آرش محبی نژاد نماینده انجمن قطعه سازان در گفتگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه نا به سامانی در بازار خودرو برای صنعت قطعهسازی هم دردسرساز شده است گفت: ما باید از طرف قطعه سازان صحبت کنیم. مشکلات قطعه سازان را بارها اعلام کردهایم، مشکلاتی که درواقع چهارگانه هستند. یکی از این مشکلات چهارگانه قیمت قطعات خودرو است و دیگری هم نقدینگی این صنعت به شمار میرود. این نقدینگی خود شامل بحث مطالبات معوقه میشود و افزایش چشمگیر مواد اولیه در نهادهای تولیدی نیز مورد دیگر است. ما نسبت به سال گذشته باید نقدینگی را حداقل بهاندازه سه برابر فراهم کنیم تا تولید انجام شود.
وی افزود: سومین مورد از مشکلات چهارگانه قطعه سازان، تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی است. مواد اولیه داخلی بسیار گران شده است و ارزبری ندارد. این بخشی که ارزبری ندارد، درواقع موجب استهلاک منابع طبیعی داخلی میشود. بهاینترتیب دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد و اگر افزایش قیمتی رقم میخورد باید این افزایش قیمت در قطعات نیز محاسبه شود.
محبی نژاد با تأکید بر اینکه تأمین مواد اولیه خارجی یکی دیگر از موارد مهم و البته یکی از مشکلات قطعه سازان است تصریح کرد: سومین مشکل قطعه سازان در ایران شامل دو بخش خارجی و داخلی است. در بخش خارجی چون با تحریم صنعت خودرو روبرو هستیم با روشهای معمول انتقال ارز ممکن نیست و باید بهصورت نامحدود آزاد شود تا بتوانیم مایحتاج را فراهم کنیم.
نماینده انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد: حسابهای باز اعتباری و ارزی بین قطعه سازان و شرکتهای خارجی چهارمین مشکل قطعه سازان است، شرکتهای خارجی مواد اولیه را به قیمت قبل فروختهاند اما اکنون بانک مرکزی تکلیف کرده که همهچیز به نرخ امروز تسویه شود. این زیان تقریباً سه برابری را به قطعه سازان تحمیل میکند. این باعث ورشکستگی قطعه سازان میشود.
وی با تأکید بر اینکه قطعه سازان با این چهار مشکل روبرو هستند افزود: اینها مشکلات روز اما کوتاهمدت هستند که هرکدام به نوعی کل صنعت را درگیر کردهاند و مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است.
این مقام مسئول در رابطه با اینکه سوء مدیریت تا چه اندازه بر این رویه تأثیر داشته است، گفت: ما 130 با هزار نیروی تعدیلشده در حوزه قطعه سازان روبرو هستیم. این نیروهای تعدیلشده در حوزههای یک، دو و سه هستند. بیش از 150 هزار نفر نیز بهصورت تعلیق هستند. این افراد بهصورت موقت تعدیلشدهاند و منتظر هستند تا برای کار مجدد کارخانهها آنها را فرابخوانند.
محبی نژاد با ابراز تأسف از بیکاری حدوداً 130 هزار نیروی تعدیلشده در کنار 150 هزار نیروی تعلیق شده تأکید کرد: این 280 هزار نفر فعلاً بیکار هستند بیمه باید سالیانه باید 10 هزار میلیارد تومان به این افراد بیکار شده بیمه بیکاری بدهد. بهتر نیست بهجای اینکه این میزان بیمه بیکاری پرداخت شود؛ این هزینه صرف تولید دوباره شود؟
وی افزود: به ازای هر نفری که بیکار میشود دو اتفاق میافتد. یکی بحث بیمه بیکاری است و دیگری عدم درآمد بیمه است. بیمه از محل 30 درصد درآمد حاصل از حقوق کارگران است. بهاینترتیب بیمه هم درآمدش را از دست میدهد و هم باید پول پرداخت کند. بهاینترتیب مشاهده میکنیم که اثر این بیکاری مضاعف است.
نماینده انجمن قطعه سازان در پایان اظهار کرد: ما صدای قطعه سازان هستیم و از جانب قطعه ساز صحبت میکنیم و نه از جانب خودروسازان. خودروساز و قطعه ساز در یک کشتی نشستهاند. اگر خودرو به هر دلیلی ازجمله سیاستگذاری غلط با مشکل مواجه شود قطعه سازان هم با دردسر روبرو میشوند. بدون در نظر گرفتن یکدیگر نمیتوان انتظار داشت مشکلات حل شود. خودروسازان بدهی زیادی به قطعه سازان دارند و اگر این مطالبات پرداخت شود مشکلات نیز رفع میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد