ابوالفضل حجازی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در این زمینه به جامجم آنلاین گفت: امروزه صادرکنندگان افرادی هستند که در پوشش صادرات، با ایجاد شرکتهای کوچک و صوری مواد اولیه و منابع ملی را از کشور خارج کرده که متاسفانه نیمی از ارزهای حاصل از آن نیز به کشور بر نمیگردد.
وی در ادامه افزود: این شرکتها با 4 کارمند ساده شکل میگیرند و افراد اصلی، در آن سوی مرزها ساکن و اقامت دارند و مشکلات دراین خصوص به این علت است که در سیاستهای کلان، مدیران بخش خصوصی اصلی در موضوع وارد نمیشوند. بنابراین شاهد این اتفاقها هستیم.
حجازی درباره مشکلات درآمد ارزی ایران نیز تاکید کرد: بر اساس آمار، صادرات در کشور بیش از واردات است اما مشکلات ارزی بسیاری نیز در کشور وجود دارد که از دلایل اصلی آن برنگشتن ارزهای حاصل از صادرات کالاها به داخل کشور است.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: امروز بخشی از افراد صادرکننده، ارزهایشان را به تحلیل بانک مرکزی نمیدهند و متاسفانه آن عرق ملی و شرف ملی دیگر در صادرکنندگان وجود ندارد و آن را در سنگر دشمن هدفگذاری میکنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: آمار خانههای خریداری شده در ترکیه طی سال گذشته بسیار تکاندهنده است، کشور ایران چه چیزی از کشورهای بیگانه کم دارد؟ ایران کشوری چهارفصل است. اما چرا ما نتوانستیم سرمایهگذارها یا نسل جدید و نسل آیندهمان را به کشور امیدوار کنیم؟
وی تاکید کرد: جنگ رسانهای و تبلیغاتی برعلیه کشور ما نسبت به دهه 60 و 70 دهها برابر شده است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری، برخی در داخل کشور دانسته یا نادانسته کمک به اهداف دشمن میکنند.
حجازی مشکل اصلی در رشد صادرات را نبود مدیران کارآمد عنوان کرد و به جام جم آنلاین گفت: بخشی از صادرات به صورت غیر حرفهای و توسط افرادی که کننده نیستند، صورت میگیرد همچنین در مسیر صادرات فساد نیز بسیار است. بیشتر جامعه به حلال و حرام اعتقاد دارند و با دیدن مسیر ناسالم صادرات از مسیر آن کنار رفتند. چراکه صادرکنندگان یا باید در این مسیر با فساد همراه شوند یا صادقانه کنار روند.
به گفته وی در زمان گذشته صادرات پسته و خشکبار بهدست افراد متخصص انجام و ارز حاصل از آن نیز به کشور وارد میشد. همچنین قیمت داخلی محصولات نیز تغییر نمیکرد. اما امروزه با مهاجرت این افراد به خارج از مرزها، محصولات ایران از دیگر نقاط جهان به ایران وارد میشود.
حجازی به نقش حمایت دولت در شرایط فعلی اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: بیشتر کشورهای دنیا تمام محصولات خود را از ابتدا صادر نمیکنند. بهعنوان نمونه ویتنام تنها دو کالای کفش و برنج خود را صادر میکند و تمام سیاست و حمایت دولت نیز روی این دو کالا است.
وی تاکید کرد: کالاهای دیگری که از سوی آن کشور صادر میشوند از حمایت کمتری از سوی دولت برخوردارند. چرا که هدف مشهور شدن آن دو کالا در دنیا است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: متاسفانه برای صادرات در کشورمان هدف مشخصی نداریم و بزرگترین مشکل در صادرات نیز خام فروشی است، به جای آن باید کالاهای کم حجم و پرسود برای کشور ایجاد کرده و صادراتی هدفمند داشته باشیم. همچنین باید روی صنایعدستی، فرش، خشکبار، صنایع فلزی، فولاد و پتروشیمی سرمایهگذاری کنیم.
حجازی تعهدات اخلاقی در گذشته را از عوامل موفقیت صادرات در ایران دانست و افزود: صادرکنندگان در قدیم بهترین محصولات را برای صادرات انتخاب میکردند؛ به عنوان مثال صادرکننده پسته از بهترین محصول خود استفاده میکرد. بهگونهای که در داخل بسته های صادراتی، پسته دربسته و کیفیت پایین نبود. اما هدف نسل جدید صادرکنندگان، صادرات محصول با کیفیت بالا و حفظ بازار هدف نیست.
وی ادامه داد: صادرکنندگان جدید هدفی بهجز بدست آوردن ارز حاصل از صادرات آن محصول ندارند. بیشتر کالاها در خارج از ایران بسیار ارزانتر از قیمت آن در داخل کشور است. چراکه محصولات دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و امروزه دیگر مورد استقبال خارجنشینان نیستند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: صادرکنندگان باید بازار هدف را بشناسند و از بهترین محصولات برای صادرات استفاده کنند همچنین باید ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد تا شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم و قانون نیز در این راستا باید از صادرات حمایت کند.
حجازی تاکید کرد: صادرات باید توسط افراد متخصص و بهصورت هدفمند صورت گیرد همچنین کالایی که مورد نیاز کشور نیست برای صادرات انتخاب شود و باید جلوی فساد گرفته شود تا ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد تا منفعت آن نیز به مردم برسد.
نسترن نعمتی/جامجم آنلاین
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد