به گزارش جام جم آنلاین، معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای با حضور در برنامه «سلام تهران»، ضمن اشاره به انتشار بیسابقه اخبار جعلی از سوی شبکه های فارسی زبان خارج از کشور در ایام اخیر گفت: ما طی ۴۷ روز گذشته با حجم بیسابقهای از اطلاعات جعلی و دروغ مواجه شدیم که در جهت مدیریت افکار عمومی پخش شدهاند. پژوهشها و بررسیهای انجام شده نشان داده ما طی این دوران در هر ۱۰۰ ثانیه یک خبر دروغ داشتیم.
نصیری ادامه داد: همچنین تحقیقات بر روی پنج شبکه خبری ایرانی زبان خارج مانند ایران اینترنشنال و صدای آمریکا نشان داده از بین ۶۷۸۱۳ محتوای منتشر شده از این شبکهها بیش از ۳۰ هزار مورد از آنها دروغ بوده است. این یعنی بیش از نصف اخبار منتشر شده توسط این شبکهها جعل، بزرگنمایی، تحریف و وارونهسازی شده است.
وی افزود: پیش از این اتفاقات و در دوران کرونا ما با حجم گستردهای از اخبار جعلی مواجه شدیم اما این میزان از اطلاعات گمراه کننده بیسابقه بود و تاثیرات مخربی داشت.
او اظهار داشت: اخبار جعلی تنها در کشور ما صورت نمیگیرد و این مسئله رایج است؛ به طوری که ما در دوران انتخابات آمریکا شاهد آن بودیم که به دنبال اخبار جعلی دونالد ترامپ را از شبکههای اجتماعی حذف کردند و حق فعالیت به او ندادند.
مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای گفت: مخاطبان باید برای صحتسنجی اخباری که امروز در کشور توسط شبکههای غیر ایرانی پخش میشوند تلاش بیشتری کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند. طی این دوران ما به صورت متعدد تصاویری را مشاهده کردیم که توسط فناوریها دستکاری شدهاند تا اذهان عمومی را تشویش کنند.
نصیری افزود: به طور کلی خوانش اخبار مانند مصرف شکر برای بدن است؛ همانطور که شکر زیاد موجب ابتدا به دیابت میشود، اخبار نیز آسیب جدی به مغز و روان افراد وارد میکند. واژهای تحت عنوان سر سازی افکار عمومی وجود دارد که حساسیت افکار عمومی را کاهش میدهد تا مخاطب از اخبار منفی دیگر عبور کند و به آنها توجهی نداشته باشد.
منبع: فارس
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد