حجت الاسلام سید محمد صادق اقدسی در گفت وگو با جام جم آنلاین با تبریک ولادت حضرت معصومه (ع) و روز دختر به همه دختران ایران زمین با اشاره روایات مذهبی و آموزه های ایران باستان در خصوص جایگاه دختر گفت: در روایات ما مسلمانان فرزند دختر بعد از تولد با دو واژه حسنه و ریحانه از سوی خالق هستی یاد می شود که منظور از حسنه همان نیکی است که خداوند متعال در زمان مولود دختر به خانواده اجر و پاداش مضاعف عطا می کند.
وی در خصوص ریحانه خواندن فرزند دختر از جانب خدا افزود: خداوند دختران را به مثابه گل یا همان ریحانه خطاب می کند. به این دلیل که وقتی در خلقت بشر به سرشت دختر می نگریم همچون یک گل منشاء مهر، محبت و احساس و لطافت هستند و حفظ این سجایای ظاهری و باطنی در نهاد خانواده موجب شده منزلت دختر علاوه بر دلایل عقیدتی و دینی ما از جایگاه تاریخی هم اهمیت ویژه ای پیدا کند.
این پژوهشگر مسایل دینی با بیان اینکه تمدن غنی ایران زمین موجب گشته دختر ایرانی حتی در تاریخ ملل هم مورد ستایش قرار گیرد، تصریح کرد: وقتی شما جلد اول تاریخ تمدن اثر« ویل دورانت » را مطالعه می کنید، با دو لفظ «شاهزادگانی نجیب و پاکدامن» زنان و دختران ایرانی را مورد خاطب قرار می دهد. و لذا ما به غایت پی به این مطلب می بریم که وقتی یک مورخ بیگانه از زنان ما تا این اندازه به نیکی نام می برد، مقوله عفاف وحجاب که امروز به آن تکیه داریم از همان اول در کالبد دختران ما دمیده شده و جز ذات آنها محسوب می شود.
اقدسی با تاکید بر اینکه بحث عفاف و حجاب زنان ریشه در تاریخ کهن ایرانی اسلامی ما دارد، خاطر نشان کرد: بناهای تاریخی آثار باستانی از جمله تخت جمشید به خوبی رعایت عفاف و حجاب توسط مردم آن روز را به تصویر کشیده است به نحوی که بطور مثال پله های کاخ به گونه ای با فواصل زیاد طراحی شده که زنان برای آماد و شود آسوده باشند تا با بالا رفتن از پله ها مبادا لباس زنان کنار رود و موجب رویت بدن آنها گردد از طرفی در نقش های کتیبه ها و دیوارها هم شاهد هستیم تا چه اندازه به حیا و حجاب زن ارزش قایل می شدند.
وی با نگاهی به تاریخ ادبیات و شعر ایرانی و جایگاه دختر در آن، گفت: اشعار فردوسی – مولانا و سعدی و... همواره جنس مونث را مورد عنایت خود قرار داده است. بطور نمونه در اشعار فردوسی و مناظره تهمینه دختر شاه سمنگان و رستم آمده، « کس از پرده بیرون ندیدی مرا نه هرگز کس آوا شنیدی مرا» یا سخن منیژه درباره خود که می گوید« منیژه منم دخت افراسیاب برهنه ندیده تنم آفتاب» بنابراین همه این آثار هنر و تاریخی شان دهنده اهمیت جایگاه هم عفاف و حجاب و هم جایگاه بالای دختران ما از دیرباز را به تصویر می کشد.
این پژوهشگر دینی با نگاهی به نظرات ادیبان، هنرمندان و بزرگان دنیای غرب به مقوله رعایت عفاف زنان ودختران، عنوان داشت: امروز دنیای غرب به ترویج عریانی و بی بندباری با هدف سوء استقاده از جنس زن می پردازد اما باید بدانیم چنین موضوعی در فرهنگ کهن غربی اصالت وجودی نداشته و نگاه جنسی به زن در گذشته مذموم بوده است.
اقدسی در ادامه با رویکردی جامعه شناسانه به مقوله دختران و اهمیت وجودی آنها در جامعه پرداخت و گفت: امروز اگر جامعه اسلامی ما بخواهد ظرفیت های نسل دختر خود را نادیده بگیرد عملا به بی راهه رفته است. چنانکه اگر این کشور از وجود پربرکت حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بهره مند شده باید بدانیم که این بزرگواران از دامان پرمهر یک مادر عفیفه به جامعه زمان خود عرضه شده اند. بنابراین زمانی که ما زنان و دختران خود که نیمی از سرمایه های کشور محسوب می شوند را با عشق و محبت حفظ و تربیت کنیم و موجبات نشاط و انرژی آنها را فراهم آوریم قطعا مادرانی نیک سرشت به آیندگان ارایه خواهیم داد که آنها نیز بزرگان و فرهیختگان را به دنیا می آورند. در این صورت در رشد واعتلای جامعه گام برمی داریم.
وی خانواده و والدین را به طرز برخورد صحیح با فرزندان ویژه دختران توصیه کرد و افزود: جستجوی محبت در بیرون از کانون خانواده به یکی از معضلات روز جامعه ما تبدیل شده است. خاواده ها هوشیار باشند اگر دوستی و محبت بین پدر و مادر با فرزند بویژه دختر به نحو مطلوبی شکل نگیرد آن دختر ناگزیر است برای ارضای نیازهای روحی روانی خود به غیر پناه ببرد که بعضا امکان دارد این فرد جنس مخالف باشد. پس باید توجه داشت چنانچه ابراز دوست داشتن و محبت از طرف محور خانواده به فرزندان و دختران سرایت پیدا نکند بی شک آنها محبت را در بیرون خانه گدایی خواهند کرد و این مسئله خود دربردارنده انواع آسیب های اجتماعی برای آینده خود دختر است.
کارشناس و پژوهشگر مسایل دینی دانشگاه علامه ضرورت آموزش صحیح به دختران برای ایجاد یک رابطه اجتماعی مناسب بین همسالان را از نیازهای امروز و بخشی از حلقه گمشده جامعه دانست و خاطر نشان کرد: چرا وقتی والدین این همه ناهنجاری و وقایع ناگوار رخ داده در سطح جامعه را مشاهده می کنند دختران خود را با ارایه آموزش درست و نه صرقا قهری به این درک نمی رسانند که بگویند دخترم گرگ صفتانی در جامعه هستند که صرفا سودجویی از سرشت پاک و روحیه لطیف را مطالبه می کنند و بین فردی که در ایجاد رابطه حسن نیت دارد با شخصی که سوء ظن به رفتار او وجود دارد تفاوت بسیار است.
وی یکی از راه های مصون ماندن دختران از آسیب های اجتماعی را رعایت اصولی بحث عفاف وحجاب عنوان کرد و گفت: هیچگاه مسئله عفاف حجاب با برخورد قهری و سلبی در جامعه میان دختران محقق نخواهد شده و ما باید صرفا در حوزه هایی مثل آموزش و پرورش و مراکز عملی تحقیقاتی هزینه صرف کنیم تا بازخورد مطلوبی در میان مدت و دراز مدت شاهد باشیم. برخورد سلبی اگر هم در کوتاه مدت پاسخ دهد در چارچوب سرخوردگی و لطمات روحی در به شکلی دیگر موجب بازتولید آسیب اجتماعی در حوزه دختران و زنان می شود.
اقدسی در پایان با تاکید بر گسترش طراحی مد و لباس در بخش پوشاک زنان خاطر نشان کرد: این همه بودجه فرهنگی در کشور صرف می شود چه اشکالی دارد صنعت پوشاک ما به طراحی پیشرفته لباس ایرانی اسلامی مجهز شود. ما باید در طراحی های خود در انتخاب رنگ تجدید نظر کنیم هیچگاه اسلام رنگ مشکی را برای زنان محجبه تجویز نکرده است. امروز دختران ما نیاز به نشاط دارند و رنگ های شادی که الزاما زننده هم نیستد می تواند به این شادابی کمک کند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد