به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محسن روشنی ضمن بیان اینکه کیفیت هوا طی دو ماه نخست تابستان امسال نسبت به سال قبل در شرایط بهتری قرار داشته و از تعداد روزهای آلوده شامل روزهای ناسالم برای گروههای حساس و همه افراد جامعه کاسته شده است، اظهارکرد: کیفیت هوای تهران در تیر ماه سال گذشته ۱۱ روز و در مرداد ماه همان سال ۱۷ روز در شرایط قابل قابل قبول قرار داشت، در حالیکه تعداد روزهای قابل قبول هوای تهران طی تیر ماه امسال به ۱۷ روز و در مرداد ماه به ۲۶ روز رسیده است.
وی در ادامه اظهار کرد: طی تیر و مرداد ماه سال ۹۹ کیفیت هوای پایتخت در مجموع ۳۴ روز فراتر از حد مجاز بود که از این تعداد ۳۲ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و دو روز در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داشت و آلاینده شاخص طی این مدت «ازن» بود این در حالیست که تیر و مرداد ماه سال جاری کیفیت هوای پایتخت در مجموع ۱۹ روز بالاتر از حد مجاز بود که از این تعداد تنها یک روز در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داشت.
به گفته روشنی، کیفیت هوای پایتخت طی تیر و مرداد ماه سال گذشته ۵۵ درصد روزها فراتر از حد مجاز بود که این میزان طی امسال به ۳۰ درصد کاهش یافت یعنی تعداد روزهای آلوده طی دو ماه نخست تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کمتر شد.
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه «ازن» آلاینده ثانویهای است که تحت تاثیر برخی واکنشها و پارامترهای محیطی از جمله دما و میزان نور و تشعشع خورشید بر سطح زمین تولید میشود، خاطرنشان کرد: از آنجایی که آلایندههای دیگری از جمله ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن پیشسازهای آلاینده ازن و پارامترهای دیگری مانند دما نیز در تشکیل آن دخیل هستند، تحلیل و بررسی علت کاهش یا افزایش آلاینده ازن امری پیچیده است که نمیتوان یک عامل مشخص را برای آن تعیین کرد. با این حال طی دو ماه نخست تابستان امسال هم بهلحاظ غلظت و هم در شاخصهای محاسبه شده شاهد کاهش میزان آلاینده ازن نسبت به مدت مشابه سال قبل بودهایم.
روشنی در پایان گفت: براساس تجربه سالهای گذشته از شهریور ماه تعداد روزهای آلوده ناشی از افزایش غلظت آلاینده ازن کم یا شاید حتی به صفر برسد و هرچه به روزهای سرد سال بهخصوص فصل زمستان نزدیک میشویم، شاهد افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق خواهیم بود. از این رو ضروری است که مردم میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به حداقل برسانند و حتما رانندگان وسایل نقلیه بهویژه وسایل نقلیه قدیمی و فرسوده که از تکنولوژی قدیمی استفاده میکند معاینه فنی را جدی بگیرند چراکه اینها فاکتورهایی هستند که در مجموع باعث کاهش آلایندگی شهرها میشود.