بررسی چالش‎‌های تجاری‌سازی علم در کشور

علم بهتر است با ثروت

تجاری‌سازی علم‌‎و‎فناوری از نکاتی است که در چند سال اخیر، پژوهشگران حوزه‌‎های مختلف برای به سوددهی رسیدن علم در کشور بر آن تاکید ویژه دارند.
کد خبر: ۱۳۸۱۷۱۰
نویسنده مریم ملی - گروه دانش و سلامت
منظور از تجاری‌سازی علم در حقیقت تبدیل نتایج تحقیق و مطالعات دانشگاهی به محصول و خدماتی است که می‎تواند سوددهی اقتصادی داشته باشد و مفاهیم علمی را به مرحله کاربرد برساند؛ گویی علم بدون رسیدن به مرحله کاربرد، ناقص است و باید در کنار سرمایه و ثروت باشد تا بتواند زمینه پیشرفت کشور را فراهم کند. با وجود حمایت‎ها و اقدامات مؤثری که در سال‌های گذشته درباره شرکت‎های دانش‌‎بنیان صورت گرفته، چالش‎های بسیاری به قوت خود باقی هستند که در صورت رفع آنها، کسب‎و‎کار‌های دانش‌‎بنیان و فناوری‌‎محور رشد ناگهانی بسیار خوبی خواهند داشت؛ رشدی که ضامن کیفیت آن‌ها هم باشد و فقط با افزایش تعداد شرکت‌های نوپا همراه نباشد. بخشی از این چالش‎ها متوجه نظام آموزش عالی کشور است و بخشی هم متوجه نهاد‌هایی که می‌توانند در کمک به خصوصی سازی و آزادتر شدن فرآیند تبادل اطلاعات و آمار نقش داشته باشند. در چنین صورتی می‎توانیم امیدوار باشیم فارغ‌‎التحصیلان رشته‌های مختلف برای ادامه زندگی و کار در ایران امیدوارتر باشند و برای رفع نیاز‌ها و توانمندسازی مشاغل و تولیدات داخلی تلاش کنند.

ریشه آسیب‌ها و چالش‌های پیش روی نظام تجاری‌سازی علم و فناوری کشور را نه‌تن‌ها باید در نقش و جایگاه کنشگران که در جهت‌گیری‌های سیاستی، قوانین و نحوه اجرای آن‌ها توسط کنشگران نیز جست‌وجو کرد. چند مورد از مهم‎ترین چالش‎های این حوزه به اختصار در ادامه آمده است.

فقدان نهاد مشخص جمع‌بندی آمار

بسیاری از متخصصان معتقدند نبود نهاد مشخصی برای تجمیع اطلاعات از نهاد‌های متولی و فعال در پایش علم‎و‎فناوری، باعث شده آمار دقیق و یکپارچه‎‌ای از به ثمر نشستن تحقیقات علمی در بستر صنایع و اقتصاد وجود نداشته باشد. گرچه شورای عالی عتف (علم، تحقیقات و فناوری) بر اساس تکلیف قانونی برای ارائه گزارش عملکرد قانون حمایت از شرکت‎ها و موسسه‎های دانش‎بنیان اقدام به جمع آوری اطلاعات از دستگاه‌های اجرایی مختلف کرده، اما این آمار تنها معطوف به شرکت‎هاست و پایش علم‎و‎فناوری در همه نهاد‌ها را پوشش نمی‌دهد؛ بنابراین اطلاعات کامل نیست و جزئیات محصولات و خدمات در آن نیامده است. از سوی دیگر نبود سنجه‎های یکسان و شفاف و ارائه داده‎های متفاوت از سوی نهاد‌های متولی از دیگر نقاط ضعف نظام آماری کشور است که باعث شده اطلاعات و آمار دقیق و منظمی از فعالیت‎های دانش‎بنیان و نرخ سودآوری آن‌ها در دست نباشد.

جای خالی سرمایه‎‌گذار خصوصی در تجاری‌‎سازی علم

نهاد‌های خصوصی برای تامین مالی شرکت‌های دانش‎بنیان و فعالیت‎های نوآورانه و فناورانه، وضعیت روشنی در ایران ندارند. صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان صندوق عمومی غیرانتفاعی که سرمایه‎اش از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‎شود بسیاری از کسب‎و‎کار‌های دانش‎بنیان را مورد حمایت قرار داده، اما نمی‎تواند به تنهایی تمام شرکت‎ها را پشتیبانی کند. در کنار آن ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی هم وجود دارند، اما هنوز تعدادشان در مقایسه با رشد فعالیت‎های دانش‎بنیان و فناورانه بسیارکم است. در حقیقت، تکیه بر منابع دولتی و نبود فرهنگ مشارکت و داشتن برنامه برای آینده طرح‎های کسب‎و‎کاری باعث شده کارآفرین‎ها و صاحبان ایده به سرمایه‎گذاری و راه‎اندازی صندوق‎های خصوصی تمایلی نداشته باشند. این در حالی است که مسیر رشد کشور در سال‎های آینده قطعا از توسعه علم و فناوری و شرکت‎های دانش‎بنیان می‎گذرد و صندوق‎های دولتی و غیرانتفاعی برای حمایت مالی این شرکت‎ها کافی نیستند.

جای خالی مهارت‎‌های مدیریتی و مالکیت فکری در واحد‌های درسی

دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققان دانشگاه‎ها معمولا با حقوق مالکیت فکری و ثبت اختراعات و چارچوب‎های اداری این موضوعات آشنا نیستند به همین دلیل ممکن است حتی اگر توانایی خوبی در تبدیل مطالعات و تحقیقات خود به مرحله اجرا و تولید محصول داشته باشند، اما در ثبت و پیگیری‎های بعدی آن نا‎آگاهانه عمل کنند. در واقع آنچه در تجاری‌سازی و بازاریابی برای محصولات دانش‎بنیان و مبتنی بر فناوری اهمیت دارد، داشتن مهارت‎های مدیریتی، تیم‎سازی و شبکه‎سازی است؛ بنابراین بهتر است همه این موارد برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققان به‌ویژه در رشته‎های فنی و مهندسی به‌صورت دروس یا دوره‎های آموزشی در دانشگاه ارائه شود. دوره‎هایی که بتواند مهارت‎های مرتبط با کسب‎و‎کار و مدیریت را در دانشجویان مستعد تقویت و در نهایت به آن‌ها برای اجرای ایده‎ها و طرح‎های تحقیقاتی‎شان کمک کند.

واحد‌های تحقیق و توسعه ناکارآمد

همه شرکت‎های دانش‎بنیان و صنایع مختلف، واحدی به نام تحقیق و توسعه (R&D) دارند که معمولا عوامل زیادی را در تولید و توسعه محصولات و خدمات خاصی که شرکت می‌تواند آن‌ها را ارائه دهد، بررسی می‎کنند، اما واقعیت این است که بسیاری از این واحد‌ها در ابتدای راه‎اندازی شرکت‎ها فعالیت دارند و پس از مدتی متوقف می‎شوند. در بعضی از موارد هم ممکن است این واحد‌ها فقط عنوانی در یک شرکت باشند و فعالیت ویژه‎ای نکنند. همین موضوع باعث می‎شود نیاز بازار به‌درستی شناسایی نشود، روش‎های ارتقای محصولات و خدمات به درستی معرفی نشوند و مسیر‌های تازه برای نوآوری و رضایت مخاطب و مشتری به دست نیاید. در چنین وضعیتی تولیدات صنایع ممکن است فروش هم برود، اما در نهایت ارتباط مؤثری بین دانشگاه و صنعت برقرار نمی‌کند. توجه به واحد‌های تحقیق و توسعه بسیار ضروری است، از آن رو که می‎تواند پژوهشگران دانشگاهی را در جایی که تخصص دارند به کار بگیرد و از سواد و اعتبار آن‌ها برای توسعه محصولات و خدمات شرکت‌ها استفاده کند.

لزوم توسعه بیشتر کارخانه‎‌های نوآوری و پارک‎‌های علم و فناوری

راه‌‎اندازی کارخانه‎های نوآوری و گسترش پارک‎های علم‎و‎فناوری در تهران و شهر‌های دیگر اقدامات مؤثری برای تجاری کردن کسب‎‌و‎کار‌های دانش‎بنیان و فناوری پایه بوده است، اما با توجه به رشد این فعالیت‎ها، هنوز کافی به نظر نمی‎رسد. طبق گزارش معاونت علمی‎‌و‎فناوری ریاست‎جمهوری تا به حال هشت کارخانه نوآوری در کل کشور راه‎اندازی شده که کارکردی مشابه پارک‎های علم‎‌و‎فناوری دارند. ایجاد فضا، ظرفیت‎های فیزیکی و خدمات اولیه برای کسب‌‎و‎کار‌های فناور، دانش‎بنیان و استارت‌آپ‎ها از مهم‌ترین امکاناتی است که این مکان‎ها دارند. در کنار همه اینها‎ آنچه این محیط‎ها را اثرگذار و متمایز می‌کند، ارتباط با سرمایه‎گذاران است؛ ارتباطی که می‎تواند جرقه‎های اولیه را برای ورود به صنعت و بازار‌های بزرگ‌تر فراهم آورد.
 
روزنامه جام جم 
 
 
newsQrCode
برچسب ها: چالش علم کشور
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سفر اربعین به سلامت

ضروری‌ترین نکات بهداشتی را که زائران اربعین باید رعایت کنند در گفت‌وگو با یک متخصص بیماری‌های عفونی بررسی کرده‌ایم

سفر اربعین به سلامت

وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

نیازمندی ها