نقدی بر نمایش عقاب، کار ناصر آویژه پستی و بلندی زندگی

نمایش عقاب درباره پستی و بلندی زندگی است که ناصر آویژه آن را بر پایه شعر «عقاب» پرویز ناتل‌خانلری نوشته و در تلفیق با نمایش صحنه‌ای و عروسکی، کار شده است. نمایشی کوتاه، مینی‌مالیستی و بداهه‌پردازانه که می‌خواهد تماشاگر را متحیر گرداند از آنچه هنر ناب و دست نیافتنی است.
کد خبر: ۱۳۹۴۴۹۶
نویسنده رضا آشفته - منتقد

همان‌طور که در شعر، عقاب مفتون عمر بلند کلاغ می‌شود، به دنبال دگرگونی است و مهمان حرف‌ها، خانه و شیوه زندگی او می‌شود اما در می‌یابد کلاغ شاید عمر درازش به چشم آید اما زندگی پست و خوارش در خوردن مردار و پسمانده این و آن، چندان نیز جالب نیست و از این دگرگونی چشم می‌پوشد و به همان عمر کوتاه و در اوج پرواز کردن، تکیه می‌کند.

در اینجا نیز شاگرد که هنرمند نوپا و دنبال سودجویی است، می‌خواهد استاد صمیمی را راضی کند که برای آقای اکبری، تهیه‌کننده کار کند اما استاد صمیمی، تن به شرایط فرمایشی نمی‌دهد و همچنان به سختی و بیماری عمر کوتاهش را سپری می‌کند و بر این باور است که هنرمند از جایگاه رفیعی چون عقاب برخوردار است و نباید مانند کلاغ حریص و پست باشد.

ناصر آویژه در یک فضای تلفیقی با چند تیر و تخته و پارچه، یک کوه و درخت می‌سازد و به کمک شاگرد و استاد نقاش که نوازنده تار نیز است نمایش خود را در گوشه‌ای از یک پارک برپا می‌کند که تماشاگرانش را جذب این بداهه گران‌قیمت کند و او که بیمار است، نمی‌خواهد تن به استراحت بسپارد بلکه در دقایق آخر نیز به دنبال خلق هنر است. این نوع کنش‌مندی در هنر بسیار جالب و تاثیرگذار است با آن‌که نمایش بسیار معجز و زودگذر است. آویژه می‌داند چگونه معرکه بگیرد و در این بازی برگ برنده را رو کند‌‌. اما شاید پاره‌ای از نکات بتواند این نمایش نیمه‌موزیکال را تاثیرگذارتر کند و از آنجا که هنر عروسک‌سازی و بازی‌دهندگی عروسک‌ها چشمگیر است. عروسک کلاغ چندان جاذبه‌ای ندارد با آن‌که باید در جایگاه پایین‌تری نسبت به عقاب قرار گیرد و در عین حال توجه به صدای کلاغ نیز می‌توانست جاذبه‌های شنیداری اثر را بالاتر ببرد و درنگ تماشاگر نسبت به شخصیت منفی جذاب‌تر شود.

همچنان که در نوشتار نیز ناصر آویژه می‌توانست فراتر از شعر ناتل‌خانلری برای ایجاد کشمکش، فراز و نشیب بیشتری به کنش‌مندی‌های عقاب و کلاغ دهد که از این حالت نسبتا تخت بیرون آید و بتواند با تصاویر و لحظات نمایشی، مخاطب را میخکوب کند.همان‌گونه که نمایش، نیمه‌موزیکال است و با تکیه بر یک شعر کلاسیک ایرانی اجرا می‌شود، موسیقی ایرانی لحظات شیرین و جذابی را برای ایجاد فضا دربر دارد و می‌تواند برای کنش‌های شخصیت‌ها نیز واگویه‌گر درون و برون آنان باشد. این نوع موسیقی، جاذبه نمایشی دارد و در کل تاثیر زیادی بر تماشاگر می‌گذارد.

درکل، نمایش عقاب برای مخاطب بزرگسال جذاب است اما می‌توانست با جاذبه‌های تصویری و موسیقایی بر جذب مخاطبان نوجوان نیز تاکید کند که درحال حاضر از این نوع پردازش غفلت شده یا با تاکید بر مخاطب بزرگسال همه چیز برای جلب و جذب آنان در نظر گرفته شده است. به هر تقدیر، دیدن شعر عقاب در صحنه و در تلفیق با دنیای عروسک‌ها جذابیت خاص خود را خواهد داشت.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روز ادای دین

سفیر ایران در لبنان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «جام‌جم» از پیام‌های مراسم با شکوه بیروت می‌گوید

روز ادای دین

ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها