به گزارش جام جم آنلاین، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: ۴۲۷ هزار خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از ناوگان بار و ناوگان مسافری و مینی بوسها و اتوبوسها و خودروهای عمومی که در شهرها و راهها استفاده میشود در کشور ما وجود دارد که براساس گزارشهایی که فرستاده شده بیش از ۸۰ درصد آنها به خصوص اتوبوسهایی که در سطح شهر استفاده میشوند در سن فرسودگی قرار دارند.
وی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی باید نوسازی شود و ایمن تر و با تجهیزات به روزتری روی کار آید، چون اینها با جان مردم سر و کاردارند. متاسفانه در ۱۰ سال گذشته این نوسازی صورت نگرفته و طبق ماده ۸ هوای پاک هم که بحث آلودگی را مطرح میکند، دولت بیش از ۱۰ تکلیف قانونی دارد که یکی از مهمترین تکالیف آن در کاهش آلودگی، نوسازی ناوگان است که آن هم انجام نشده است.
هادیانفر در ادامه با تاکید به نبودن مراکز معاینه فنی معتبر در شهرستان ها گفت: تنها کاری که انجام می شود این است که اگر کسی خودروی خود را را معاینه فنی نکرد پلیس روزانه ۵۰ هزار تومان او را جریمه کند که متاسفانه آخرین مصوبه دولت از ۵۰ هزار تومان تغییر پیدا کرده و به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. اما فقط در یازده کلانشهر مرکز معاینه فنی معتبر داریم و اکثر شهرستان ها مراکز معاینه فنی معتبر ندارند.
رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: بحث نوسازی ناوگان بسیار مهم است که از دولت آینده انتظار داریم که این موضوع را در اولویت قراردهد.
وی در پاسخ به اینکه اتوبوسها در جادهها بی مهابا رانندگی میکنند و باید به آنها سخت گیری شود گفت:تمام اتوبوسها سامانه دارند و اعمال گذشته و حال آنها درسیستم ثبت شده است. نقش تصادف اتوبوسها ۹۲ صدم درصد، یعنی کمتر از یک درصد است و عملکرد آن ها به این صورت است که کمترین تصادف علیرغم بیشترین تردد در ناوگان عمومی است که دلیل عمده آن نظارتها و کنترلهای دقیق پلییس هست و رانندگان حرفهای که دارای گواهینامه پایه یک هستند.
هادیانفر در پایان تصریح کرد: اعتقاد بر این است که باید ناوگان عمومی نوسازی شود و ورود قطعات مرغوب و ارزان به عنوان یک اولویت توسط دولت انجام شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد