به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، مهران فاطمی در نشست شورای آموزش و پرورش استان اظهارداشت: نتایج مطالعات انجام شده در این حوزه گویای این موضوع است که از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون در بهترین حالت بیش از ۵۰ درصد اهداف آموزشی محقق نشده و در خوشبینانه ترین حالت کمتر از ۲۰ درصد از اهداف تربیتی محقق شده که این موضوع یک چالش جدی بوده و نیازمند یک کار جدی، عمیق، کارشناسی و عالمانه برای مدیریت این آسیب و تعدیل عوارض آن است.
وی با انتقاد ازاستفاده از معلمان مازاد در بحث های تربیتی و پرورشی مدارس، اظهارداشت: مسئله تربیت باید در کنار آموزش و تعلیم دانش آموزان به عنوان اولویت های ما قرار بگیرد و از افراد متخصص و دارای مهارت برای این بخش مهم استفاده شود.
فاطمی یکی از اقدامات خوب انجام شده در این راستا را افزایش سهمیه دانشجو معلم های حوزه امورتربیتی از 5 نفر به 15 نفر دانست و خواستار تعریف سازوکارهایی جهت تامین کسری معلمان حوزه آموزش و تربیت در سال های آینده، از طریق افزایش سهمیه دانشجو معلم ها با نگاه به افزایش سهم امور تربیتی شد .
وی در ادامه به مصوبه ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا درخصوص از سرگیری آموزش های حضوری از نیمه آبان ماه اشاره و تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده قریب به 170 کشور پیشرفته جهان حاضر شدند کسب و کارها را تعطیل کنند اما با تعریف پروتکل های لازم در این حوزه و واکسیناسیون، نظام تعلیم و تربیت را تعطیل نکردند که این موضوع نشان دهنده اهمیت این حوزه است لذا ضروری است مبتنی بر مصوبات ستاد ملی، فضاهای آموزشی و فرهنگی استان را فراهم کنیم.
خانواده ها دغدغه تربیتی و پرورشی فرزندان خود را دارند
استانداربا بیان اینکه خانواده ها واقعا دغدغه تربیتی و پرورشی فرزندان خود را دارند، بر جمع آوری و تجمیع تجربیات موفق فرهنگی مدارس کشور، باز کردن حلقه مشاوره ای با بهره گیری از نظرات و دیدگاه های مدیران گذشته آموزش و پرورش و افراد صاحب نظر در حوزه روانشناسی، فعالسازی انجمن اولیا و مربیان و تقویت ارتباط با خانواده ها تاکید کرد.
وی تربیت نیروی انسانی و منابع انسانی را یکی از شاخص های زبانزد استان دانست و اظهارداشت: یزدی ها همیشه در طول تاریخ خوش درخشیده اند و ما باید این میراث که از گذشته به ما به رسیده را حفظ و با همین سلامت به نسل بعدی تحویل دهیم لذا با توجه به اینکه این مهم توسط آموزش و پرورش صورت می گیرد، آموزش و پرورش برای ما مسئله یک است
این مسئول افزود: سند تحول آموزش و پرورش استان باید مبتنی بر سند تحول بنیادین، تجربیات گذشته، واقعیات و آرمان های موجود در حوزه های مختلف آموزش و تربیت و به تفکیک شهرستان ها تدوین شود و براساس این نقشه راه مدون، برنامه ریزی ها را انجام دهیم.
فاطمی تصریح کرد: ارتقاء کیفیت آموزش در مدارس دولتی در جهت تحقق عدالت آموزشی است ودر این مدارس که فرزندان عامه مردم و اقشار متوسط در آن ها به تحصیل می پردازند باید به عنوان یک سیاست و راهبرد قرار گیرد.
استاندار به موارد مطرح شده در خصوص آموزش های فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فرصت های شغلی و کاری محدود و تقاضا زیاد است افرادی پیش آیند، که در چیزی از دیگران بیش اند و لازمه این بیش بودن، ارتقاء سطح مهارت های مرتبط با بازار اشتغال و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است .
وی در بخش پایانی سخنانش بر استفاده از نظرات و دیدگاه های آیت الله ناصری؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و آیت الله اعرافی؛ عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، استفاده از ظرفیت های خوب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای حل مسائل این حوزه و پیگیری مطالبات معلمان خرید خدمات آموزشی تاکید کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد