در سفر معاون سیما به مشهد مطرح شد

نگاه‌ملی در برنامه‌سازى استانی

معاون سیما و اعضاى شوراى مدیران این معاونت در آستانه دهه کرامت به شهر مشهد سفر کردند. محسن برمهانی، معاون سیما و اعضاى شوراى مدیران این معاونت در نخستین برنامه سفر کارى خود به مشهد در صداوسیماى مرکز خراسان رضوى حاضر شدند.
معاون سیما و اعضاى شوراى مدیران این معاونت در آستانه دهه کرامت به شهر مشهد سفر کردند. محسن برمهانی، معاون سیما و اعضاى شوراى مدیران این معاونت در نخستین برنامه سفر کارى خود به مشهد در صداوسیماى مرکز خراسان رضوى حاضر شدند.
کد خبر: ۱۴۰۷۶۸۴

مدیران تلویزیون و صداوسیماى خراسان رضوى در این نشست مشترک با موضوع هم افزایى و ملى‌تر شدن تولیدات و آثار مشترک گفت‌وگو کردند. دیدار با تولیت آستان قدس رضوی، نشست مشترک با معاونت ارتباطات و رسانه آستان، حضور در جمع اعضاى فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در مشهد، تجلیل از یکى از تولیدات شبکه‌هاى سیما در این شهر و... از جمله برنامه‌هاى سفر معاون سیما بود که در ادامه شرح آنها آمده است.

محسن برمهانی، معاون سیما در جمع رئیس و مدیران صداوسیماى مرکز خراسان رضوى گفت: باید در جهت دیده شدن ظرفیت‌ها و برنامه‌های استانی، به محتواهای این نوع برنامه‌ها هم توجه داشته باشیم که نگاه ملی و جامعی بر فضای آن برنامه‌ها حاکم باشد تا بتوان این ظرفیت‌ها را در شبکه‌های ملی بازنمایی و پخش کرد.
وى افزود: طبق سند تحول، وظیفه‌مان هم‌افزایی جدی با مراکز صداوسیمای استان‌هاست و از این مسیر تعاملى، تولیدات مشترک و آثار ملى را دنبال مى‌کنیم.
محسن نصرپور، مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی با استقبال از حرکتِ خوب معاونت سیما برای سفر به استان‌ها گفت: طبق تاکید رئیس رسانه ملی، شبکه‌های استانی چشم امید صداوسیما در تحقق هویت‌محوری و عدالت‌گستری با بازنمایی اتفاقات در دورترین روستاها و شهرها هستند. وى افزود: خوشبختانه این اقدام هم‌افزا و تعاملى، برکات زیادی براى شبکه‌هاى ملى و استانى دارد تا شبکه‌هاى ملى در بازنمایی تولیدات استانى کمک کنند.
نصرپور با اشاره به پخش زنده ۱۸۳۰ساعت برنامه از حرم امام‌رضا(ع) با همت این مرکز در شبکه‌های سراسری خاطرنشان کرد: علاوه بر مضجع نورانى امام رضا(ع) با ۳۰میلیون زائر ایرانى و ۴ میلیلون زائر خارجى، این استان با دارا بودن شهدا، علما و مشاهیر برجسته و ظرفیت و فرصت هاى بزرگ اقتصادى هنوز جاى کار بسیار در رسانه دارد. در این نشست مجید اکبرشاهى رئیس مرکز سیمرغ با اشاره به ماموریت‌های خانه تولیدات جوان، از عزم این مرکز در شناسایى نیروهاى جوانِ مومن و باانگیزه در استان‌هاى کشور و همکارى با آنان خبر داد و اضافه کرد: صدا و سیماى استان‌ها مى‌توانند در پیشبرد این مهم مشارکت کنند.

محفل؛ برنامه‌ تلویزیونی مذهبی اما شاد
محسن برمهانی و اعضای شورای مدیران معاونت سیما در ادامه سفر با حجت‌الاسلام و المسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی دیدار کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از مدیران ارشد معاونت سیمای سازمان صداوسیما، از ساخت برنامه تلویزیونی پر مخاطب «محفل» در رمضان تقدیر و بیان کرد: بنده همواره نسبت به این موضوع که چرا رسانه ملی برنامه‌های دینی و مذهبی را در قالب‎‌های هنری قرار نمی‌دهد، انتقاد داشته و از این موضوع که کلیشه‌ای‌ترین، کم هزینه‌ترین و غیر جذاب‌ترین قالب‌های تلویزیونی به برنامه‌های دینی اختصاص می‌یابد رنج می‌بردم، اما «محفل» نشان داد که می‌‌توان برنامه‌های تلویزیونی مذهبی و معرفتی را نیز در قالب‌‌های هنری جذاب و شاد تولید کرد.
وی با بیان این‌که هنر از بهترین و اثرگذارترین راهکارها برای انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی به جامعه است، تصریح کرد: برنامه «محفل» اثبات کرد که می‌توان جذابیت و شادابی را توأمان با حفظ وزانت مذهب و معنویت در برنامه‌های تلویزیونی ایجاد کرد و امیدواریم این برنامه سرآغازی برای استفاده بیش از پیش از هنر در حوزه مسائل دینی و معرفتی باشد. تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در برنامه محفل موضوع «کتاب‌ا...» مد نظر بود، اما در عرصه معرفی اهل بیت(ع) نیز باید با نگاه هنری ورود پیدا کرد.
وی همچنین از سریال «آتش و باد» تقدیر کرد و گفت: این سریال در نوع خود به خوبی و به شیوه‌ای هنرمندانه نیرنگ‌های استکبار و شیطنت‌هایشان را که دشمن را دوست و دوست را دشمن جلوه می‌دهد، به تصویر کشیده است

فصل تازه همکاری
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که خداوند را به جهت همکاری خوبی که میان حرم مطهر و سازمان صدا و سیما شکل گرفته شاکر هستیم، عنوان کرد: در برنامه‌سازی برای مناسبت‌های مذهبی از جمله دهه کرامت باید یک هدف معرفتی دنبال شود و تنها به معرفی آیین‌ها و مراسمات مذهبی نباید بسنده کرد؛ گر چه که پرداختن به مناسک مذهبی نیز در جای خود بسیار ارزشمند است. حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تجلی قرآن کریم هستند، از این رو می‌توان به تناسب نیاز و اقتضائات هر زمانه‌ای پرسش‌ها و نیازهای روز را از متن سیره زندگی آن حضرات استخراج و اجرایی کرد. تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی که صرفا بیان زندگی‌نامه امام باشد به تنهایی کافی نیست، باید متناسب با اقتضائات زمان، ائمه اطهار(ع) را به جامعه معرفی کرد تا سیره، آموزه‌ها و تعالیم آن حضرات در ابعاد مختلف زندگی انسان امروز گسترش یابد.
​​​​​​​وی افزود: چرایی نیاز جامعه به امام، کارکرد امام در جامعه امروز، پاسخ امام به نیازها و مشکلات امروز جامعه و ... از موضوعاتی است که باید به آنها پرداخته شود؛ صرفا معرفی زندگی امام در قرن دوم و سوم هجری کافی نیست باید امام را برای نیازهای امروز جامعه معرفی کرد؛ مقام امامت ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ امتداد دارد و این امتداد را باید نشان دهیم، در غیر این صورت از ائمه اطهار(ع) به‌جز مراسم مذهبی چیزی باقی نخواهد ماند. وی ابراز کرد: رسانه‌ها باید با استفاده از اقیانوس معارف اهل‌بیت(ع) و بیان سخن این حضرات در قالب‌های تازه و غیرکلیشه‌ای، به رفع مشکلات مردم و جامعه کمک کنند. وی اضافه کرد: امروز ما باید متناسب با اقتضائات زمان از اقیانوس معارف زندگی ائمه‌اطهار(ع) برای رفع مشکلات بهره ببریم، حضرات معصومین(ع) برای هر عصری سخن و درمان درد دارند و این وظیفه ماست که این پاسخ‌ها را از زندگی آن حضرات استخراج و متناسب با اقتضائات به جامعه معرفی کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین مروی مدیران و دست‌اندرکاران رسانه ملی را به تولید برنامه‌های خلاقانه رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت و تصریح کرد: جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که سالانه ۳۰ میلیون زائران را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، پدیده‌ای بی‌نظیر بوده که تنها منحصر به جهان اسلام است، این جاذبه خود سوژه‌ای جذاب برای فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی است.

پویش خواهر و برادری در دهه کرامت
معاون سیما در این دیدار گفت: به منظور طراحی عملیات رسانه‌ای ویژه دهه کرامت، در تهران جلسه‌ای با معاونان تولیت حرم حضرت معصومه(س) داشتیم و همچنین با مجموعه‌های فعال مردم نهاد و دیگر دستگاه‌های فرهنگی که فعالیت‌های میدانی را طراحی می‌کنند تبادل‌نظر کردیم. وی با بیان این‌که خوشبختانه میانِ شبکه‌های تلویزیونی و معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی تعامل خوبی از جمله تولید آثار کوتاه نمایشی، برقرار شده است، گفت:به دلیل علاقه‌مندی مردم به ساختار نمایشی، می‌توانیم در تعامل با آستان قدس ساخت یک سریال با موضوع امام رئوف را در دستور کار قرار دهیم.
برمهانی با اشاره به طراحی یک پویش بزرگ کشوری در دهه کرامت افزود: ان‌شاءا... پویش بزرگ خواهر و برادری را به مناسبت این دهه در دستور کار داریم و به دنبال آن به استقبال یک تجمع عظیم در تهران با حضور خواهر و برادرها برویم. معاون سیما روی این نکته تأکید کرد که موضوع خواهر برادری با توجه به اصل غیرت‌ورزی و تقویت نهاد خانواده، فصل مشترک و محوری برنامه‌های رسانه‌ای رسانه ملی خواهد بود.

نگارش فیلمنامه با موضوع امام رضا(ع)
در این دیدار نیز محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه متبوع خود، از همکاری‌های رسانه ملی با آستان قدس رضوی تقدیر و تصریح کرد: در تعامل و همکاری با رسانه ملی هیچگاه این احساس را نداشته‌ایم که آستان قدس رضوی و رسانه ملی دو مجموعه مجزا بوده و همکاری و تعاملات بسیاری مؤثری بین این دو نهاد برقرار است.
هوشمند همچین از رویکرد جدید رسانه ملی در عمق بخشی به محتوا و استفاده خلاقانه از قالب‌های هنری در برنامه‌سازی‎های معارفی تقدیر کرد. در این جلسه، محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما به تنوع برنامه‌سازی در دهه کرامت اشاره کرد و گفت: در کنار تنوع و بالا بردن کیفیت، حتما ابعاد بینشی و مواجهه با انواع مخاطب کودک و نوجوان و طیف بزرگسال را درنظر گرفته‌ایم. مهدی نقویان، رئیس مرکز سیما هم در این نشست با بیان این‌که در تولیدات جدید به مقوله مهم زیارت و اثرات آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم پرداخته خواهد شد، گفت: آمادگی داریم با تشکیل کارگروهی مشترک با آستان، نگارش فیلمنامه سریالی با موضوع امام رضا(ع) را آغاز کنیم. علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما درباره تأثیرات خوب برنامه «محفل» گفت: به لطف خدا و عظمت قرآن، به دنبال جذابیت‌هایی که این برنامه برای خانواده‌ها داشته، مراجعات نوجوانان و جوانان به مؤسسات قرآنی افزایش یافته است. پیش از این، نشست مشترک شورای مدیران سیما با معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی انجام شد و میثم مرادی بیناباج، مدیر شبکه یک سیما که مسئولیت کمیته دهه کرامت را برعهده دارد گزارشی از برنامه‌های این کمیته و شبکه‌های سیما در این ایام ارائه می‌کرد.

تجلیل از اهالی «دی‌بی‌سی»
معاون سیما در ادامه سفر خود به مشهد مقدس با حضور در محل ضبط برنامه «دی‌بی‌سی» ضمن عرض دست‌مریزاد و خداقوت از عوامل آن تجلیل کرد. محسن برمهانی در جمع عوامل دی‌بی‌سی گفت: این برنامه که پیشتر توجه افراد را در فضای مجازی به خود جلب کرده بود، به همت شبکه دو بر بستر پخش تلویزیونی هم قرار گرفت تا مخاطبان گسترده‌ای بیننده آن باشند. معاون سیما با اشاره به این‌که دی‌بی‌سی یک گام جدی در جهاد تبیین بود، اشاره کرد: در شرایطی که ما در اوج جنگ شناختی هستیم؛ این برنامه در قالب طنز با تکیه بر متنی خوب، ماهیت رسانه‌های معاند را هوشمندانه افشا کرد و فریضه تبیین را به سهم خود به‌انجام رساند. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از این برنامه، برنامه‌های دیگری در شبکه دو با این رویکرد ساخته شد و پیش رفت. سلیم غفوری، قائم‌مقام معاونت سیما هم گفت: دی‌بی‌سی مصداق کار رسانه‌ای رو به جلو و آفندی در نقد رسانه‌های معاند بوده و خوش درخشیده است. حتی بخشی که انقلابی هم نبودند از این هوشمندی و نقدی که این برنامه نسبت به رسانه‌های معاند داشت، لذت می‌بردند و کار را دنبال می‌کردند. بامروت‌نژاد، مدیر شبکه دو نیز گفت: محافظت و مراقبت از اثری که دیده می‌شود سخت است و باید به گونه‌ای طراحی داشت که با همین قوت روی آنتن بماند و رشد کند. ان‌شاءا... با تلاش و پشتکاری که دارید کار زیبا و خلاقانه‌ای که انجام می‌دهید توسعه پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها