به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از گانز مانیتور، اخیرا موزه ملی نیروی هوایی آمریکا آخرین بمب افکن استراتژیک XB-70 والکیری را از آشیانه خود بیرون کشیده است. وضعیت این پرنده نظامی به اندازه ای خوب است که گویی تا همین چندی پیش در آسمان مشغول پرواز بوده است. نورث امریکن XB-70 والکیری یک بمب افکن استراتژیک 6 موتوره محسوب می شود که اواخر دهه 50 میلادی به منظور پاسخ گویی به نیازهای نیروی هوایی آمریکا توسط شرکت آمریکایی نورث امریکن اوییشن طراحی و ساخته شد.
پروژه این محصول که یکی از جاه طلب ترین سیستم های تسلیحاتی جنگ سرد به شمار می رفت، در نهایت به دلیل مشکلات متعدد در مرحله توسعه و همچنین هزینه فراوان متوقف شد.
آخرین بمب افکن XB-70 والکیری
XB-70 والکیری پروتوتایپی جدید از نسخه برنامه ریزی شده B-70 بود که در واقع یک بمب افکن استراتژیک هسته ای با قابلیت نفود بالا محسوب می شد. این پرنده با تجهیز به 6 موتور قدرتمند می توانست هزاران مایل را در ارتفاع 21 هزار متری پرواز کند. با حرکت در سرعت های بالا، انتظار می رفت که این هواپیما در برابر پرنده های رهگیر مصونیت قابل ملاحظه ای داشته باشد. این موضوع همچنین باعث می شد که مشاهده XB-70 والکیری توسط نمایشگرهای راداری تبدیل به روندی دشوار شود.
در ادامه با معرفی نخستین سری از موشک های سطح به هوای اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دهه 1950، آسیب ناپذیری B-70 زیر سوال رفت. در پاسخ به این تکنولوژی جدید نیروی هوایی آمریکا با هدف محدود سازی خط دید رادار به وسیله زمین، پروازهای خود را در ارتفاعات پایین تری به انجام می رساند. از این رو؛ B-70 برتری واضحی در مقایسه با B-52 که قرار بود جایگزین آن شود در اختیار نداشت و در عین حال با برد کمتر هزینه تولید و نگه داری بسیار بیشتری داشت.
سرانجام نیروی هوایی آمریکا از تلاش برای تولید دست کشید و پروژه B-70 در سال 1961 به طور کلی لغو شد. پس از آن روند توسعه به یک برنامه تحقیقاتی برای بررسی اثرات پرواز طولانی مدت با سرعت بالا تغییر یافت. بدین ترتیب دو پروتوتایپ تحت عناوین XB-70A ساخته شدند و طی سال های 1964 تا 1969 در تست های پرواز فراصوت مورد استفاده قرار گرفتند.
یکی از این پروتوتایپ ها در سال 1966 به دنبال برخورد با هواپیمایی کوچکتر حین پرواز، دچار آسیب جدی شد. بمب افکن والکیری باقی مانده نیز در موزه ملی نیروی هوایی آمریکا در نزدیکی ایالت اوهایو نگه داری می شود.
در ماه اکتبر موزه ملی نیروی هوایی نیازمند اعمال تغییرات روی یکی از آشیانه های ذخیره سازی خود بود. به همین دلیل انتقال تنها بمب افکن XB-70 والکیری جهان از خانه دائمی خود قطعی شد. خصوصیات ظاهری این پرنده در بهترین حالت ممکن قرار دارند و به هیچ عنوان نمی توان تصور کرد که با هواپیمای لغو شده پنتاگون برای بیش از 50 سال پیش رو به رو هستیم.
بر اساس گزارشات به دست آمده و به منظور تسهیل شرایط فضای داخلی برای فعالیت کارگران، بمب افکن والکیری به محیط بیرونی موزه جا به جا شده است. لازم به ذکر است که هواپیمای مذکور در تمام طول مدت اقامت خود در موزه ملی نیروی هوایی تبدیل به امضای خاص این مجموعه و در واقع نماد منحصر به فرد آن شده است.
از جمله مهم ترین ویژگی های این بمب افکن تک و تنها می توان به استفاده گسترده از فولاد ضد زنگ و همینطور تیتانیم در ساخت آن اشاره کرد. از نقطه نظر موتور، XB-70 مجهز به 6 موتور توربوجت جنرال الکتریک YJ93-GE-3 بود و می توانست با حداکثر سرعت 3310 کیلومتر بر ساعت در آسمان به پرواز درآید.
انواع بمب افکن های والکیری
XB-70A: این نمونه خود پروتوتایپی از B-70 به شمار می رود و مجموعا 2 فروند از آن ساخته شد
XB-70B: پروتوتایپ دیگری از نسخه مادر که نمونه ای پیشرفته محسوب می شد و در همان اولین مراحل تولید متوقف شد
YB-70: نسخه برنامه ریزی شده برای مرحله پیش تولید که شامل اصلاحات متعددی بود
B-70A: نسخه بمب افکن برنامه ریزی شده از سری پرنده های والکیری که قرار بود ناوگانی متشکل از 65 بمب افکن شکل گیرد
RS-70: نمونه مخصوص شناسایی با 4 نفر خدمه و قابلیت سوخت گیری هوایی
مشخصات بمب افکن XB-70 والکیری
– نقش: بمب افکن استراتژیک
– محل تولید: آمریکا
– سازنده: کمپانی نورث امریکن اوییشن
– نخستین پرواز: 21 سپتامبر سال 1964
– بازنشسته شده به سال: 4 فوریه سال 1969
– وضعیت: توقف فعالیت
– اپراتور اصلی: نیروی هوایی آمریکا و ناسا
– تعداد ساخته شده: 2 فروند
– هزینه برنامه: 1.5 میلیارد دلار معادل 10.5 میلیارد دلار کنونی
– هزینه هر واحد: 750 میلیون دلار معادل 5.2 میلیارد دلار کنونی
خصوصیات عمومی و عملکردی XB-70A
– خدمه: 2 نفر
– طول: 56.39 متر
– عرض بال: 32 متر
– ارتفاع: 9.14 متر
– مساحت سطح بال: 585 متر مربع
– وزن خالی: 115031 کیلوگرم
– بیشینه وزن برخاست: 245847 کیلوگرم
– ظرفیت سوخت: 140 هزار کیلوگرم
– موتور هواگرد: 6 موتور جنرال الکتریک YJ93-GE-3
– حداکثر سرعت: 3310 کیلومتر بر ساعت
– برد عملیاتی: 6899 کیلومتر
– سقف پرواز: 23580 متر