دبیر کل خانه اقتصاد در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

هیچ عاملی جز دولت در تعیین قیمت ارز نقش ندارد

دبیر کل خانه اقتصاد می‌گوید تنها عامل فرازوفرود نرخ ارز این است که دولت بخواهد چگونه اسکناس به بازار عرضه کند.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۹۳
هیچ عاملی جز دولت در تعیین قیمت ارز نقش ندارد

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ در شرایطی که ایجاد کانال مالی بین ایران و اروپا امیدواری‌هایی را در رابطه با تثبیت و کاهش قیمت ارز به وجود آورده است، مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد معتقد است فقط دولت است که می‌تواند گره قیمت ارز را باز کند.

دانشمند در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: پیش از اینکه به قیمت ارز بپردازیم باید یک مورد دقیق را مشخص کنیم و آن نکته این است که ابتدا تعریفی از قدرت خرید مردم داشته باشیم.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، تعریف قدرت خرید این است که کالاهای اساسی را در یک سبد قرار بدهیم و پس‌ازآن محاسبه کنیم که در ایران چقدر ریال باید صرف خرید این کالاهای اساسی شود.

وی تأکید کرد: پس‌ازآن نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که در دبی همان سبد کالا را با چند درهم می‌توان خریداری کرد. پس‌ازآن قدرت خرید همین سبد کالا را در نیویورک بر اساس دلار محاسبه کنیم و ببینیم چقدر دلار صرف خرید آن می‌شود و البته در پاریس هم می‌توان بر اساس یورو نحوه خرید این سبد کالا را محاسبه کرد. این تعریفی ساده از قدرت خرید مردم است.

دبیر کل خانه اقتصاد افزود: دولت بزرگ‌ترین دارنده ارز در کشور است، بنابراین اگر این دولت «توزیع ارز یا عرضه ارز» را درست انجام بدهد آنگاه قیمت دلار ، قیمتی منطقی خواهد بود. بانک مرکزی اگر دلار را در اختیار صرافی‌ها قرار بدهد و بگوید این را مثلاً بر مبنای 5 هزار تومان به فروش برساند قیمت پایین می‌آید. اما اگر نخواهد آن را به هر دلیلی عرضه کند قیمت آن بالا می‌رود. به همین سادگی است و قیمت دلار با همین روش گران یا ارزان می‌شود.

دانشمند یادآور شد: بانک مرکزی باید دلار را به‌صورت نقدی از برخی کشورها تهیه و وارد بازار کشور کند. کشورهایی که محل تأمین دلار برای بانک مرکزی بودند، امروز همکاری لازم را ندارند. بنابراین مقدار اسکناس نقد در دست بانک مرکزی کاهش پیداکرده و این کاهش باعث به‌ هم ریختن تعادل عرضه و تقاضا در بازار شده است.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی کشورها با بهانه اینکه مقررات FATF را پذیرفته‌اند و باید نقل‌وانتقالات مالی را شفاف نشان دهند و نمی‌توانند پول را نقداً به ایران بدهند، ارز لازم را در اختیار بانک مرکزی قرار نمی‌دهند. به همین دلیل در حال حاضر از یکی از همسایگان غربی ارز تهیه می‌شود ولی مقدار آن بسیار کم است.

مسعود دانشمند در پایان گفت: تعیین قیمت دلار بر عهده هیچ فردی نیست، نه مردم و نه بخش خصوصی، بلکه دولت بزرگ‌ترین تعیین‌کننده قیمت ارز است و آن را مشخص می‌کند. همه ارزآوری‌ها در دست دولت است که حدود 70 درصد را شامل می‌شود. حرف آخر این است که نوسان قیمت ارز به هیچ عاملی ارتباط ندارد به‌غیراز خود دولت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها