بیمه ماهیت حمایتگر دارد و برای اینکه بتوان میزان رضایت بیمهگزارها و بیمهگرها را افزایش داد ، باید قوانین مشخصی را وضع و اجرا کرد. بیمه مرکزی سازمانی است که برای تدوین و اجرای قوانین بیمهای تاسیس شده است. با توجه به استقبال موسسهها از تاسیس شرکتهای بیمه، باید سازمان نظارت بر اجرای امور انجام شود. همچنین خرید بیمه هم مانند سایر محصولات با رضایت و نارضایتی مشتریها و بیمهگزارها همراه است. شاید برای شما هم رخ داده باشد که از خرید یک محصول نارضایتی داشته باشید، برای اینکه بتوان پیگیری لازم را در حوزه بیمه هم انجام داد، میتوان به بیمه مرکزی مراجعه کرد. در این مطلب درباره ماهیت بیمه مرکزی و شرکتهای بیمهای مانند بیمه ایران توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.
برای اینکه میزان کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکتهای بیمهای مورد بررسی قرار گیرد، میتوان از بیمه مرکزی کمک گرفت. نظارت بر بازار و فعالیتهای بیمه در ایران بر عهده بیمه مرکزی است. همچنین این سازمان در قالب شرکت سهامی از سال 1350 تاسیس شده تا تنظیم، تعمیم و هدایت امور بیمه برای حمایت از بیمهگزارها و بیمه شدهها انجام شود. در حقیقت بیمه مرکزی به عنوان نظارت دولتی بر بازار بیمه عمل میکند و هدف آن تنظیم مقررات برای شرکتهای بیمهای است. البته که بیمه مرکزی بر عقد قراردادهای بیمه بین بیمهگر و بیمهگزارها نظارت خواهد داشت. شرکتهای بیمهای به فکر کسب سود برای موسسه خود هستند و از طرفیام بیمه مرکزی به این فکر است که علاوه بر سود شرکتهای بیمه، بیمهگزارها و بیمه شدهها هم سود قابل توجهی از پوششها و مزیتهای بیمه نامه داشته باشند. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خدمت" استعلام بیمه سنهاب" را به منظور تسهیل فرایند استعلام بیمه خودرو از جمله استعلام بیمهنامه شخص ثالث، استعلام بیمه بدنه و همچنین بررسی اصالت نمایندگان بیمه ارائه نموده است.
سوالی که ایجاد میشود این است که آیا بیمهگزارها و بیمه شدهها میتوانند در صورت بروز مشکلات بیمهای به این سازمان شکایت کنند؟ پاسخ این سوال را در ادامه مطلب خواهیم گفت.
به طور حتم شما هم شنیدهاید که میتوان از شرکتهای بیمهای به بیمه مرکزی شکایت کرد. بله درست است . برای بیمهگزار مشکلی به وجود آید، میتواند به بیمه مرکزی شکایت کند. همچنین رفت و آمدهای بی مورد، گرفتن دیه و خسارت به قدری در این روزها زمان بر و زیاد شده است که نیاز به یک سامانه یکپارچه برای پاسخ گویی به مشتریها و بیمهگزارها از واجبات است. برای این منظور سامانهای برای رسیدگی موضوعات بیمهای راه اندازی شده و از سال 1393 این خدمت به کمک بیمهگزارها آمده تا در کوتاهترین زمان ثبت شکایت خود را انجام دهند. کافی است که به سامانه شکایت در سایت بیمه مرکزی مراجعه کرد و با طی کردن مراحل، ثبت شکایت انجام داد.
همانطور که اشاره شد بیمه مرکزی رسالت ایجاد مقررات و تنظیم بازار بیمه در کشور را دارد. به طور کلی وظایف مهم و کاربردی بیمه مرکزی ایران به دسته بندیهای مختلفی تقسیم میشود که عبارتند از:
همانطور که گفته شد، سازمان بیمه مرکزی برای حمایت از بیمهگزارها و بیمه شدهها تمهیدات متنوعی را در نظر گرفته است. همچنین شرکت بیمه ایران یکی از شرکتهای تحت نظر بیمه مرکزی است که خدمات متنوعی را برای بیمهگزارهای خود در نظر گرفته است.
بیمه ایران یکی از قدیمیترین شرکتهای بیمهای است که در سال 1314 تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت بیمه بعد از مدت کوتاهی در شهرهای مختلف ایران مانند: مشهد، شیراز، اصفهان و اهواز نمایندگیهای فروش بیمه خود را تاسیس کرد و به فعالیت پرداخت. بیمه ایران با بیش از 10890 نمایندگی فعال در حال خدمات رسانی به افراد جامعه در سراسر کشور است. از جمله بیمه نامههای این شرکت میتوان به بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی، بیمه عمر، بیمه درمان، بیمه مسافرتی و بیمه مهندسی اشاره کرد.
برای اینکه شرکتهای بیمهای بتوانند به طور رسمی فعالیت داشته باشند باید از بیمه مرکزی مجوز صدور بیمه نامه را دریافت کنند. بیمه ایران هم جزو شرکتها و موسسههای بیمهای است که در رشتههای مختلف بیمه نامههایی با سقف تعهدات بالا منعقد میکند. همچنین تمام شرکتها برای اینکه سهم فروش بیشتری از بازار بیمه داشته باشند در حال رقابت با یکدیگر هستند. از این رو بهتر است که برای خرید بیمه نامه استعلام بیمه را انجام داد. برای سهولت این کار میتوان از پلتفرم آنلاین بیمه دات کام استفاده کرد تا استعلام و قیمت انواع بیمه نامه در زمان کوتاهی بررسی و مشخص شود.
بیمه ایران با توجه به تجربهای که در ارائه خدمات دارد، توانسته میزان رضایتمندی بیمهگزارهای خود را افزایش دهد و قوانینی را طراحی کند تا پرداخت خسارت در کوتاهترین زمان انجام شود. این دو مورد را میتوان جزو مزیتهای مهم بیمه ایران دانست.
سطح توانگری، یکی دیگر از مزیتها و دلایل خرید بیمه نامه از شرکت بیمه ایران است. بدین گونه که سطح توانگری به معنای توان پرداخت خسارت و جبران تعهدات تا سقف مشخص شده از سوی بیمهگزار است. هرچه میزان توانگری مالی شرکت بیمهای بهتر باشد، به طور حتم میزان فروش بیمه نامه هم افزایش خواهد داشت.
به طور کلی تعداد زیاد مراکز پرداخت خسارت نسبت به دیگر شرکتهای بیمه و گستردگی بالای شعب و نمایندگیهای این شرکت در سراسر ایران دلایل مهم خرید بیمه نامه از شرکت بیمه ایران است.
به طور حتم هدف تشکیل و تاسیس شرکتهای بیمهای جبران خسارتهای ایجاد شده ناشی از حادثه است. بیمه ایران برای اینکه بیمهگزارها در شرایط سخت حادثه نگرانی برای جبران هزینههای حادثه نداشته باشند، سقف تعهدات خود را افزایش داده است. البته که برای استفاده از این ویژگی باید حق بیمه بیشتری پرداخت کرد. هدف دیگر بیمه ایران را میتوان کارآمد بودن پوششهای انواع بیمه نامه دانست. بدین گونه که بیمهگزار و بیمه شده میتواند پوششهای اضافی برخی از بیمه نامهها را انتخاب کند تا دغدغه کمتری در حادثه ایجاد شده داشته باشد.
بیمه ایران با توجه به قدمت طولانی فعالیت خود توانسته در حوزههای مختلف بیمهای فعالیت کند و الویت اصلی بیمه ایران و بیمه مرکزی افزایش رضایت مشتریها و بیمه شدهها است. برای استفاده از پوششهای بیمه ایران باید حق بیمه از سوی بیمهگزار پرداخت شود تا خسارتها بدون نگرانی جبران شود. به طور کلی بیمه نامههای شرکت بیمه ایران عبارتند از:
به طور کلی تمام شرکتهای بیمهای برای آغاز فعالیت خود باید از بیمه مرکزی مجوز رسمی صدور بیمه نامه را دریافت کنند. هر بیمه نامهای نیاز به اجرای قوانین مشخص دارد که این موارد از سوی بیمه مرکزی اعلام و ابلاغ خواهد شد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد