سال خوب برای ساخت خطوط قطار شهری مشهد

در سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به مشهد در روز دهم فروردین امسال مصوبات مختلفی برای توسعه و آبادانی مناطق مختلف خراسان رضوی و البته شهر مشهد تصویب شد که یکی از آن‌ها مصوبه مربوط به تأمین مالی قطارشهری مشهد بود هنوز رقم دقیق اعتبارات مربوط به این مصوبات از سوی مسئولان اعلام نشده است اما مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اعلام کرد که در صورت ابلاغ این مصوبه، هم از محل درآمدهای نفت و هم از محل افزایش انتشار اوراق مشارکت تأمین  مالی‌های خوبی قرار است به موضوع ساخت خطوط مختلف مترو مشهد اختصاص یابد.
در سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به مشهد در روز دهم فروردین امسال مصوبات مختلفی برای توسعه و آبادانی مناطق مختلف خراسان رضوی و البته شهر مشهد تصویب شد که یکی از آن‌ها مصوبه مربوط به تأمین مالی قطارشهری مشهد بود هنوز رقم دقیق اعتبارات مربوط به این مصوبات از سوی مسئولان اعلام نشده است اما مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اعلام کرد که در صورت ابلاغ این مصوبه، هم از محل درآمدهای نفت و هم از محل افزایش انتشار اوراق مشارکت تأمین  مالی‌های خوبی قرار است به موضوع ساخت خطوط مختلف مترو مشهد اختصاص یابد.
کد خبر: ۱۳۶۵۳۶۳
 به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی،"کیانوش کیامرز" درباره مصوبات سفر رئیس جمهور برای تأمین مالی خطوط قطارشهری مشهد، گفت: باتوجه به اینکه هنوز مصوبات این سفر ابلاغ نشده است، نمی توان اظهارنظر دقیقی کرد اما در صورتی که تعهدات این سفر ابلاغ و محقق شود، برای ساخت قطارشهری مشهد، هم از طریق بودجه نفتی می توان تأمین مالی کرد و هم شاهد افزایش اوراق مشارکت خواهیم بود که اگر این اتفاق رخ دهد، در مسیر ساخت قطارشهری می توان امسال را سالی خوب برای این موضوع پیش بینی کرد.
وی درباره آخرین وضعیت ساخت خطوط قطارشهری مشهد گفت: اکنون دستگاه حفار مستقر در خط چهار قطارشهری فعال است و روزانه بین 10 تا 12متر عملیات حفاری در منطقه مهر مادر و خواجه ربیع انجام می شود.
وی افزود: از ابتدای سال تا امروز دستگاه حفار 150متر از مسیر را حفاری کرده است. درمجموع 983متر از مسیر خط چهار قطارشهری حفاری شده است. همچنین، تا امروز 127رینگ سگمنت برای این خط تولید شده است.
کیامرز در ادامه به آخرین مراحل عملیات حفاری خط سه قطارشهری مشهد در قسمت شرقی این خط اشاره کرد و گفت: اکنون هزارو119 متر باقی مانده است تا دستگاه حفار خط سه به انتهای مسیر بخش شرقی پروژه یعنی شهرک ابوذر برسد.
البته برنامه ما بر این بود که تا پایان مرداد عملیات حفاری این بخش به پایان برسد تا بتوانیم دستگاه حفار را انتقال دهیم، اما در عمق زمین واقع در میدان صبا به دیواره گرانیتی به طول پنجاه متر برخورد کرده ایم که سرعت حفاری را از روزی دوازده متر به روزی دو متر کاسته است و پس از عبور از این دیواره، عملیات با سرعت بیشتری انجام می شود و به احتمال زیاد تا پایان شهریور عملیات حفاری این قسمت از خط سه به پایان می رسد و دستگاه برای ادامه حفاری این خط به بخش غربی پروژه یعنی امامت منتقل می شود تا فرایند حفاری به سمت بولوار امیریه سرعت بگیرد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: در بخش شرقی پروژه اکنون عملیات حفاری دستی در بولوار امیریه و صادقیه درحال انجام است.
کیامرز درباره هسته مرکزی خط سه قطارشهری مشهد نیز گفت: عملیات سازه و معماری ایستگاه های این بخش از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) درحال انجام است. در هسته مرکزی خط سه قطارشهری هفت ایستگاه قرار دارد که عملیات سازه در همه این ایستگاه ها درحال انجام است، اما در سه ایستگاه اصلی این بخش از پروژه اقدامات با جدیت بیشتری درحال انجام است. عملیات ساخت ایستگاه های باب الجواد(ع) و پایانه امام رضا(ع) به مرحله معماری رسیده است، اما ایستگاه میدان شهدا همچنان در مرحله سازه ای است.
وی تأکید کرد: برنامه ما این است که ایستگاه های هسته مرکزی خط سه تا پایان سال تمام شود و سال آینده روی معماری ایستگاه ها و تأسیسات آن فعال شویم تا بتوانیم این قسمت از خط سه قطارشهری مشهد را برای مهر1403 آماده بهره برداری کنیم.
وی افزود: شهرداری مشهد نیز امسال بودجه هزارو800 میلیارد تومانی شامل اوراق مشارکت، وام بانکی و تهاتر زمین را در نظر گرفته است.
کیامرز با بیان اینکه اکنون عملیات ساخت قطارشهری با 60درصد ظرفیت درحال انجام است و برای رسیدن به ظرفیت کامل باید بودجه زیادی تأمین کنیم، تصریح کرد: درباره تأمین واگن هم باتوجه به اینکه واردات واگن ممنوع شده است، لایحه ای برای امضای قرارداد تأمین شصت دستگاه واگن خط یک قطارشهری از طریق شرکت مپنا به شورای اسلامی شهر تقدیم کرده ایم که این لایحه در کمیسیون های تخصصی درحال بررسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها