به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، افشین تحفه گر با تبریک روز خبرنگار گفت: دسترسی به اطلاعات و اخبار از نیازهای مهم انسان است و یکی از وظایف رسانه، جلب اعتماد مردم برای خط دهی به افکار عمومی است که این مهم بدون توجه به کمیت و کیفیت مطالب و نیاز مخاطب میسر نیست.
وی افزود: با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی ارتباطی، گسترش و تعدد رسانه های جدید، بکارگیری فناوریهای نوین و ارائه آموزشهای لازم در این زمینه برای حفظ مخاطب داخلی و خارجی و جایگاه خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه ها ضروری است.
مولفههای تاثیرگذار در افزایش رضایتمندی مخاطب
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مردم برای کسب اطلاعات و راهنمایی، آرامش، سازگاری و شکل گیری هویت شخصی از رسانه ها استفاده می کنند و در واقع مهمترین نقش رسانه ها را میتوان برآورده کردن نیازها و انگیزه های مخاطب دانست لذا به هر میزان که رسانه ها این نیازها و انگیزه ها را برآورده سازند، به همان میزان رضایتمندی مخاطب را فراهم خواهند کرد.
وی گفت: مردم در استفاده از رسانه ها دارای هدف و انگیزه هستند و برای برآورده کردن نیازها و امیال خود از منابع خبری استفاده می کنند.
تحفه گر افزود: استفاده از رسانه ها به منظور کسب رضایت یا منفعت از جمله جستجوی اطلاعات برای تقلیل شک و تردید و حل مسائل و مشکلات شخصی مخاطبان است.
وی ادامه داد: مولفه دیگری که می تواند به رضایتمندی مخاطبان از رسانه کمک کند، عوامل اجتماعی و روانشناختی است که واسطه رفتار ارتباطی بوده و این رفتار پاسخی به رسانه ها در برابر وضعیتهای اجتماعی و روانشناختی مانند تعامل میان فردی و مقوله اجتماعی و شخصیت است.
انگیزههای اساسی مخاطب برای استفاده از رسانه
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مجموع نیازها و انگیزه های مخاطب در استفاده از رسانه را می توان در چند مقوله تفکیک کرد که نخستین مولفه "آگاهی و نظارت" است به طوری که مردم به منظور کسب اخبار و اطلاعات از محیط پیرامون و نظارت بر محیط اجتماعی خود از رسانه ها استفاده می کنند.
وی افزود: دومین مولفه "روابط شخصی" است به این معنا که مردم در فرآیند ارتباط، رسانه ها را همراه و همنشین خود تلقی می کنند و از محتوای رسانه برای ارتباط و گفتگو با دیگران استفاده می نمایند.
تحفه گر ادامه داد: سومین مولفه "هویت شخصی" است که مردم برای کسب خودآگاهی، یافتن الگوهای رفتاری و تقویت ارزشهای شخصی از رسانه استفاده می کنند و چهارمین مولفه "سرگرمی" است که مردم از رسانه ها برای سرگرم شدن و گریز از مشکلات زندگی روزانه و تخلیه عاطفی استفاده میکنند.
تامین اعتبار برای منبع خبر
وی گفت: یکی از موضوعاتی که در جلب و جذب مخاطب از سوی رسانه اهمیت دارد، اعتبار گوینده و نویسنده است. هم تخصص و هم قابلیت اعتماد، تمایزی بین رسانه ها ایجاد می کند، مفهوم تخصص و خبرگی به آگاهی و تجربه در حوزه معینی دلالت دارد و قابلیت اعتماد به میزان صداقت و قابل اعتماد بودن منبع خبر اشاره می کند.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: منبع درست می تواند موجب افزایش اثر پیام باشد لذا گزینش یک منبع موثر برای گفتگو بسیار موثر است.
وی ادامه داد: خبرگزاری ها با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و باتجربه و استفاده از قابلیتها و توانمندیهای آنان سعی در ارایه مطالب خبری حرفه ای به مخاطبان خود دارند، بنابراین شعار "صحت، سرعت و دقت" را سرلوحه کار خود قرار می دهند تا بتوانند به عنوان یک منبع مورد اعتماد مخاطب قرار گیرند.
تحفه گر گفت: در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با ۸۰ سال سابقه فعالیت و تکیه بر نیروهای زبده خود، خبرها را در کوتاه ترین زمان با صحت و دقت فراوان در اختیار مخاطبانش قرار می دهد.
وی افزود: در واقع ایرنا به عنوان یک منبع معتبر مورد توجه مخاطبان خاص خود قرار دارد بطوری که صحت مطالبی که در شبکه های اجتماعی، سایتها و حتی رسانه های خارجی منتشر می شود با تطبیق دادن آنها با اخبار ایرنا به عنوان رسانه رسمی و نبض تپنده نظام، محک می خورد و صحت و سقم آن سنجیده میشود.
عوامل موثر در رسانه
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیروی انسانی و فناوری را از عوامل موثر در فعالیت رسانه دانست و ادامه داد: نقش انسان در سازمان و نوع نگاه به او سهم بسزایی در موفقیت یا شکست سازمان دارد و در این میان آنچه مقوله تحول را حیات میبخشد و بقای سازمان رسانه ای را تضمین می کند، منابع انسانی آن است.
وی گفت: با آغاز هزاره سوم هر روز نقش منابع و سرمایه انسانی پررنگ تر شده و اکنون از آن به عنوان تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار در هر سازمان یاد می شود، بنابراین می توان گفت مهمترین سرمایه هر سازمان از جمله سازمانهای خبری، نیروی انسانی کارآمد و مسلط بر کار حرفهای است، با داشتن این سرمایه، سایر سرمایه ها و توانمندی های لازم به دست خواهد آمد و برعکس نداشتن نیروی انسانی حرفه ای سایر سرمایه ها از قبیل اعتماد مردم، میزان مخاطب و استفاده بهینه از فناوریهای در اختیار را کاهش خواهد داد.
تحفه گر افزود: بین آموزش نیروی انسانی و بهبود کمی و کیفی مطالب خبری رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد، امروزه آموزش به عنوان یکی از روشهای توصیه شده در حوزه سرمایه انسانی سازمانها مطرح است و هر سازمان به افراد آموزش دیده و باتجربه نیازمند است تا ماموریتهای پیش بینی شده آن به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: البته ارتقای وضعیت معیشتی و تامین نیازهای مادی و توجه به حقوق و مزایای کارکنان، برای ایجاد انگیزه در آنان و استفاده بهتر از فناوریهای نوین ارتباطی و ظرفیتهای علمی و تخصصی نیروی انسانی ضروری به نظر میرسد.
چند پیشنهاد
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ارتقای سطح کیفی فعالیتها بویژه فعالیتهای خبری با جذب نیروهای متخصص و آموزش نیروها، تعیین استانداردهای محتوایی و کیفی برای افزایش کارایی و مقبولیت ملی و جهانی، سرمایه گذاری در زمینه فناوریهای نوین و ارتقای سطح بهره گیری از سیستم های پیشرفته و ارتقای اطلاع رسانی و ظرفیتهای علمی و تخصصی دستاندرکاران تولید و پخش اخبار در زمینه های مورد نیاز ضروری است.
وی افزود: در تجهیزات نوین قابلیتهای بسیار برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید و انتشار خبر وجود دارد که به شرط مدیریت صحیح و آموزش نیروی انسانی می توان به نحو موثری از آن بهره گرفت.
تحفه گر ادامه داد: برای بهبود وضعیت نیروی انسانی شاغل در خبرگزاریها، مطبوعات و رسانه ها باید به وضعیت رفاهی و معیشتی و نیازمندی های کارکنان نیز توجه کرد.
وی گفت: با توجه به اینکه خبررسانی کارکرد اصلی خبرگزاریها، مطبوعات و رسانه ها محسوب می شود، ضرورت دارد مدیریت سازمانها سیاستهای خبررسانی خود را متناسب با نیازهای جامعه قرار دهند.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: شناسایی عوامل موثر در بهبود کمی و کیفی مطالب خبری از نگاه کارشناسان در هر سازمان ضروری به نظر می رسد و مدیران تحریریه و اتاق خبر باید در یک طرح از پیش طراحی شده قواعد و معیارهای تولید خبر را معین کرده و سپس وظایف و روابط سازمانی و نحوه هماهنگی بین اعضای اتاق خبر را تعریف کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان رضوی با کشورهای همسایه ارتباط فرهنگی قابل قبولی دارد، لذا باید در ارایه اخبار و اطلاعات صحیح برای مخاطبان این کشورها نقش آفرینی کند.
تحفه گر گفت: رسانه های استان در سالهای اخیر از سرمایه انسانی و همچنین تکنولوژی پیشرفته به خوبی بهره مند شدهاند و در بزنگاه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عملکرد خوبی داشتهاند و امروزه نیز که در جنگ با ویروس کرونا قرار داریم، رسانه ها در آگاهی بخشی، آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقش بی بدیل ایفا کردند که جای قدردانی دارد.
منبع : ایرنا
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد