به گزارش جام جم آنلاین اردبیل؛ رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از ثبت اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز خودرو توسط یکی از واحدهای فناور مستقر در این مرکز خبر داد.
دکتر برومند صلاحی گفت: این محصول توسط شرکت دانش سازان لنت مهراد از واحدهای فناور مستقر در این مرکز طراحی و پس از ثبت برند با نام لنت مهراد، در مرحله تولید تجاری است.
رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی افزود: با تداوم حمایتهای این مرکز و سایر سازمانها مربوطه، میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت دانش سازان لنت مهراد و مخترع این محصول هم گفت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همچنین ایجاد دانش فنی در زمینهٔ طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورد استفاده در لنت ترمز خودرو از فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم آورد.
دکتر آیدا معزی پور افزود: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی، متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشتههای مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شدهاند با تکیه بر دانش فنی و همچنین تجارب کسب شده در صنعت، محصول خود را با توجه به نیاز بازار و همچنین مطابق با معیارهای زیست محیطی تولید و عرضه کند.
وی افزود: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد بهکار رفته در آن، انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخهای خودرو میشود.
معزی پور تصریح کرد: ترکیب به کار رفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیتهای گوناگون تشکیل شده و مواد بهکار رفته در آن در ۴ گروه اتصال دهنده، پرکننده، اصلاحکننده اصطکاک و الیاف طبقهبندی میشوند.
مدیرعامل شرکت دانش سازان لنت مهراد ادامه داد: این ترکیب باید به گونهای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد کند و نرخ سایش آن که معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آن چنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آن قدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.
معزی پور تصریح کرد: لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در برابر حرارت بالای ناشی از ترمز گیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.
مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس افزود: یکی از موادی که سبب بهبود ویژگیهای تریبولوژی لنت ترمز میشود، مس است که به دلیل دارا بودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت میشود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری میکند.
وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده است که مس و همچنین سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیطزیستی میشوند و با محیطزیست سازگار نیستند؛ بنابراین لازم است بر اساس مقررات مربوطه تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن نیز مطلوب است.
معزی پور ادامه داد: محققین شرکت دانش سازان لنت مهراد پس از سالها تجربه و تحقیق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطانزا) شدهاند که کلیه ویژگیهای آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمز گیری ایجاد نمیکند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همچنین قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.