به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، محمدکاظم رحیمی نژاد اظهار داشت: یکی از مسائلی که آموزش و پرورش استان با آن دست و پنجه نرم می کند کمبود معلم است و این کسری به دلیل توقفی که در دهه ۷۰ در فرایند پذیرش نیروی انسانی ایجاد شد رخ داد.
وی گفت: تعطیلی مراکز تربیت معلم و عدم برنامه ریزی برای جذب نیروی انسانی برای حال و آینده آموزش و پرورش از جمله مواردی است که اکنون این اداره کل را با چالش روبرو کرده است و در این سالها کمترین پذیرش نیروی انسانی را داشتیم و اکنون این نیروها در سن بازنشستگی قرار دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه کمبود بخشی از معلمان از طریق نیروهای حق التدریس جبران می شود، افزود: برخی از این نیروها، معلمان شاغلی هستند که علاوه بر ساعت موظف، چند ساعت اضافه کار انجام می دهند و همچنین برای جبران کمبود معلم از معلمان بازنشسته نیز استفاده می شود.
وی اظهار داشت: البته برای این کمبود و برنامه ریزی های مختلفی صورت گرفته که می توان به برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه مقطع ابتدایی و استثنایی اشاره کرد که سه هزار و ۱۰۴ نفر از استان در این آزمون شرکت کردند که ۲۹۵ نفر از آنها جذب می شوند.
رحیمی نژاد همچنین از برگزاری آزمون برای جذب معلم در مقطع متوسطه اول و دوم در ۱۵ تیرماه سالجاری خبرداد و گفت: در این آزمون ۵۳۰ نفر سهمیه برای استان در نظر گرفته شده است.
رحیمی نژاد استخدام مربی پرورشی و نیروهای خرید خدمات را از دیگر برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای جبران کسری معلم بیان کرد.
وی افزود: برای جذب نیروی انسانی در شیوه مصاحبه بازنگری هایی صورت گرفته است که بجای اینکه در فاصله ۲۰ دقیقه فرایند جذب معلم مورد کنکاش و ارزیابی قرار گیرد این امر چهار تا ۶ ساعت انجام می شود.
رحیمی نژاد اضافه کرد: همچنین پیش از این سهم آموزن کتبی برای پذیرفته شدگان ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود که اکنون ۴۰ به ۶۰ درصد تغییر کرده است.
وی تصریح کرد: گسترش رشته های مهارتی، فنی و حرفه ای و کار و دانش با هدف اعتماد سازی و هویت بخشی و هدایت استعدادهای به سمت نیازهای بخش های مختلف اقتصادی و کاستن از فاصله طولانی بین تحصیل و اشتغال از اقدامات مهم و موثر دولت سیزدهم است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد