تهران هستند، تصریح کرد: در بحث توسعه مترو باید تعداد واگن ها افزایش یابد تا تاخیر مردم در ایستگاه ها کاهش یابد که در این راستا مناقصه ای برای 630 واگن انجام شده که در حال نهایی شدن است و این اقدام بین شرکت چینی و واگن سازی تهران به صورت مشترک انجام می شود.

وی با بیان اینکه هیچکدام از ساختمان های بافت فرسوده با زلزله 6 ریشتری سرپا نمی ماند، افزود: بحث مقاوم سازی ساختمان های شهر به عنوان یک اولویت در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که در این راستا باید برای ساختمان های مهم شهر، شناسنامه فنی صادر شود و بنده زمانی که در نوسازی مدارس کشور ایفای مسئولیت می کردم، برای مدارس کشور شناسنامه فنی صادر کردیم که 100 هزار مدرسه شناسنامه فنی داشته و به صورت آنلاین روی سایت قرار دارند.

شهردار تهران ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان متولی مسکن شناسنامه فنی برای ساختمان های تهران، به ترتیب اولویت صادر کند، اما اگر وزارت راه این اقدام را انجام ندهد، شهرداری در صورت حمایت های مالی این اقدام را انجام می دهد.

افشانی با بیان اینکه در حال حاضر صدور پروانه ساخت ساختمان ها تقسیط شده است، اظهار داشت: این تقسیط به گونه ای است که با سود 15 درصدی در 36 ماه و یا 50 ماه پرداخت می شود، حتی اگر فردی وضعیت مالی مناسبی نداشته باشد، زمان بازپرداخت می تواند بیشتر شود.

وی با اشاره به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تبصره 54 قانون بودجه سال 62 دولت را مکلف کرده بود که به گونه ای عمل کند که ظرف مدت 3 سال، شهرداری ها به خودکفایی برسند، که در این راستا شهرداری ها در ابتدا به خوبی عمل کردند، اما زمانی که بحث تجمیع عوارض مطرح و روی آن کلمه مالیات بر ارزش افزوده گذاشته شد، همه فکر کردند که مالیات بر ارزش افزوده پول دولت است و به مرور سهم شهرداری ها را کاهش دادند.

شهردار تهران با بیان اینکه از سال 89 به بعد سهم دولت 67 درصد و سهم شهرداری 33 درصد شد، گفت: شهرداری تهران پیشنهادی مبنی بر اینکه سهم دولت و شهرداری 50 درصد مساوی شود، مطرح کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آخرین روزهای بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی است، افزود: به کمیسیون اقتصادی پیشنهاد شود که سهم شهرداری ها حداقل 40 درصد شود که این قدم بزرگی برای شهر تهران و رفع مشکلات این شهر است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه بخش محدودی پسماند تهران به صورت صنعتی و با رعایت اصول زیست محیطی مدیریت می شود، اظهار داشت: باید چاره ای برای دفع این پسماندها اندیشیده شود که در این راستا می توان اقداماتی انجام داد که این پسماندها با حمایت های دولت به برق تبدیل شود، بنابراین باید گاز به قیمت نیروگاه ها در اختیار این شرکت ها قرار گیرد که البته در قانون بودجه سالانه گنجانده شده، اما باید به صورت پایه دائمی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها