این آزمون در راستای توانمندسازی روانشناختی و ارتقای سلامت روان کاربران راننده اسنپ طراحی و اجرا شده و نتایج این آزمون در دو مجله معتبر علمی-پژوهشی به نامهای «علوم روانشناختی» و «مجله مطالعات ناتوانی» منتشر شده است.
بررسیهای متخصصان روانشناسی نشان میدهد رانندگی در کلانشهرها در دسته فعالیتهای استرسزا قرار میگیرد. به دلیل تاثیر مستقیم استرس و اضطراب بر هیجانها و رفتار انسان، نقش آن را بر وقوع حوادث حین رانندگی و ایجاد صدمات جسمی و روحی نمیتوان نادیده گرفت.
برگزاری تست روانشناسی برای ۱۴هزار راننده
اسنپ در سال ۱۴۰۰ این تست را در ۴ دوره و برای ۱۴هزار کاربر راننده برگزار کرده است. در این بین ۲هزار و ۶۰۶ راننده در فهرست کاربران با امتیاز پایین جهت بررسی، مشاوره و آموزشهای لازم ثبت شدهاند. همچنین ۳۱۴ کاربر راننده در فهرست کنترل ثبت و مسدود شدهاند.
هر کدام از این تستها ۱۰۰هزار تومان و هر جلسه مشاوره ۴۰هزار تومان برای اسنپ هزینه در بر دارد و تمامی این خدمات برای کاربران راننده اسنپ رایگان است.
روند طراحی تست سنجش روان ویژه رانندگان
تست سنجش روان رانندگان براساس نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط به حوزه رانندگی، متناسب با اهداف و شرایط این شغل و همچنین بازبینی و تحلیل نظرات کاربران راننده و مسافر اسنپ توسط تیم روانشناسی اسنپدکتر و با همکاری برخی از اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه روانشناسی طراحی شده است.
دکتر علی فراهانی، روانشناس، مدرس دانشگاه و مدیر امور مشاورین اسنپدکتر درباره این تست چنین میگوید: «ما برای طراحی این تست دو مرحله را مدنظر قرار دادیم که مرحله اول مربوط به ساخت پرسشنامه است و مرحله دوم مربوط به تحلیل پاسخهای این پرسشنامه. در مرحله اول برای تعیین مولفههای سنجش سلامت روان رانندهها به سراغ نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط با رانندگی و همچنین تحلیل نظر کاربرانی که از خدمات سفر اسنپ نارضایتی داشتند رفتیم. سپس با همکاری و همفکری اساتید و متخصصان، ۷ مولفه طراحی و اعتبارسنجی کردیم؛ ۳ متغیر مربوط به «سلامت فردی» و ۴ مورد مرتبط با «سلامت روابط بین فردی». در مرحله دوم، در جهت اعتباریابی و بررسی مختصات روانسنجی، پرسشنامه روی ۱۴۰۰ راننده مشغول به فعالیت در اسنپ اجرا شد و همبستگی نتایج بهدست آمده با دیگر پرسشنامههای معتبر حوزه سلامت روان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نتایج بهدست آمده سوالات نهایی آزمون مشخص شد.»
دکتر فراهانی همچنین درباره رانندگان هدف این تست میگوید: «رانندگانی مورد هدف و بررسی ما هستند که نمراتی پایینتر از حد انتظار ما کسب کنند. در این صورت رفتار این کاربران راننده برای یک ماه تحت نظر قرار گرفته و همچنین امکان انجام مشاوره رایگان و آموزشهای لازم از سمت اسنپ برایشان فراهم میشود.»
نحوه اجرای «آزمون ارزیابی عملکرد» در اسنپ
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد