چرا و از چه زمانی کرم ضد آفتاب اختراع شد؟

کرم ضد آفتاب به شکلی که امروز می‌شناسیم در قرن گذشته اختراع شد. البته این سخن به این معنا نیست که پیش از آن مردم برای حفاظت از پوست خود در برابر آفتاب هیچ اقدامی نمی‌کردند.
کد خبر: ۱۳۷۳۲۳۲

آسیب نور خورشید به پوست سال‌هاست که برای مردم شناخته شده به نظر می‌رسد اما مسلما در دهه‌های اخیر از طریق رسانه‌ها بیشتر به آن پرداخته شده است.

اکنون همه ما می‌دانیم که کمترین آسیب نور خورشید آفتاب‌سوختگی و بیشترین آن سرطان پوست می‌تواند باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا اخبار جالبی در مورد تاریخچه ضد آفتاب به شما ارائه دهیم.

تاریخچه ضد آفتاب

خورشید میلیاردها سال است که وجود دارد اما اختراع ضد آفتاب نسبتا جدید است:

ضد آفتاب در مصر باستان و دیگر تمدن ها

3100 سال قبل از میلاد مسیح مصریان باستان از عصاره برنج، یاس و لوپین برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید استفاده می‌کردند. در تمدن‌های باستانی دیگر مثل یونان بیشتر از روغن زیتون برای محافظت از پوست در برابر آفتاب استفاده می‌شد.

بومیان آمریکا نیز روغن آفتاب‌گردان را برای مقابله با آسیب نور خورشید انتخاب کرده بودند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سال‌های مدید است که انسان‌ها از مضرات نور خورشید آگاه هستند. امروزه با خرید کرم ضد آفتاب می‌توانید محافظتی کامل از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید انجام دهید و بدون شک تاثیر ضد آفتاب‌های امروزی خیلی بیشتر از ضد آفتاب‌های خانگی است که در گذشته استفاده می‌شدند.

کشف پرتوهای فرابنفش در سال 1801

اشعه ماوراء بنفش خورشید توسط دانشمند آلمانی به نام یوهان ریتر کشف شد. کشف او این امکان را به وجود آورد که به راحتی بتوان فهمید آفتاب سوختگی چگونه رخ می‌دهد. با داشتن این اطلاعات سازندگان کرم‌های ضد آفتاب به سهولت می‌توانستند فرمول‌های ساخت خود را جهت کارایی بیشتر رو به بهبود پیش ببرند.

اکنون می‌توانید حتی به صورت اینترنتی نیز کرم ضد آفتاب را سفارش دهید. از کجا؟ پیشنهاد ما به شما خرید از داروخانه آنلاین مثبت سبز به مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی است. چرا؟ چون بهترین ضد آفتاب‌های خارجی و ایرانی را در معتبرترین برندها با تخفیفات استثنایی می‌توانید در این داروخانه بیابید.

چرا و از چه زمانی کرم ضد آفتاب اختراع شد؟

اولین کرم ضد آفتاب در جهان

یک شیمی‌دان استرالیایی به نام میلتون بلیک در اواخر دهه 1920 اولین ضد آفتاب تجاری موفق را برای شرکتی به همیلتون ساخته و روانه بازار کرد. حتی در حال حاضر هم این شرکت کرم ضد آفتاب تولید می‌کند. اولین کرم ضد آفتاب در دنیا قطعا کیفیت‌ ضد آفتاب‌های امروزی را نداشت اما شروع خوبی برای اختراع ضد آفتاب‌های باکیفیتی بود که در حال حاضر در داروخانه‌ها می‌بینیم.

مخترع ضد آفتاب کیست؟

گاهی در بعضی منابع یوجین شولر را به عنوان نخستین فردی که ضد آفتاب را اختراع کرد، معرفی می‌کنند. یوجین شولر بنیانگذار فرانسوی برند لورآل (L'Oreal) است که در سال 1936 نسخه خود را از ضد آفتاب ارائه داد. او یک روز در حالی‌که در قایق خود نشسته بود، متوجه شد که روغن‌هایی که همراه خود آورده است، کارایی لازم را برای مقابله با مضرات نور خورشید ندارند. این فکر الهام‌بخش وی شد تا به فکر ساخت ضد آفتابی با برند خود باشد و موفق هم عمل کرد.

سال 1938 و اولین لوسیون ضد آفتاب با SPF 2

فرانتس گریتر دانشجوی شیمی اهل سوئیس در سال 1938 هنگام بالا رفتن از یک کوه در اتریش در همه نقاط بدن خود دچار آفتاب سوختگی شدید شد. بنابراین تصمیم گرفت یک ضد آفتاب بسازد. او لوسیونی به نام Glacier Cream (کرم یخچالی) ساخت که SPF 2 داشت.

چرا و از چه زمانی کرم ضد آفتاب اختراع شد؟

ضد آفتاب در جنگ جهانی دوم

در سال 1944 داروساز دیگری به نام بنجامین گرین زمانی‌که متوجه شد دوستان سربازش دچار آفتاب سوختگی شده‌اند، فرمولی را برای ساخت ضد آفتاب ارائه داد. او نام این ضد آفتاب را Red Vet Pet گذاشت. این ضد آفتاب که بعدها Coppertone نام گرفت، در طول جنگ جهانی دوم در قایق‌های نجات و تانک‌ها نگهداری می‌شد تا سربازان در صورت لزوم از آن استفاده کنند. بنجامین گرین بعد از اتمام جنگ به فرمول Red Vet Pet خود کره کاکائو و روغن نارگیل را افزود و بعدها کرم ضد آفتاب کوپرتن را روانه بازار کرد.

پیشرفت در ساخت ضد آفتاب در سال 1946

در مورد فرانتس گریتر در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم. او از تلاش‌های خود دست برنداشت و در سال 1946 کرم Gletscher را ساخت که با نام Piz Buin فروخته می‌شود و امروز هم می‌توان آن را در بازارهای اروپا یافت. این شیمی‌دان سوئیسی در سال 1962 نیز درجه‌بندی‌های SPF را ارائه داد تا به کمک آنها بتوان کرم‌های ضد آفتاب استاندارد ساخت.

کشف فیلترهای UVA و UVB

پیز بویین (Piz Buin) فیلترهای UVA و UVB را در دهه 1970 میلادی معرفی کرده و موجب ارتقاء کیفیت کرم‌های ضد آفتاب شد. در آن زمان SPF از 2 شروع می‌شد و تنها به 15 می‌رسید.

اختراع ضد آفتاب ضد آب در سال 1977

در سال 1977 ضد آفتاب مقاوم در برابر آب اختراع شد. امروزه ضد آفتاب‌های زیادی را با مارک‌های مختلف می‌توانید در داروخانه‌ها (از جمله داروخانه آنلاین مثبت سبز) و فروشگاه‌ها بیابید که ضد آب هستند اما لازم است به این نکته توجه کنید که این نوع از ضدآفتاب‌ها تنها 40 تا 80 دقیقه می‌توانند در برابر آب و تعریق مقاومت کنند.

کشف عامل سرطان پوست

در دهه 1980 دانشمندان دریافتند که اشعه UVB عامل اصلی سرطان پوست به شمار می‌آید. در همان سال‌ها بود که اکسید روی (زینک اکساید) به یک عنصر محبوب در لوسیون‌های ضد آفتاب تبدیل شد. این ماده معدنی نه تنها از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند بلکه برای درمان انواع تحریکات پوستی نیز موثر عمل می‌کند. امروزه اکسید روی یکی از ترکیبات اصلی ضد آفتاب‌های معدنی یا فیزیکی به شمار می‌آید.

چرا و از چه زمانی کرم ضد آفتاب اختراع شد؟

مقابله با اشعه UVA با مصرف ضد آفتاب

در دهه 1990 دانشمندان استرالیایی فرمول‌های جدیدی را به کرم‌های ضد آفتاب افزودند تا بتوانند در برابر اشعه UVA نیز مقاومت از خود نشان دهند. این اشعه عامل بسیاری از چین و چروک‌های پوستی است.

ضد آفتاب از دهه نود میلادی تاکنون

ضد آفتاب از دهه 1990 تاکنون پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. در حال حاضر ضد آفتاب‌های شیمیایی و فیزیکی در برندهای مختلف و با SPF های موثر تولید می‌شوند. اکنون ضد آفتاب‌های موجود در بازار انواع مختلفی مثل فاقد چربی، ضد لک و ضد چروک دارند. در سال‌های اخیر FDA استفاده از ضد آفتاب‌های حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات را ممنوع اعلام کرده است.

از کجا ضد آفتاب بخریم؟

در روتین پوستی ضد آفتاب یکی از ملزومات است. تاریخچه اختراع این محصول مراقبت از پوست را در این مطلب برایتان شرح دادیم. بهترین کرم‌های ضد آفتاب را می‌توانید از داروخانه آنلاین مثبت سبز تهیه کنید. این داروخانه تنوع بالایی در فروش انواع ضد آفتاب دارد. تاکنون خرید آنلاین ضد آفتاب را امتحان کرده‌اید؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها