کمک های چین به قاره آفریقا بر 4 مساله متمرکز است
موفقیت ها و ناکامی ها
کمک های چین و اهداف آن راهبردها و ابزار چین برای جذب کشورهای آفریقایی بسیار پیچیده و متحول شده است . به طوری که 40 سال پس از اندیشه مائو، اکنون تصویری از خود نشان می دهد که در آن سرمایه داری به یک الگوی توسعه پیچیده تبدیل شده است. الگوی توسعه چین به این گونه است که هر دولت آفریقایی که قصد دارد کمکهایش را به آن قطع کند یا کاهش دهد، قانع می کند که نتوانسته اند اصلاحات اقتصاد آزاد جدید را برای کاهش میانگین فقر به سطح مورد انتظار برسانند. کمکهای چین به آفریقا به طور کلی با اهداف سیاسی و راهبرد چین در داخل قاره ارتباط دارد و چندان دارای اهداف انسان دوستانه نیست. آمارهای چین فاش می کند پکن در سال 1997 فقط 107 میلیون دلار به کشورهای آفریقایی کمک کرده است اما این کمکها در سال 2004 به 2.7 میلیارد دلار رسیده است. به عبارت دیگر 26 درصد کل کمکهای بین المللی چین به آفریقا اختصاص یافته است. دلایل و مدارک موجود حاکی از این است که کشورها به موازات گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با پکن طبق یک جدول زمان بندی شده مورد بخشودگی وامهایی قرار می گیرند که از چین دریافت کرده اند. چین بخشش این وامها را منوط می کند به این که کشورهای دریافت کننده وام باید بخشهای زیادی از طرحهای زیرساختی خود را به شرکتهای چینی تخصیص دهند. به عنوان مثال وقتی چین در سال 2004 وامی به ارزش 2 میلیارد دلار به آنگولا اختصاص داد، پس از آن 70 درصد قراردادهای این کشور به شرکتهای چینی اختصاص یافت. چین این وامها را به صورت دو جانبه عرضه می کرد و آنها را یا مستقیما از طریق بانک صادرات و واردات یا سفارتخانه ها یا از راههای دیگر در اختیار دولتهای مورد نظر قرار می داد. به این ترتیب ملاحظه می شود که چین هیچیک از این قبیل کمکها را در اختیار سازمان های غیردولتی قرار نمی دهد، چرا که همواره در خصوص آینده کمک به این سازمان ها نگران است |
فروش سلاحهای چینی دامن زدن به درگیری ها
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»: