به گزارش جام جم آنلاین ؛
آغاز زندگی:
حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ سومین فرزند مهد ولایت است که در سال ششم هجرت در مدینه چشم به جهان گشود.
زینب یعنی زینت پدر و این نامی است که خداوند برای دختری انتخاب کرد ، که با انجام رسالت خویش زینت بخش تاریخ شد و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت . و این است که نام زینب در تاریخ کربلا که تاریخ جاودانگش اسلام و تشیع است، به خاطر فداکاری هایش ، زیبا ، درخشان و جاودانی است.
مراسم نامگذاری این درّ ولایت را در تاریخ این گونه می خوانیم:
هنگام ولادت زینب ـ سلام الله علیها ـ ، چون رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در سفر بود، فاطمه ـ سلام الله علیها ـ از امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام ـ در خواست کرد که نامی برای فرزندشان انتخاب کند. امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام ـ در جواب فرمود: من بر پدرت سبقت نمی گیرم، صبر می کنیم تا پیامبر از سفر برگردد.
چون پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بازگشت و خبر ولادت فرزند زهرا ـ سلام الله علیها ـ را ز زبان علی ـ علیه السلام ـ شنید، فرمود: فرزندان فاطمه فرزندان منند ولی خداوند درباره آنان تصمیم می گیرد.
بعد از آن جبرئیل نازل شد و پیام آورد که خااوند سلام می رساند و می فرماید: نام این دختر را زینب بگذار که این نام را در لوح محفوظ نوشته ام . آن گاه رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ زینب را گرفت و بوسید و فرمود: توصیه می کنم که همه این دختر را احترام کنند ، که او مانند خدیجه کبری است. ( ریاحین الشریعه، ج3، ص 38)
یعنی همان گونه که فداکاریهای حضرت خدیجه ـ سلام الله علیها ـ در پیشبرد اهداف پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و اسلام بسیار ثمر بخش بود، ایثار و صبر و استقامت حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ در راه خدا نیز در بقا و جاودانگی اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ویژگی های حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ
عبادت و بندگی :
بندگی یعنی با تمام وجود در خدمت مولا و معبود خویش بودن، جز به فرمان او گوش فرا ندادن ، جز برای او کار نکردن و جز برای رضای او نیاندیشیدن ؛ و این معنای اخلاص و حقیقت بندگی است. میزان بندگی انسان به مقدار معرفت و شناخت او نسبت به خداوند بستگی دارد و در این میان آنان که شناختشان نسبت به خداوند عمیقتر است و عظمت خالق هستی را در یافته اند، شدت نیاز و بستگی خویش را به خدا می یابند و سر بر آستان بندگی اش می سایند.
پیامبر و امامان ـ علیهم السلام ـ در اوج معرفتند و در عبادت و بندگی سرآمد. و حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ که شکوفه ای از درخت با عظمت این خاندان است و در مکتب آنان تربیت یافته است، درس عبودیت و بندگی را نیک فراگرفته است، به گونهای که عظمت بندگی اش را در تمام مراحل زندگی او می نگریم و ارتباط او با خداوند بزرگ و شکوه و عبادت و نمازهایش را در دشوارترین مراحل زندگی در می یابیم . فراز و نشیب های زندگی نه تنها او را از عبادت و بندگی خدا غافل نساخته است ، بلکه جلوه های تعبد و بندگی او در تنگناها بیشتر نمایان است. او عاشق شب زنده داری و راز ونیاز با معبود خویش است و پرورش یافته تهجدهای شبانه و آه نیمه شب است. امام حسین ـ علیه السلام ـ بهتر از هر کس به مقام والای حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ آگاه است و از اینجاست که در آخرین وداع روز عاشورا به خواهرش می فرماید: « یا أُختاه لا تَنسینی فی نافِلة اللّیلِ : خواهرم د رنماز شب مرا فراموش کن .» ( ریاحین الشریعه، ج 3، ص، 62)
و نیز از فاطمه ـ سلام الله علیها ـ دختر امام حسین علیه السلام ـ نقل شده است که : عمه ام حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ در شب عاشورا همواره در محراب عبادتش ایستادده بود و با خدای خویش مناجات داشت و به درگاه او استغاثه می کرد ؛ نه چشمی از ما لحظه ای آرام گرفت و نه زمزمه و ناله ای فرو نشست .( ریاحین الشریعه ، ج 3، ص 62)
امام سجاد ـ علیه السلام ـ نیز فرمودند: عمه ام زینب ـ سلام الله علیها ـ با همه رنجها و سختیها از کربلا تا شام ، نافله شب را به پا داشت و با تمام دشواریها از مراسم عبادی غفلت نداشت. ( ریاحین الشریعه ، ج 3، ص،62)
شهامت ، شجاعت و قوت قلب و آرامش خاطر حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ از همین ارتباط با خدا و اتکال به او سرچشمه می گرفت. سخنان کوبنده اش در کاخ یزید و نهی از منکر در آن فضای مسموم ، حمایت و چاسداری از حیا و عفت در همه مارحل سفر و عمل به وظیفه در همه جا، جلوه هایی از بندگی حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ است.
اندیشه و تدبیر:
امام سجاد ـ علیه السلام ـ در بازار کوفه این توانمندی حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ افتخار کرده و فرمودند : « اَنتِ بِحمدِ اللهِ عالِمَهٌ غَیرُ مُعَلِّمَه و فَهِمَهٌ غَیرُ مُفَهِّمَهٍ: تو بحمدالله ناخوانده دانایی و نیاموخته هنرمند.» ( نفس المهموم ، ص395)
حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ در تمام مراحل به وظایف خود آگاه بود، آنجا که باید سکوت کند، سکوت می کرد؛ آنجا که باید فریاد کند، فریاد می کرد و آنجا که باید جانفشانی کند ، جانفشانی می کرد. تدبیر او در اداره کاروان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ بسیار شگفت انگیز بود. گرچه زن ، سرشار از عواطف و احساسات است؛ ولی هیچگاه این احساسات بر تدبیر و اندیشه حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ چیره نگشت و او را از وظیفه ی الهی اش غافل نساخت . او در سهمگین ترین صحنه ها اندیشمندانه عمل کرد و از این روست که به « عقیله بنی هاشم » یعنی زن دانای این خاندان معروف گشت. ( الخصائص الزینبیه ، ص 197)
شیخ صدوق در این زمینه می فرماید: حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ نیابت خاص را از امام حسین ـ علیه السلام ـ به عهده داشت و مردم در مسائل حرام و حلال به او رجوع می کردند، تا زمانیکه امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ از بیماری خلاصی یافت.
القابی که تاریخ برای حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ بازگو می کند، تماماً از فضایل و امتیازات علمی ایشان حکایت دارد. از همه مهمتر ، خطبه های حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ در کوفه و شام استناد گویایی است که مقام علمی ایشان را بدون شواهد به اثبات می رساند ، نکات علمی و ادبیئو معانی به کار رفته در خطبه های سفیر کربلا مجدی است که ذهن هر خواننده دل آگاه و اندیشمند را به تماشای فراز های ظریف و بلیغ آن می نشاند. ( زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ فریادی بر اعصار ، ص 30)
حافظ و پرستار امامت :
حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ همواره در طول زندگی خود به مراقبت از پدر و برادران خویش امام حسن و امام حسین ـ علیهم السلام ـ که امامان جامعه بودند ، می پرداختند . بعد از مادر ، نائبه مادر شدند و از نظر روحی قوت قلبی برای پدر و برادران خویش بودند .
هربار اعضای خانواده دچار بیماری و جراحتی از نبردها می شدند حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ تا بهبودی کامل از آنا مراقبت نموده و خود را وقف سلامتی امامان شیعه ـ علیهم السلام ـ می نمودند در کربلا نیز با عنایت به بیماری امام سجاد ـ علیه السلام ـ و لزوم توجه ویژه به ایشان در طول سفر کربلا ، این وظیفه به حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ سپرده شده بود. ایشان با پرستاری از امام سجاد ـ علیه السلام ـ نقش بسزایی در حفظ جان امام بر عهده داشت . امام سجاد ـ علیه السلام ـ فرمودند: در شبی که پدرم صبح آن به شهادت رسید عمه ام زینب پرستاری مرا بر عهده داشت. ( یاران خورشید ، ص 114)
نتیجه :
عملی نمودن فضیلت های اخلاقی در زندگی و تقویت و پرورش ایمان انسان را در برابر حوادث ناگوار و سخت ایمن نموده و فرد را به آرامشی الهی می رساند . نیروی ایمان و عبادت و اُنس با پروردگار تنها عامل ایجاد آرامش پایدار در زندگی است .
نگارنده: ز، فیاضی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد