همه چیز درباره سند شورایی

اگر قصد خرید ویلا در شمال را داشته باشید احتمالا درباره خرید ویلا ارزان قیمت در منطقه‌ای مثل چمستان و روستاهای توابع آن، پیشنهاداتی دریافت کرده اید. پیشنهاد خرید ویلا ارزان با تمام امکانات قطعا وسوسه کننده است اما باید توجه داشته باشید که بیشتر این املاک با سند شورایی به فروش می‌رسند و سند رسمی ندارند.
کد خبر: ۱۳۷۳۲۳۳

معامله ملکی که دارای سند شورایی است، کار اشتباهی نیست اما با این حال باید جوانب امر را بسنجید و تمام نکات مربوط به این اسناد را رعایت کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. اولین موردی که مانع از بروز مشکلات متعدد پس از معامله ملک با سند شورایی می‌شود، مراجعه به یک مشاور املاک مطمئن و مشورت با اوست.

بنابراین برای خرید ویلا با سند شورایی، اولا که باید درباره این اسناد اطلاعات کافی داشته باشید که ما در ادامه مطلب این اطلاعات را در اختیار شما خواهیم گذاشت. ثانیا باید به یکی از مشاورین املاک باسابقه و معتمد در منطقه مورد نظر رجوع کنید.

گروه مشاور املاک داماک ویلا که از باسابقه ترین های خرید و فروش ویلا با سند شورایی و اسناد رسمی، در استان مازندران و شهرهایی مثل آمل، محمودآباد، نور و توابع چمستان است بهترین مرجع برای شمایی که به دنبال خرید ویلا در مازندران هستید، خواهد بود.

کارشناسان داماک ویلا در طی مشاوره رایگان تلفنی یا حضوری، هرآنچه باید بدانید را در اختیارتان خواهند گذاشت و در نهایت اقدامات معامله‌ای مطمئن و بدون دردسر را برایتان فراهم خواهند کرد. برای آشنایی بیشتر با گروه داماک ویلا به وب‌سایت ایشان به آدرس https://damacvila.com/ مراجعه نمایید. در ضمن برای شناخت اسناد شورایی نیز حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آیا سند شورایی یک سند رسمی و معتبر است؟

تقریبا 90% افراد پس از اطلاع از این که ملک مورد نظر سند شورایی دارد، این پرسش را مطرح می‌کنند و البته حق دارند. زیرا خریدار در اصل درصد زیادی از مبلغ پرداختی را بابت سند ملک یا ویلا یا هر نوع مال غیر منقولی که آن را می‌خرد، می‌پردازد. چرا که اموال غیر منقول بدون سند هیچ ارزش و اعتباری نخواهند داشت. حال اگر سند ملک فاقد اعتبار باشد مشکلاتی برای خریدار به وجود خواهد آمد که یکی از عمده‌ترین این مشکلات، این است اگر خریدار پس از مدتی تصمیم به فروش ملک مورد نظر بگیرد یا موفق به فروش آن نخواهد شد یا مجبور به فروش آن با نصف قیمت خواهد شد.

اسناد از نظر رسمیت به دو دسته اسناد رسمی و اسناد غیر رسمی تقسیم می‌شوند. سند رسمی به سندی گفته می‌شود که در اداره ثبت اسناد یا دفاتر ثبت اسناد و توسط مامورین و کارمندان دولت تنظیم شده باشد. از طرف مقابل سندی که توسط افراد معمولی مثل مشاورین املاک تنظیم شود، سند عادی یا غیر رسمی خواهد بود.

اسناد شورایی در دسته دوم جای دارند زیرا توسط اعضای شورای منطقه یا بزرگان و ریش سفیدان آبادی و شهر تنظیم می‌شوند. به همین دلیل بیشتر افراد اسناد شورایی را یک قولنامه می‌دانند که اطلاعات ملک در آن درج شده و چند نفر از حضار هم آن را تایید و امضا کرده اند.

بنابراین همانطور که متوجه شدید، سند شورایی رسمیت ندارد و درباره اعتبار آن هم نمی‌توان چیزی گفت، زیرا بعضی از سازمان ها آن را معتبر می‌دانند و بعضی دیگر خیر! اما در مجموع این سند در مراجع قضایی و بانک ها و ادارات دولتی دیگری، اعتبار قانونی ندارد.

 

همه چیز درباره سند شورایی

                                               خرید ویلا در شمال با سند شورایی

 

دو نکته مهم که هنگام خرید ویلا با سند شورایی باید به آن ها توجه کنید

در ادامه دو نکته مهم در رابطه با خرید ویلا با سند شورایی بیان کرده ایم، حتما قبل از پرداخت پول و نهایی شدن معامله به این دو نکته عمل کنید تا دچار مشکل نشوید. البته در صورتی که مشاور املاک منتخب شما داماک ویلا باشد، نیازی به انجام این کارها نخواهد بود چرا که کارشناسان داماک همه اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

از اداره اوقاف استعلام بگیرید

یکی از مشکلات اسناد شورایی این است که در آن ها هیچ بند و پاراگراف و جمله‌ای مبنی بر این که آیا این ملک از املاک اوقافی است یا نه، مشاهده نمی‌شود. از طرفی اگر ملک اوقافی باشد و شما آن را خریداری کنید دچار مشکل خواهید شد چون معامله املاک اوقافی بجز در شرایط خاص ممنوع است. پس حتما از دهیاری یا اداره اوقاف منطقه استعلام بگیرید تا از اوقافی نبودن ویلا یا زمین آن مطمئن شوید.

از اداره جهاد کشاورزی استعلام بگیرید

دومین کاری که در زمان خرید ویلا با سند شورایی باید انجام دهید، استعلام از جهاد کشاورزی است. با این استعلام اطمینان حاصل می‌کنید که زمین ویلا کاربری کشاورزی نداشته و ساخت بنا در آن قانونی بوده است. زیرا در صورتی که زمین ویلا کاربری کشاورزی داشته باشد بدون شک آن ویلا توسط شهرداری و جهاد کشاورزی تخریب خواهد شد.

تبدیل سند شورایی به سند رسمی تک برگ

فرض می‌کنیم که شما راضی به خرید ویلا در شمال با سند شورایی شدید و این ویلا را با کمک کارشناسان داماک ویلا معامله کردید و هیچ مشکلی رخ نداد. اکنون بهترین کار این است که سند شورایی ویلای خود را به سند رسمی تبدیل کنید تا هم بر ارزش ملکتان افزوده شود و هم در صورت فروش دچار مشکل نشوید.

در حال حاضر سند رسمی، سند تک برگ است و دفاتر اسناد رسمی و سازمان های ثبت اسناد دیگر سند منگوله دار و ... صادر نمی‌کنند. در نتیجه شما باید سند شورایی ویلا را به سند تک برگ تبدیل کنید. البته توجه داشته باشید که سند حتما باید به شما منتقل شده باشد.

برای تبدیل سند شورایی به سند تک برگ باید به یکی از دفاتر رسمی محل وقوع ویلا مراجعه کنید. مثلا اگر ویلای خریداری شده در چمستان است، باید به دفتر اسناد رسمی در چمستان یا شهرستان نور بروید تا پس از ارائه مدارک و ثبت درخواست، بازرسان کار خود را در زمینه انجام تحقیقات و اطمینان از عدم وجود سند معارض آغاز کنند.

همه چیز درباره سند شورایی 

سخن پایانی

در آخر این که هرگز اجازه ندهید افراد با ادعای کذب خود شما را بفریبند و هرگز فریب ظاهر قضیه، یعنی همان ارزان بودن ویلا را نخورید. بهترین کار برای خرید ویلا ارزان در شمال مراجعه به مشاور املاکی است که در آن منطقه دارای اعتبار باشد و در خوبی و انصاف شهرت داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها