به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، شرکت هیوندای با وجود پیشرفتهای چشمگیری که در یک دهه اخیر داشته، هنوز نتوانسته از نظر کیفیت پیشرانه و قوای محرکه خود را به سطح مطلوبی برساند. شاهد این ادعا فراخوانهای متعددی است که خودروساز کرهای در چند سال گذشته صادر کرده است.
آنطور که شواهد و قرائن نشان میدهند، ظاهرا زنجیره فراخوانهای هیوندای به این زودیها قطع نخواهد شد. این شرکت باز هم با انتشار اطلاعیهای برای ولستر 2015-2016، سانتافه 2012، سوناتا هیبریدی 2011-2013 و سوناتا هیبریدی 2016 فراخوان داده؛ علت این فراخوان فرسودگی زودتر از موعد یاتاقان شاتونها اعلام شده است.
متن فراخوان هیوندای نشان میدهد مشکل مذکور با فرایندهای ساخت و تولید موتور ارتباط دارد. چنانچه یاتاقان شاتون دچار شکستگی شود، این احتمال وجود دارد که پیستون و شاتون با بلوک موتور برخورد کرده و در آن حفره ایجاد کنند. در صورت وقوع این اتفاق، روغن داغ در محفظه موتور پخش شده و ممکن است تماس آن با سایر اجزا منجر به آتشسوزی شود.
سازمان امنیت ملی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) میگوید ذرات بجا مانده از تراشکاری در حین فرایندهای تولید، احتمالا در روند روغنکاری اختلال ایجاد نموده و نهایتا باعث خوردگی و شکستگی یاتاقان شاتون میشوند.
فراخوان هیوندای مدلهایی را در بر میگیرد که به موتورهای 1.6، 2 و 2.4 لیتری مجهز هستند. این کمپانی اعلام کرده دارندگان مدلهای مشمول فراخوان شاید با علائمی چون صدای ناک (ضربه) و روشن شدن چراغهای اخطار در داشبورد مواجه شوند.
آنطور که در فراخوان هیوندای آمده، ولسترهای مشمول بین 26 می 2014 تا 13 جولای 2016 تولید شدهاند؛ این بازه برای سانتافه، 10 ژانویه 2012 الی سوم جولای 2012 است. سوناتاهای تولیدی بین 2 ژوئن 2010 الی 17 دسامبر 2013 و همچنین مدلهای جدیدتر از این سدان پرطرفدار که بین 25 فوریه 2015 و 25 آوریل 2016 تولید شدهاند، مشمول فراخوان هیوندای میشوند.
کرهایها پس از اطلاعرسانی به مالکین و مراجعه آنها، یک بازرسی کامل از موتور خواهند داشت و اگر یاتاقانی صدمه دیده باشد، به طور رایگان اقدام به نصب موتوری جدید خواهند کرد. علاوهبر این، در مدلهای مشمول یک نرمافزار پیشرفته کنترل موتور و سنسور تشخیص ناک نصب خواهد شد تا هر گونه رفتار غیر عادی موتور که نشاندهنده وجود مشکل احتمالی است، همان ابتدا شناسایی شود.
گفتنی است برخی از مدلهای مشمول فراخوان هیوندای در ایران نیز حضور دارند و مالکان آنها باید با دقت بیشتری عملکرد موتور خودروی خود را تحت نظر بگیرند، مخصوصا در مقطع کنونی که حتی هزینه تعمیرات ساده سر به فلک کشیده و دیگر تناسبی با میزان درآمدها ندارد.