سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین، سید محمدعلی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفتگو با مهر، در پاسخ به این پرسش که سازوکار مالی اروپا در چه حالتی میتواند منافع ایران را در قالب برجام تأمین کند، اظهار داشت: منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام هنگامی تأمین میشود که بتوانیم شاهد فروش نفت و دریافت عوائد حاصل از آن، حل و فصل مشکلات مربوط به حمل و نقل، بیمه، عملیات بانکی و مالی و همچنین سرمایه گذاری بدون دغدغه طرفهای خارجی باشیم.
وی گفت: هر ساز و کار پیشنهادی از سوی اروپا باید بتواند مناسبترین زمینه را برای انجام تعهدات بجامانده و معوقه طرفهای برجام فراهم کند.
سفیر اسبق ایران در ایتالیا در خصوص آینده روابط ایران و اروپا با توجه به اعلام برنامه مالی اینستکس، تصریح کرد: اعتماد، احترام متقابل و تأمین منافع مشترک، سهمی اساسی در آینده روابط ایران و اروپا دارد. صرف نظر از عملکرد منفی برخی از کشورهای مهم اروپایی طی ده سال گذشته، رفتار اروپا بویژه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در قضیه برجام، قبل و بعد از خروج آمریکا از آن، رضایت بخش نبوده و نه تنها نتوانسته در مسیر اعتماد سازی و اجرای تعهدات خود گام مؤثری بردارد بلکه اعتبار و حسن نیت خود را در این ماجرا زیر سوال برده و مخدوش کرده است.
حسینی افزود: این در حالی است که جمهوری اسلامی به شهادت جامعه جهانی و نهادهای ذیربط بین المللی تعهدات خود را به شکلی مسئولانه به انجام رسانده است. اروپا با مسئولیت پذیری بیشتر و با برداشتن گامهای سازنده و مؤثرتر میتواند نقش خود را در بهبود آینده روابط با ایران ایفا کند.
وی در خصوص همراهی اروپا با آمریکا در حوزههایی بیان کرد: اروپا در بسیاری از موضوعات از جمله تحولات سیاسی غرب آسیا همچون سوریه، یمن، عراق، لبنان، افغانستان و همچنین در برخورد با قضایائی همچون فلسطین و مقاومت اسلامی، حمایت از رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی، رویکرد دوگانه با پدیده کثیف تروریسم و افراط گرایی و اعمال استانداردهای دو گانه و چندگانه در قضیه حقوق بشر با آمریکا هم مسیر هستند. بنابراین، صرف نظر از برخی از اختلافات جزئی و تاکتیکی، گویا در یک قایق نشسته اند.
اروپا برجام را بزرگترین دستاورد دیپلماتیک خود طی دهههای گذشته میداند
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: همچنین سوابق امر نشان میدهد در اعمال فشار علیه کشورمان به نحوی هماهنگ عمل کرده اند. در قضیه برجام اما موضوع قدری متفاوت است و این تفاوت برخاسته از نوع نگاهی است که این دو نسبت به اهمیت و ماهیت برجام دارند.
حسینی ادامه داد: موضع آمریکا در قبال برجام و تخریب و ضدیت با آن کاملاً روشن و معین است. اروپا اما به هر حال برجام را بزرگترین دستاورد دیپلماتیک خود طی دهههای گذشته میداند که بر اساس سیاستهای خود مصمم است آن را بدون پرداخت هزینه و یا با پرداخت هزینه از جیب ملت ایران حفظ کند.
وی در خصوص تفاوت در مواضع اعلامی و سیاستهای اعمالی اروپاییها برای تمایل به همکاری با ایران، تصریح کرد: تفاوت در سیاستهای اعلامی و اعمالی اروپا برای همکاری با ایران نه تنها برای خواص سیاسی بلکه برای عموم مردم نیز قابل تفکیک و مشاهده است.
معاون اسبق بین الملل وزارت امور خارجه بیان کرد: در عزم و انگیزه جدی اروپا برای همکاری با ایران باید یک ترجمه عملی و ملموس به همراه داشته باشد؛ امری که متأسفانه فقدان آن کاملاً محسوس است.
حسینی در خصوص اهمیت افزایش روابط با همسایگان و کشورهای منطقه برای خروج از شرایط فعلی، گفت: یکی از مزیتهای ایران به لحاظ جغرافیایی و سرزمینی، همسایگی با ۱۵ کشور و دسترسی به آبهای آزاد در جنوب و دریای خزر در شمال خود است. اساساً تعامل و تقویت مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه از اولویتهای سیاست خارجی کشور است که در شرایط کنونی سزاوار تلاش و کوششی مضاعف است.
وی افزود: هرچه این تعاملات و همکاریها با کشورهای همسایه و منطقه بیشتر تقویت شود، کوششهای خباثت آمیز آمریکا و برخی از هم پیمانان خفیف منطقهای و غربی آن در اعمال فشار بیشتر بر ملت ایران، بی اثرتر و ناکارآمدتر خواهد شد.
نگاه دستگاه دیپلماسی به همه مناطق دنیا و بویژه کشورهای تأثیر گذار در هر منطقه است
سفیر اسبق ایران در ایتالیا با بیان اینکه قطعاً میتوان از ظرفیت همکاری با کشورهای منطقه بخشی از منافع اقتصادی و صنعتی کشور را تأمین کرد، خاطرنشان کرد: البته جهت گیری ما باید به سمت توسعه روابط با سایر کشورها در مناطق مختلف جهان باشد تا بر تنوع ظرفیتها و فرصتها در خارج از مرزها اضافه کنیم.
حسینی در خصوص اهمیت رعایت اصول دیپلماسی متوازن در سیاست خارجی، تصریح کرد: میتوان گفت در حال حاضر نگاه دستگاه دیپلماسی کشورمان به همه مناطق دنیا و بویژه کشورهای تأثیر گذار در هر منطقه است.
وی ادامه داد: دارا بودن چنین نگاهی همراه با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت همکاریهای دوجانبه از اصول و ارکان دیپلماسی متوازن و توزیع مناسب ظرفیت دیپلماسی کشور در مناطق مختلف دنیاست.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در خصوص لزوم توجه هر چه بیشتر به اصول دیپلماسی ایدئولوژیک در سیاست خارجی به عنوان یکی از اصولی که مورد تاکید رهبری است، بیان کرد: عناوینی از قبیل دیپلماسی ایدئولوژیک، دیپلماسی انقلابی و دیپلماسی مقاومت که در بیانات مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفته به لحاظ ماهیت و محتوا تفاوتی با دیپلماسی و سیاست خارجی برخاسته از قانون اساسی جمهوری اسلامی ندارد. در حقیقت دیپلماسی ایدئولوژیک یک بدعت یا نوآوری نیست بلکه تأکیدی است بر محتوای جامع و غیرقابل خدشه مواد ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ قانون اساسی.
حسینی گفت: اگر وظیفه اصلی و اساسی سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی را تأمین و حفظ منافع ملی بدانیم، آنگاه ایدئولوژی و باورهای صحیح و عمیق به عنوان یکی از مهمترین سرمایهها و پشتوانههای تأمین و دستیابی به این هدف شناخته خواهد شد.
وی افزود: ایدئولوژی و دیپلماسی ایدئولوژیک نه تنها در تقابل با منافع ملی نیست بلکه برای تأمین مصالح کشور، منافع ملی، دفاع از تمامیت ارضی و تضمین امنیت مردم است که اضافه بر ابزار، امکانات و منابع رایج، قدرت مؤثر معنوی و باورهای اعتقادی و ارزشی را نیز به میدان میآورد و خالق پیروزیهای شگفت انگیز برای کشور میشود.
معاون اسبق بین الملل وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: از معیارهای اساسی دیپلماسی ایدئولوژیک میتوان به این موارد اشاره کرد، پایبندی به ارزشهای اسلام و انقلاب، هوشمندی و هدفمندی در فعالیتهای دیپلماتیک، صراحت و شجاعت در تبیین مواضع کشور و دفاع منطقی و هوشیارانه از حقانیت نظام جمهوری اسلامی، بهره گیری از عناصر قدرت ملی و اقتدار نظام برای دستیابی به منافع ملی، ارتباط گسترده و منظم مبتنی بر سه اصل اساسی عزت، حکمت و مصلحت با جهان و در یک جمله، ایمان و باور به اصول سیاست خارجی کشور، مندرج در قانون اساسی و پایبندی عملی و مسئولانه به آن.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد