
در این اجلاس معمولا مهمترین موضوعات و مطالبات جامعه فرهنگی و تشریح برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش برای رفع مشکلات و ایجاد تحول و پویایی در نظام آموزشی کشور مطرح میشود. همچنین روسایجمهور، دیدگاههای خود نسبت به نظام تعلیم و تربیت و سیاستهای کلان دولت در این حوزه را تشریح میکنند. دیروز ابراهیم رئیسی نیز چنین کرد.
وی در این اجلاس چند ویژگی منحصر به فرد برای آموزش و پرورش کشور قائل شد و چند ماموریت برای آن برشمرد از جمله اینکه توسعه کشور در گرو پیشرفت آموزش و پرورش است، این وزارتخانه مهمترین نهاد فرهنگی ایران است و این تشکیلات وظیفه مهمی در هدایت، حمایت و نظارت معلمان به عهده دارد.
رئیسجمهور همچنین در سخنان دیروزش به موضوعاتی همچون تعلیم و تربیت در دوره کرونا، لزوم سرمایهگذاری هدفمند در آموزش و پرورش و شناسایی نقاط ضعف و کاستیهای نظام آموزشی کشور تاکید کرد. وی تاکیدی مهم نیز بر این نکته داشت که اکنون دیگر زمان آزمون و خطا نیست، بلکه باید نگاه متقن داشت تا در حوزه تعلیم و تربیت هرچه سریعتر به مقصد نزدیک شویم. البته موضوعی که فرهنگیان بیش از هر چیز در انتظار شنیدن آن از زبان رئیسجمهور بودند بحث داغ این روزها یعنی اجرای لایحه رتبهبندی معلمان در کشور است که به مرحله بارگذاری مدارک در سایت مربوط رسیده است.
لایحه رتبهبندی معلمان که در دولت سیزدهم و آن هم بعد از ۱۰سال معطلی در ۲ دو دولت قبل به ثمر نشسته، این روزها با نظرات موافق و مخالفی همراه است و همچنان نقدهایی بر آن وارد میشود که البته رئیسجمهور نیز درباره این لایحه نگاهی خاص و بهخصوص به مسائل مالی آن تاکید ویژهای دارد.
او روز گذشته در جمع مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور به بحثهای مالی این لایحه اشاره کرد، اما آن را مقدمه قضیه معرفی کرد؛ چراکه معتقد است اصل قضیه، جایگاه و توانمند بودن معلم و روحیه وی در انسانسازی است.
در لایحه رتبهبندی معلمان نیز این ویژگیها تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که معلمان در چهار بعد شایستگیهای عمومی، شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای حرفهای و تجربه، امتیاز میگیرند که وجود صفات و توانمندیهایی همچون ارتباط و تعامل مؤثر، مهارت تفکر و حل مسأله، خلاقیت و تحول خواهی و باور به ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی، روحیه جهادی، رعایت اخلاق اسلامی، قانونگرایی و قانونمداری و تسلط بر دانش یاددهی و یادگیری را شامل میشود که وجود همه یا بخش مهمی از این ویژگیها میتواند هدف مورد نظر رئیسجمهور را که انسانسازی در مدارس است، محقق کند.
عدالت آموزشی در آموزش و پرورش
باید به عدالت آموزشی در آموزش و پرورش توجه شود
تعیین ساعت و روز تدریس هم مشمول عدالت آموزشی میشود
چینش درسها و پرداختها از مصادیق عدالت است
ویژگیهای آموزش و پرورش
توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش است
کار آموزش و پرورش، پرورش انسان و انسانسازی است
آموزش و پرورش، مهمترین نهاد فرهنگی کشور است
ماموریتهای آموزش و پرورش
سیاست، اقتصاد و آینده جامعه به دست آموزش و پرورش رقم میخورد
هدایت و حمایت بر معلمان، وظیفه مهم آموزش و پرورش است
ایجاد یک جامعه در تراز به عهده آموزش و پرورش است
نگاه ویژه به آموزش و پرورش
هرگونه هزینه در آموزش و پرورش سرمایهگذاری است و هزینه هدفمند را نباید هزینه تلقی کرد
مدیران مجرب با نگاه نقادانه، گذشته را خوب واکاوی کنند و به نقاط ضعف و کاستیها برسند
معلم باید بیدغدغه کار کند وقتی از او انتظار کار بیوقفه و همراه با خلاقیت میرود
مشارکت مردم در آموزش و پرورش
باید دید آیا دوگانه دولتی و خصوصیسازی درست است؟
باید رویکرد مردمیسازی را در آموزش و پرورش مستقر کنیم.
کارها در آموزش و پرورش باید به دست مردم و با میدان دادن به آنها یا گروههای جهادی انجام شود
چند نکته در مورد دانشگاهها
خط ارتباطی بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و علوم تربیتی چیست؟
باید مشخص باشد که دانشگاه فرهنگیان چگونه میخواهد در عرصه تربیت نقشآفرینی کند
جذب یا ایجاد ظرفیت و نیروی انسانی کارآمد نیازمند شناسایی ظرفیتهاست