جملاتی که متاسفانه اینروزها از دهان بسیاری از افراد جامعه میشنویم و در پشتپرده این کلمات احساسات منفی و خودکمبینی ناشی از زرقوبرق تصاویر پوشالی و مجازی این افراد خودنمایی میکند.
این روزها بازار فعالیت در فضای مجازی و نمایش جزئیات زندگی افرادی با عنوان فشنبلاگرها حسابی سکه شده است. بازارسیاهی که با وجود همه رنگولعاب خود محصولی خاکستری به جامعه منتقل میکند، اما تاثیر آن به حدی زیرپوستی است که افراد متوجه آسیبهای روحیوروانی و همچنین تغییر سبکزندگی ناشی از دنبالکردن این افراد نیستند. اما این همه ماجرا نیست و فشنبلاگرهای فضای مجازی حتی روی نوع پوشش، لباس و بهطورکلی مدهای رایج جامعه نیز اثر گذاشته و میتوان گفت در زمینه مد و لباس جامعه تا حدی نقش تعیینکننده دارند. بهطوریکه بسیاری از دخترانوپسران جوانونوجوان و بهویژه بانوان با الگوگیری از نوع پوشش این افراد از آنها پیروی میکنند.
بلاگری؛ از گذشته تا امروز
درهمینراستا بهمنظور بررسی تاثیر فعالیت فشنبلاگرها بر ابعاد مختلف زندگی افراد جامعه بهویژه در حوزه مد و لباس به گفتگو با علیرضا شریفییزدی، جامعهشناس و روانشناس اجتماعی نشستیم. وی با اشاره به تاریخچه فعالیت بلاگری میگوید: «سابقه فعالیت بلاگرها در ایران به بیش از دو دهه بازمیگردد بهطوریکه از اوایل تا اواخر دهه۸۰ بلاگرها در قالب وبلاگنویس و فعالان حوزههای اجتماعی، فلسفی و خانوادگی نمود پیدا کردند و از دهه۹۰ و با رایجشدن استفاده از فضای مجازی، بلاگرها احساس کردند اینستاگرام ابزار مناسبی برای برقراری ارتباط با مخاطب و کسب درآمد است و فشنبلاگرها نیز از این ابزار برای انتقال آنچه مورد پسندشان بود، به جامعه استفاده کردند. درواقع فشنبلاگرها شامل افراد فعال در حوزه دیزاین منزل یا سوئیت هوم لایف، استایل یا همان سبکزندگی، فشن، مد و ... هستند که این افراد روی جامعه نیز اثرگذاری زیادی دارند و برای بخشی از جامعه که دنیا را در قاب گوشی خود میدانند، تبدیل به گروهی مرجع شدهاند.»
وقتی آقایان هم مخاطب بلاگرها میشوند!
وی ادامه میدهد: «زمانی که مخاطبان با سبکزندگی و تصاویر این افراد که همراه با آرایشهای خاص، ماشینهای خاص و دیزاینهای متفاوت منزل آنهاست، مواجه میشوند این ذهنیت برای افراد ایجاد میشود که زندگی مطلوب و استاندارد آن چیزی است که فشنبلاگرها در حال نمایش و انتقال آن هستند و بهتدریج افراد احساس حسرت و عقبماندگی میکنند. متاسفانه درحالحاضر بهغیراز بانوان، آقایان نیز به مخاطبان این افراد تبدیل شده و علاوهبر پیروی از آنها، روابط زناشویی افراد نیز تحتتاثیر بلاگرها قرار گرفته است. بهطوریکه آقایان حس میکنند همسر آنها نیز باید در منزل به آراستگی همان فشنبلاگرها باشد و اینجا نقطه آغاز اختلافات میان زوجین است.»
تغییر استانداردهای زندگی با الگوی بلاگری
این جامعهشناس اجتماعی با اشاره به تاثیر فعالیت بلاگرها در ایجاد فقر فرهنگی در جامعه بیان میکند: «از سوی دیگر تفاوت میان آنچه توسط این افراد به جامعه ارائه میشود با فرهنگ بومی کشور یک تناقض را برای مردم ایجاد میکند و مردم در کنار فرهنگ غنی جامعه با یک موضوع مطلوب و خواستنی مجازی نیز روبهرو میشوند. این امر موجب ایجاد فقر فرهنگی خواهد شد و این فقر فرهنگی نیز در قالبهای مختلفی در حال نمود پیداکردن است. بهطوریکه یکی از علتهای افزایش عملهای زیبایی در ایران پیرویکردن از همین بلاگرهاست.»
شریفییزدی با تاکید بر اینکه از لحاظ اجتماعی نیز بخش زیادی از وقت افراد برای رفع نیازهای کاذبی که توسط بلاگرها به جامعه منتقل میشود صرف میگردد بیان میکند: «همچنین یکی از علتهای استفاده بسیار زیاد از لوازمآرایشی در ایران نیز فعالیت همین فشنبلاگرها و ارائه مدلها متعدد توسط این افراد است که این آموزشها به خورد نسل نوجوان و جوان داده میشود و متاسفانه درحالحاضر نسل میانسال ما نیز در حال تاثیرگرفتن از این فضاست. این مسائل باعث ایجاد تعارض میان ارزشهای فرهنگی و بومی کشور شده و احساساتی همچون خودزشتپنداری، خودکمبینی و احساس حقارت را در درون افراد ایجاد میکند.»
جای خالی حمایت از تولیدکنندگان پوشاک عفیفانه
این فعال حوزه پوشاک و مد و لباس تاکید میکند: «درصورتیکه تولیدات مفید و مناسب را در دسترس افراد جامعه قرار دهیم، میتوانیم انتظار تغییر نسل جوانونوجوان را داشته باشیم، اما تا زمانی که پوشش مناسب و مطابق سلیقه نسل جوان در اختیار آنها نباشد و از تولیدکنندگان داخلی این حوزه نیز حمایتی انجام نشود، شاهد عرضه لباسهای نامناسب مانند مانتوها و شلوارهای پاره، کوتاه و ... در جامعه و استفاده افراد از آنها نیز هستیم.»
روزنامه جام جم