خودرو در سالهای اخیر به دلیل کمبود عرضه تغییر ماهیت داده و از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایهای شده است. طنز این وضعیت جایی است که سال گذشته خودروی پراید زیر ۱۵۰ میلیون تومان در بازار معامله میشد اما در حال حاضر قیمت این خودرو به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. به بیان دیگر خریدار پس از یک سال استفاده و افزایش استهلاک، آن را با قیمت بالاتری به فروش میرساند. علاوه بر این موضوع، به دلیل سقوط بازار ارزهای دیجیتال و گرانی مسکن، استقبال از بازار خودرو افزایش یافت، به طوری که در ثبتنام اخیر خودروسازان پیش از بلوکهکردن وجه، ۱۱میلیون نفر ثبتنام کردند، البته با قانون بلوکهکردن ۵۰ درصد قیمت خودرو در بانک، میزان تقاضا به حدود سهمیلیون نفر رسید که در مقایسه با میزان تولید خودروسازان رقم هنگفتی محسوب میشود.
قیمت خودروهای داخلی در هفتههای اخیر، رشد سرسامآوری داشته و در برخی مدلها مانند ۲۰۷ قیمت خودرو از ۷۰۰میلیون تومان نیز عبور کرده است.
گرانی ادامه دارد
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در گفتوگو با جامجم میگوید:«قیمت خودرو تحت تاثیر نوسانات دلار افزایش یافته است.» وی معتقد است با توجه به تقاضایی که در بازار خودرو وجود دارد، قیمت خودرو همچنان به روند صعودی خود ادامه میدهد. موتمنی کمبود عرضه خودرو را یکی از عوامل افزایش قیمت عنوان کرد و گفت: « کاهش عرضه و برخی مشکلات حذف خودروهای پرتقاضا نیز بر بالارفتن قیمت خودرو تاثیرگذار بوده است.
عوامل گرانی خودرو
مجتبی نظری، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با جامجم: بازار خودرو، این روزها تحت تاثیر عوامل متعددی روند صعودی به خود گرفته است. در وهله اول، نوسانات اخیر ارزی بر بازار خودرو نیز تاثیر گذاشته است. خودرو کالایی است که اقلام بهکاررفته بر حسب قیمت جهانی محاسبه میشود و با بالارفتن قیمت دلار، هزینه تولید نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر نرخ ارز، تصمیمات خودروسازان در خصوص حذف خودروهای ارزانقیمت از چرخه تولید مانند تیبا، پژو ۲۰۶ و پژو۴۰۵، باعث چرخش به سمت خودروهای گرانقیمت شده است. علاوه بر حذف خودروهای اقتصادی، ورود شورای رقابت نیز باعث افزایش ۳۰درصدی قیمتها شد. ورود این شورا باعث ایجاد رانت و قیمتسازی در بازار میشود. در پایان باید گفت قیمتهای اعلامی در سایتهایی مانند دیوار، قیمتهایی غیرواقعی است که هنگام معامله معمولا تخفیفهای فراوانی برای فروش داده میشود.
رابطه دلار با خودرو
اسد کرمی، نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران گفت: اگر قیمت دلار هزار تومان افزایش داشته باشد نسبت به آن قیمت خودرو در بازار با افزایش بیش از پنج میلیونی مواجه میشود و اگر نرخ دلار با کاهش روبهرو شود دیگر قیمت خودرویی که گران شده ارزان نمیشود که متأسفانه چنین روندی به عنوان یک اصل در بازار معاملات خودرویی جا افتاده است.نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران با تأکید بر این که طی روزهای اخیر نوسان قیمتها بازار خودرو را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: در راستای اعلام سیاست گروه صنعتی ایرانخودرو مبنی بر خارجشدن خودروی پژو ۲۰۶ از مدار تولید، قیمت این محصول یکشبه جهش ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. به گفته نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، احتمال گرانترشدن قیمت خودرو تا پایان سال جاری خیلی زیاد است و بهراحتی میتوان پیشبینی کرد پراید به مرز ۵۰۰ میلیون تومان هم برسد.
پراید ۱۱۱ به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ در حدود ۲۹۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۴۸۰ میلیون تومان
پژو۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۴۷۰ میلیون تومان
پژو۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ به قیمت ۵۳۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۵۷۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ در حدود ۷۳۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما مدل ۱۴۰۰ حدود ۷۹۰ میلیون تومان
پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۰ حدود ۶۰۵ میلیون تومان
قیمت پژو پارس TU۵ به قیمت ۶۶۵ میلیون تومان
سمند سورن پلاس مدل ۱۴۰۱ در بازار ۵۴۰ میلیون تومان
تندر ۹۰ مدل ۱۳۹۸ حدود ۷۰۵ میلیون تومان
رنو تندر پلاس اتوماتیک ۹۵۰ میلیون تومان
تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۸۳۰ میلیون تومان
رانا پلاس مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۵۳۵ میلیون تومان
دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۶۴۵ میلیون تومان
دناپلاس دندهای توربو مدل ۱۴۰ به قیمت ۷۱۰ میلیون تومان
ساینا s مدل ۱۴۰۱ در بازار به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان
تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان
روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت