به گزارش جام جم آنلاین، سردار کمال هادیانفر روز سهشنبه در آیین تجلیل از خادمان سلامت نوروزی که در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: خسارات ناشی از سوانح رانندگی در ایران، هفت درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد و هشت تا ۱۳ درصد از بودجه کشور نیز صرف خسارت ناشی از تصادفات می شود که به صورت مستقیم و غیرمستقیم رقمی حدود ۸.۳ دهم میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: ۵۱ درصد از فوتی ها را جانباختگان در صحنه تشکیل می دهند و ۴۹ درصد جانباختگان نیز هنگام انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست میدهند؛ از این رو باید با برنامه ریزی و اقدامات مورد نیاز، زمینه کاهش این آمارها را فراهم کنیم.
هادیانفر گفت: در برخی از کشورها طرح به صفر رساندن کشته های تصادفات را اجرا می کنند و در این راستا با گام های موثر و مطالعات اثربخش صورت و بی آنکه منتظر معجزه ای باشند، اقدام کرده اند و همه مکلف به اجرای راهبردهای اساسی تعیین شده بوده اند.
وی ادامه داد: سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در دنیا جان خود را از دست می دهند، یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر مصدوم و مجروح می شوند و در کشور ما هم این شرایط برقرار است هرچند در دهه اخیر اقدامات موثری در کشور انجام شده است و با تلاش های صورت گرفته توسط ۳۲ دستگاه مسئول، روند کاهش تلفات در تصادفات را شاهد بودیم و از ۲۸ به ۱۶ هزار کشته رسیدیم و به همین میزان تعداد مصدومان کاهش پیدا کرد.
رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: اعمال مدیریت کلان، نخستین اقدام است و در این شیوه، بالاترین مقام رسمی مسئولیت توسعه ایمنی و کاهش حوادث را برعهده گرفته است. در کشور ما نیز ۳۲ دستگاه مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم دارند و رئیس جمهور هم ریاست شورای عالی ایمنی حمل و نقل و ترافیک را به عهده دارد و تکلیف دستگاهها نیز در این شورا مشخص است.
وی ادامه داد: در کشور ۳۹ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد و سالانه ۲ میلیون خودرو به این تعداد، اضافه می شود و با تداوم این شرایط هیچ خروجی یا اسقاط خودرو نیز وجود ندارد و به انباشتگی خودرو خواهیم رسید؛ در دنیا متوسط عمر وسیله نقلیه هفت سال است اما در کشور ما همین نیسان آبی سالهای متمادی کار می کند و با معاینه فنی می تواند باز هم به حیات خود ادامه دهد.
رییس پلیس راهور انتظامی، دومین دلیل بروز حوادث رانندگی در کشور را عامل انسانی عنوان کرد و افزود: آموزشهای مستمر در مورد عامل انسانی نیز در کاهش سوانح موثر است و همه دستگاههای دست اندرکار در این زمینه باید نقش آفرینی کنند.
وی وجود نقاط حادثه خیز را عامل دیگری در وقوع سوانح رانندگی دانست و تصریح کرد: هنوز پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم و برای رفع آن نیازمند بودجه هستیم و مدیریت کلان باید برای آن برنامه ریزی کند. همچنین ۸۸۷ نقطه پر تصادف داریم که وزارت راه و شهرسازی مکلف به کاهش آن شده است.
وی با انتقاد از کیفیت وسایل نقلیه در کشور به عنوان عامل دیگری در حوادث رانندگی، گفت: شرایط مناسبی در وسایل نقلیه نیست و باید ایمن سازی شوند.
سردار هادیانفر افزود: پنجمین عامل در سوانح رانندگی، بازدارنده نبوده قوانین و مقررات موضوع است و مجازات جایگزینی برای رانندگان خطاکار نداریم. ۲ هزار و ۵۰۰ راننده عامل تصادفات سال گذشته بودند که لازم است در این زمینه مدیریت کلان مجلس و شورای وزیران در اصلاح قوانین و مقررات نقش داشته باشند.
وی با اشاره به اقدامات هشت دستگاه در نوروز امسال برای پیشگیری از تصادفات، گفت: اگر انسجام دستگاه ها در این ایام نبود، قطعا یک هزار و ۵۵۰ نفر در تصادفات نوروزی کشته می شدند و به ازای هر جانباخته نیز ۲۰ مصدوم داشتیم اما حضور ۸۷ هزار نفری پلیس امداد خودرو اورژانس و سایر بخشها در محورهای مواصلاتی جانفشانی کردندریال باعث شد این حجم از کشته ها را نداشته باشیم.
این مسئول ادامه داد: در محورهای شمالی ۵۴ مورد حادثه ریزش سنگ در ایام نوروز داشتیم که منجر به فوت سه نفر شد.
به گفته هادیانفر شمار سفرهای نوروزی امسال در مقایسه با سال گذشته نیز ۴۰ درصد افزایش داشت و مصرف سوخت نیز ۹ درصد بیشتر شد.
سردار هادیانفر افزود: در نوروز امسال، ۹۵۴ نفر از هموطنان جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند که رقم چشمگیری است و باید تلاش کنیم پنج عاملی که به آنها اشاره شد را مدنظر قرار دهیم و در این زنیه راهبردی درست اتخاذ کنیم.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد