به گزارش جام جم آنلاین ، براساس گزارشهای ارسالی به جام جم آنلاین بسیاری از خریداران خودرو با آغاز پیشفروش ایران خودرو و سایپا علیرغم ایجاد شناسههای ثبت نامی از قبل و همچنین آماده بودن کلیه مدارک جهت ثبت نام نتوانستند در این طرح ثبت نام و خودروی مورد نظر خودشان را خریداری کنند.
سامانه فروش خودرو به سرعت بسته شد، بسته شدن اصولا حاکی از اتمام فروش است اما به نظر میرسد این اتفاق ارتباطی با تمام شدن محصولات ندارد.
یک شاهد عینی در این رابطه میگوید: برای خرید خودرو ساعت 10 صبح وارد سامانه فروش یکی از شرکتهای خودروسازی شدم اما موفق به ورود نشدم. این یعنی اینکه تمامی محصولات به فروش رفته است. مگر میشود چنین چیزی وجود داشته باشد؟ یعنی باور کنیم انواع محصولات سایپا و ایرانخودرو به این سرعت به فروش رفته باشد؟
وی در ادامه گفت: مردم به خوبی نسبت به این مسائل آگاه هستند و میدانند پشت پرده چه خبر است. هدف از طرح فروش فوری نه رعایت حال و منفعت مصرفکننده که بنا به دلایل دیگری است.
رانت و دیگر هیچ
در حالی که اعتراض مردم نسبت به اختلال در سامانه فروش محصولات ایرانخودرو و سایپا وجود دارد برخی از مسئولان و کارشناسان نیز بسته شدن سایت فروش این شرکت آن هم به فاصله بسیار کمی از آغاز آن را غیرمنطقی توصیف میکنند. چه اتفاقی پشت پرده افتاده است؟ جز اینکه احتمال به تخلف و زد و بند برود چیز دیگری وجود ندارد.
در این رابطه مرتضی خاکسار کارشناس خودرو و کارشناس ارشد مدیریت برنامهریزی به جامجم آنلاین گفت: یکی از ضعفها در سیستم تولید هر کشوری از جمله ایران این است که پشت هر تولیدی رانت قرار دارد. به عنوان مثال شرکتها و فروشگاههای زنجیرهای به کارخانه و یا یک تولیدی غذایی سفارش محصول خاصی را میدهند، سفارشی که بر اساس تعداد مشخص تولید میشود و در اختیار فروشگاههای زنجیرهای و شرکتها جهت عرضه به مصرفکننده قرار میگیرد. این یک نوع رانت بزرگ است و در واقع «محصولخواری» این شرکتها و فروشگاهها باعث میشود خون مصرفکننده مکیده شود.
خاکسار افزود: همین روال برای شرکتهای خودروسازی وجود دارد، در واقع در هر جایی پدیده رانت را میبینید. در این میان قانون بازوی اجرایی دولت که در بخش نظارت باید کنترل دقیقتر و برخوردی جدیتر با متخلفان داشته باشد. این بازو بسیار قوی است و باید عاملی بازدارنده و کنترل کننده باشد.
این کارشناس خودرو با تاکید بر نادیده گرفته شدن حق مصرفکننده بیان داشت: اکنون رویه به این منوال است که در مرحله فروش خودروی دو شرکت بزرگ، یک نفر میآید و 300 خودرو را میخرد. آنها گمان میکنند که میتوانند با افکار مردم بازی کنند. مگر میشود که سایت سامانه فروش سایپا تا ساعت 10 صبح بسته باشد؟
انحصارطلبان بازار خودرو
این کارشناس خودرو از بسته شدن مشکوک سامانه فروش خودرو می گوید، چیزی که بسیاری از خریداران نیز به آن اشاره میکنند. چرا عاقبت یک طرح فوری به مسائلی این چنینی ختم میشود؟ دقیقا تخلفات پشت پرده چیست؟
یک خریدار عصبانی در تماس با جام جم آنلاین میگوید: بازی با شعور مردم حد و اندازهای دارد. اینکه وقتی سامانه فروش بسته میشود یعنی ما هم باور کنیم محصولات به فروش رفته است؟
خاکسار نیز در ادامه گفت و گوی خود با جام جم آنلاین افزود: تولید خودرو انحصاری است. بازار خارجی اکنون اجازه رقابت با بازار داخلی را ندارد و در واقع این اجازه داده نمیشود که قیمت خودرو کاهش یابد. این انحصاری بودن ، خودرو را گرانتر هم میکند.
این کارشناس ارشد مدیریت برنامهریزی عنوان کرد: در شبکه توزیع باید روند عادلانهای وجود داشته باشد، اگر حقی است این حق باید به تمام مردم جامعه تعلق داشته باشد. متاسفانه رانتهای متعددی وجود دارد، پشت این رانتها، شرکتها و افراد مختلفی حضور دارند.
خاکسار با اشاره به شرکتهای لیزینگ و سوءاستفاده آنها تاکید کرد: وابستگی مسئول تولید به مسئولان پشتپرده باعث گرانی و گول زدن مردم میشود. عموم مردم توسط مافیا تحت فشار هستند. پدیده انحصار باعث میشود در پشت پرده پول روی پول انباشته شود اما در مقابل کارمندی که 30 سال سابقه کار دارد نمیتواند برای فرزندش یک پراید معمولی خریداری کند.
امان از پراید
وی با انتقاد شدید از گرانی غیرمنطقی خودروی بیکیفیتی مثل پراید گفت: باورپذیر نیست که مردم با مراجعه به سامانه فروش خودرو یک ساعته تمام محصولات این دو شرکت را خریده باشند که حالا سامانه بسته شده باشد. یعنی این محصولات تا این اندازه با کیفیت هستند؟
خاکسار با تاکید بر وجود داشتن رانت در شبکه توزیع یادآور شد: در شبکه فروش مشتریانی هستند که پیش از آغاز رسمی فروش خودرو بده بستانهای خود را انجام میدهند. باید بگویم محصولات قبل از آغاز زمان رسمی ، به فروش رفته است.
این کارشناس خودرو اذعان داشت: شما وقتی یک پلوپز میخواهید بخرید به 10 مغازه مراجعه میکنید تا قیمتها مقایسه شود. حالا در رابطه با خودرو چطور میشود باور کرد وقتی سامانه فروش باز شد به سرعت تمامی محصولات به فروش برود؟ پشت همه اینها مافیایی است که دولت باید به آنها نظارت داشته باشد.
نظارت دولت کجاست؟
وقتی سامانههای فروش بسته میشود این یعنی اینکه یک جای کار می لنگد، وقتی هم کار با لنگیدن و وقفه روبرو شود باید بررسی کرد که مشکل دقیق کجاست. کسانی هم که این بررسی را انجام میدهند باید کارشناسانی دلسوز و زبده باشند نه کسانی که خود در پشت پرده قرار دارند. خاکسار_این کارشناس امور خودرو_ نیز به این مورد اشاره می کند.
وی خاطرنشان کرد: نظارت و اجرا از سوی دولت در بخش تولید یک وظیفه است و در کنار آن باید از کارشناسان و بازرسان دلسوز استفاده کند.
خاکسار با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشور از افراد دلسوز دهه 60 عاری است ، گفت: ما به یک انقلاب اقتصادی نیاز داریم. با این انقلاب اقتصادی باید ریشه علفهای هرز را بزنیم و در این راه باید همه حمایت کنند.
کارشناس ارشد مدیریت برنامهریزی در پایان گفت: دورانی که برخی مردم را کوتهفکر تصور میکردند گذشته است. مردم به خوبی نسبت به مسائل پشت پرده آگاه هستند. این برازنده و شایسته مردم ایران نیست که یک خودرو را با خون دل تهیه کنند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت