رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت خبر داد:

مازوت‌ سوزی در ۱۴ نیروگاه کشور | «اردبیل» دارای بیشترین تعدد روزهای هوای پاک

مدیرکل محیط زیست استان تهران:

هیچ یک از نیروگاه ها و صنایع بزرگ مقیاس استان تهران از مازوت استفاده نکردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: مصرف مازوت خط قرمز این دستگاه است و با وجود مشکلاتی که امسال در خصوص تامین سوخت گاز وجود داشت اما هیچ یک از صنایع بزرگ مقیاس و نیروگاه های تهران از مازوت استفاده نکردند.
کد خبر: ۱۳۹۴۵۷۴

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، علیرضا مزینانی روز یکشنبه با گرامیداشت فرا رسیدن هفته هوای پاک با شعار تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی اظهار داشت: امسال شرایط آلودگی هوا در تهران متفاوت تر از سال های گذشته بود و افزایش پایداری و سکون جوی هوا نیز باعث شد تا روزهای ناسالم افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل سرما کمیته ای در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برای برنامه ریزی لازم در شرایط آلودگی هوا تشکیل شد، افزود: برنامه ها و اقدامات ویژه ای برای اجرا در شرایط آلودگی هوا طراحی شد که از آن جمله تشکیل گشت و پایش های محیط زیستی برای بیش از ۲۱ محور اصلی مواصلاتی استان، پایش روزانه مخازن مازوت صنایع بزرگ مقیاس استان، بازرسی معادن و منابع آلاینده ثابت، نمونه برداری از سوخت توزیعی و بررسی آن، نظارت بر مراکز معاینه فنی و نشست های کارشناسی با مسئولان مرتبط، هماهنگی قضایی برای پلمب واحدهای آلاینده و مهمتر از همه موضوعات برنامه ریزی برای اجرای تکالیف دستگاه ها در قانون هوای پاک بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگسازی نیز تمهیدات ویژه ای برای ایجاد حساسیت های اجتماعی نسبت به موضوع آلودگی هوا و آگاهی شهروندان پیش بینی و با همکاری رسانه های ارتباط جمعی به انجام رسید، تصریح کرد: از جمله این اقدامات در این زمینه تولید چند تیزر، موشن گرافیک و انیمیشن مرتبط بود که از طریق شبکه های مختلف خبری پخش شد و بخشی نیز در حال پخش است.

وی یادآوری کرد: با توجه به ضرورت افزایش سواد محیط زیستی مخاطبان و لزوم فرهنگسازی در موضوع آلودگی هوا، امسال مکاتباتی با مدیران سازمان صدا و سیما انجام شد و شاهد همکاری صدا و سیما در این خصوص بودیم که در این زمینه علاوه بر پخش تیزرها و موشن گرافی ها می توان به حضور کارشناسان در برنامه های رادیویی و تلویزیونی، زیرنویس هشدارهای مرتبط با آلودگی در شبکه های مختلف، تولید برنامه های مرتبط از سوی صدا و سیما، پوشش رسانه ای جلسات کارگروه شرایط اضطرار هوا و پرداختن به موضوعات مرتبط با آلودگی هوا در برنامه های تلویزیونی به ویژه شبکه پنجم سیما اشاره کرد.

مزینانی همچنین از ایجاد حساسیت اجتماعی در موضوع آلودگی هوا و پوشش اخبار مرتبط از سوی دیگر خبرگزاری ها و رسانه ها نیز به عنوان جریان سازی خبری و آگاهی رسانی در این حوزه نام برد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران اظهار داشت: مخازن مربوط به سوخت مازوت صنایعی همچون نیروگاه بعثت و سیمان تهران سال هاست پلمب شده و مرتبط با دوره مدیریت کنونی و قبلی هم نمی شود و کماکان هم پلمب است و بصورت روزانه و مستمر هم از سوی کارشناسان محیط زیست رصد و پایش می شود.

وی افزود: کارخانه سیمان فیروزکوه هم در سه سال اخیر به دلیل کمبود گاز، فقط در فصل سرد سال سوخت مازوت مصرف می کنند که با توجه به نوع سیستم فیلتراسیون این واحدها و شرایط قرارگیری و توپوگرافی منطقه مشکلی ایجاد نمی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: با توجه به نوع سوخت مازوت و آلودگی بسیار شدید بصری که از ناحیه خروجی دودکش های صنایع مصرف کننده سوخت مازوت به بیرون منتشر می شود، در صورت چنین اتفاقی تاکنون بارها تصاویر مرتبط در فضای مجازی منتشر و دست به دست شد و در این زمینه طرح مسائل غیرکارشناسی از سوی برخی افراد واقعا عجیب است.

مزینانی افزود: نیروگاه های پرند و پاکدشت نیز همچون سال گذشته از گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین استفاده می کنند و خروجی های این واحدها از سوی محیط زیست رصد و پایش می شود و با پیگیری های محیط زیست تغییری در شرایط زیست محیطی واحد های صنعتی و نیرو گاه ها به لحاظ افزایش آلودگی هوا نسبت به سال های قبل نداشته ایم و این کنترل ها با جدیت و حساسیت بیشتری دنبال شده است.

ارائه پیشنهاد برای تردد نکردن کامیون ها در شهر

مزینانی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در فصل سرما باعث تشدید آلودگی هوا می شود، تردد کامیون ها و خودروها و موتور سیکلت های فرسوده در داخل و حاشیه تهران است، گفت: تهران یکی از شاهراه های مواصلاتی کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت محسوب می شود.

وی یادآور شد: بسیاری از این خودروها، غیراستاندارد و دودزا هستند و در قانون نیز به صراحت جلوگیری از تردد کامیون های آلاینده از وظایف پلیس است و محیط زیست به هیچ وجه نمی تواند در این موضوع بطور مستقیم ورود کند، امسال و سال های گذشته هم در این باره از ظرفیت پلیس استفاده شد و اقدامات محیط زیست صرفا جنبه هشدار و توصیه ای داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان لزوم رسیدگی بیشتر به موضوع خودروهای فرسوده و دودزا بویژه کامیون های عبوری از تهران، بیان داشت: با توجه به اهمیت این موضوع، در جلسه اخیر به میزبانی دادستانی، از مهمترین پیشنهادات محیط زیست استان تهران این بود که وزارت راه و شهرسازی و راهداری با همکاری پلیس ترتیبی اتخاذ کنند که در شرایط اضطرار، با کاهش و اخذ یک سوم عوارض کمربندی های حاشیه استان تهران، عبور کامیون ها از داخل شهر تهران از سوی پلیس کنترل و از تردد غیرضرور این وسایل نقلیه به داخل تهران جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها