درباره تغییرات برنامه‌های رسانه‌ ملی

ثمره یک فصل تازه

«جام‌جم» از پیامک‌های ۱۶۲ در هفته گذشته گزارش می‌دهد

«تکیه» بر «حسینیه معلی»

آنچه در میان اهداف سامانه ۱۶۲ سازمان صداوسیما مشاهده می‌شود، مواردی همچون رسیدن به یک نظام ارتباطی جامع و پویا و تسهیل جریان تعامل متقابل رسانه‌ملی با جامعه مخاطبان است.
آنچه در میان اهداف سامانه ۱۶۲ سازمان صداوسیما مشاهده می‌شود، مواردی همچون رسیدن به یک نظام ارتباطی جامع و پویا و تسهیل جریان تعامل متقابل رسانه‌ملی با جامعه مخاطبان است.
کد خبر: ۱۴۱۹۲۰۰
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

کما این‌که استقبال مخاطبان از این سامانه و برقراری تماس‌ها و پیامک‌های مکررشان به خوبی نشان از موفقیت در رسیدن به این هدف دارد. آنچه در پیامک‌‌های ارسالی مردم به سامانه ۱۶۲ می‌توان مشاهده کرد، جزئیات تازه‌ترین برنامه‌هایی است که روی آنتن رفته. این مسأله به خوبی نشان می‌دهد ارتباط مردم با تلویزیون به‌درستی برقرار شده و ارسال این پیامک‌ها پنجره‌ای برای حفظ ارتباط دوسویه با مخاطب است. جام‌جم در گزارش پیش رو، بخشی از کلیدواژه‌های پرتکرار این پیامک‌ها را مرور کرده‌است. 

به گزارش جام‌جم، نگاهی گذرا به پیامک‌های مردمی سامانه ۱۶۲ در یک هفته گذشته نشان می‌دهد، برنامه «حسینیه معلی» از جمله کلیدواژه‌های پرتکرار میان مجموعه‌هایی است که مردم بیشتر از دیگر برنامه‌ها از آن استقبال کرده‌اند. 

ایران سراسر حسینیه 

حسینیه معلی که در ادامه سرخط کلی فصول قبل خود و به مناسبت محرم روی آنتن رفته، توانست نگاه مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشاند. این برنامه آن طور که در صحبت‌های رئیس رسانه‌ملی هم آمده، توانست پیوند دین و رسانه را به درستی برقرار کند. جبلی در مراسم تقدیر از عوامل حسینیه معلی، به برخی نکات مهم این برنامه اشاره کرده و گفته‌بود: برنامه‌هایی چون حسینیه معلی و محفل نمایانگر هم‌افزایی و مکمل همدیگر شدن دین و رسانه است. حسینیه معلی ۶/۳۰ درصد مخاطب داشت و به ریشه‌های دوره تحول که بر مبنای منویات رهبری و دو محور هویت محوری و عدالت‌گستری است، توجه کرد.مسأله چارچوب شکنی و حرکت به سمت تولید محتوا با رویکرد عدالت‌گستری و هویت‌محوری از نکات دیگری بود که به باور بسیاری از کارشناسان، این برنامه توانست به آن دست یابد. به نظر می‌رسد مخاطبان هم به درستی با این رویکردها ارتباط برقرار کرده‌اند. در یکی از پیامک‌های مردمی ارسال شده به سامانه ۱۶۲، مخاطب درخواست کرده حسینیه معلی نه فقط در محرم که در کل سال روی آنتن برود. مخاطب دیگری به برخی نکاتی اشاره کرده که نشان از توجه مردم به جزئیات این برنامه است. این مخاطب نوشته‌است: از عوامل برنامه «حسینیه معلی» و قسمت‌های روضه، تعزیه، مداحی، سینه‌زنی و آشنایی با فرهنگ‌های مذهبی شهرهای دیگر تشکر می‌کنم. مخاطب دیگری از تبریز عنوان کرده‌است: برنامه «حسینیه معلی» برنامه بسیارعالی هست و تشکرمی کنم. یا مخاطب دیگری که عنوان کرده‌است: برنامه«حسینیه معلی» خیلی عالی بود. خدا قوت. دست همه کسانی را که برای این برنامه ارزشمند زحمت کشیدند، می‌بوسم. اجرتون با سیدالشهدا. 

از دوراهی‌ها 

اما برنامه دیگری که امسال برای محرم روی آنتن رفت و توانست مخاطبان بیشتری را پای تلویزیون بکشاند، برنامه «از سرگذشت» بود. این برنامه دکور متفاوتی داشت و آن کلاهخود بزرگ، در نگاه اول مخاطب شبکه نسیم و دو را جذب تلویزیون می‌کرد. در مرحله بعد، محتوای برنامه و بیان دوراهی‌های زندگی افراد بود که برای مخاطب جذابیت داشت. از سرگذشت در واقع روایت ۲۵ قصه از سوی آدم‌های معمولی جامعه است که هر کدام به نوعی درگیر دوراهی شده و مسیر زندگی‌شان را به سمت و سوی متفاوتی برده‌اند. تهیه‌کننده این برنامه پیش از این در خصوص چالش‌ ساخت کارهای مناسبتی به جام‌جم گفته‌بود: به هر حال۶۰ شب پشت سر هم برنامه داشتن، کار آسانی نیست. چیدمان مهمانان و این‌که چه طراحی برای چه شبی در نظر گرفته‌شود، مسأله بعدی است. شبکه نسیم در طول سال بیشتر فضای سرگرمی و نشاط دارد و این‌که بخواهی مخاطبان این شبکه را به فضای سنگین ببری و با محتوای سنگین مواجه‌شان کنی، باید طراحی خلاقانه پشت ماجرا باشد. سعی کردیم در انتخاب سوژه‌ها و قصه‌ها در شبکه نسیم و مخاطبان این شبکه که بیشتر از ۹‌ماه برنامه‌هایی پر از رنگ، لعاب و نشاط و سرگرمی را می‌بینند، دقت کنیم. چند ماه پیش روایتی شنیدم که روی من تاثیر گذاشت. در پی آن به این نتیجه رسیدیم که اثر را طراحی کنیم. انسان‌ها در مسیر زندگی‌شان شبیه ۱۴۰۰سال پیش تا امروز از عرفه تا عاشورا و پس از آن بین دوراهی‌های مختلف گیر کرده‌اند. امام‌حسین (ع) در مسیری که تا شهادت طی کردند با آدم‌های مختلفی دیدار و مذاکره داشتند. در این مسیر تعدادی تنهایش گذاشتند، تعدادی همراه شدند و عده‌ای برگشتند. از این مفهوم به این رسیدیم که همین امروز هم ما آدم‌ها درگیر دوراهی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سختی هستیم و یک انتخاب می‌تواند سرنوشت‌مان را تغییر دهد. برنامه از سرگذشت در میان پیامک‌های ارسالی مخاطبان بارها تکرار شده‌است. یکی از مخاطبان درباره این برنامه نوشته‌است: آفرین به شبکه دو و برنامه « ازسرگذشت» احسنت به مجری، مرحبا به تولیدکنندگان، مهمانان و شرکت‌کنندگان عزیز. 

تکیه به عزای حسین(ع) 

از دیگر برنامه‌هایی که نامش در کلیدواژه‌های پرتکرار پیامک‌های مردمی دیده می‌شود، برنامه تکیه است که با دکوری ساده اما عمیق تلاش کرده مفاهیم عاشورایی را از زاویه دیگری به مخاطب ارائه کند. شفیع شعله‌کار، یکی از مجریان این برنامه است که پیش از این درباره برنامه تکیه به جام‌جم گفته‌بود: تلاش ما این بوده برنامه تکیه همان‌طور که از نامش برمی‌آید، به شکل یک هیات مردمی باشد. مثلا در دکور، از فرش استفاده کردیم. هنگام ورود به حسینیه اولین چیزی که به چشم می‌‌خورد فرش است. شاید در مراسمی که صندلی باشد، آن‌طور که باید به دل شما نمی‌نشیند. برای همین از فرش استفاده می‌کنیم. در عین حال، سعی‌ کردیم برای مردم تصویر‌سازی کنیم. حضور مهمان، گذاشتن منبر یا شعرخوانی آن هم به شکل فاخر، همه در خدمت این تصویرسازی است. به نظر می‌رسد طبق صحبت این مجری، مخاطب هم با برنامه ارتباط برقرار کرده‌است. یکی از مخاطبان در پیامک ارسالی خود نوشته‌است: برنامه «تکیه» عالی است. مجری گفتند یک شب از برنامه مانده (در زمان ارسال پیامک) خواهش می‌کنم برنامه به این خوبی و گفت‌وگوهای به این کیفیت را ادامه دهید. 

در جست‌وجوی آقای قاضی

اما در میان پیامک‌های مردمی می‌توان رد و نشانی از رضایت مردم از بازپخش برنامه آقای قاضی یافت. فصل اول آقای قاضی که همزمان با کلید خوردن فصل دوم آن، برای بازپخش روانه آنتن شده، هنوز هم مخاطبان خود را دارد به گونه‌ای که بخشی از پیامک‌های هفته گذشته به ابراز رضایت و تشکر از بازپخش آن اختصاص داشت. در عین حال، پیامک‌های هفته گذشته بیشتر از هفته‌های قبل‌تر، حاوی تشکر و اشاره به برنامه‌های رادیویی بود به ویژه رادیو محرم  که این مسأله نشان از موفقیت رادیو و تلویزیون در پرداختن به برنامه‌های مناسبتی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها