عباس حیدری، مدیرعامل برج میلاد در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» مطرح کرد

برج میلاد فرصت فراغت برای همه مردم

عباس حیدری، مدیرعامل برج میلاد به‌مناسبت روز خبرنگار در روزنامه جام‌جم حاضر شد و با مدیران و خبرنگاران گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۴۱۹۳۳۱
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ و هنر

او در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در رابطه با رویکرد برج میلاد برای اجرای کنسرت‌های فعلی و آینده گفت: برج میلاد از ابتدای تأسیس، محل برگزاری کنسرت‌های تهران بوده که در بسیاری مواقع جشنواره‌ها و کنسرت‌های ملی در برج میلاد برگزار شد و در دوره جدید مدیریت هم همین روند ادامه داشته است. البته حدود دو سال به‌دلیل کرونا، برنامه‌هایی از این دست تعطیل بود اما اواخر سال ۱۴۰۰ که ارشاد و مراجع ذی‌صلاح مجوزهای کنسرت را دادند، برج میلاد نیز در ابتدا با ظرفیت ۵۰ درصد و بعد با ۷۰ درصد کار خود را در این زمینه ادامه داد و از ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ هم با ظرفیت کامل سالن پیش رفتیم. 

حیدری با تأکید بر این‌که بر‌خلاف نظرات مختلف، تعداد کنسرت‌های ما کم نشده و حتی رشد چشمگیری نسبت به گذشته داشتیم، افزود: در چهار ماهه ابتدایی امسال، بیش از ۴۰ کنسرت برگزار کردیم اما از اواسط سال گذشته تقریبا از تیرماه که وارد محرم و صفر شدیم و تا آخر محرم ادامه داشت و بعد هم به‌واسطه اتفاقاتی که در کشور افتاد، تا ۲۳ بهمن کنسرتی برگزار نشد؛ تا این‌که با رفع مشکلات، به‌طور تقریبی جزو اولین سالن‌هایی بودیم که کنسرت برگزار کردیم. پس از آن هم تا آخر سال چند کنسرت برگزار کردیم و دوباره از ابتدای امسال هم تا به امروز تعداد اجراهای برج میلاد به بیش از ۴۰ کنسرت رسیده است. 

مدیرعامل برج میلاد با ابراز امیدواری نسبت به ادامه این روند گفت: ان‌شاءا... از نیمه دوم امسال هم این روند ادامه دارد اما ظرفیت سالن در تهران محدود است و چند سالن بیشتر مانند مرکز همایش‌های برج میلاد نیستند که بتوانند همایش ملی و منطقه‌ای برگزار کنند. همچنین درخواست برنامه، همایش و جشنواره خیلی زیاد است و مرکزی مانند مرکز همایش‌های برج میلاد به‌منظور پاسخگویی به تمام درخواست‌ها، مجبور است تقسیم‌بندی‌هایی داشته باشد و تمام شب‌هایش را به کنسرت اختصاص ندهد و به‌عنوان مثال، وقتی جشنواره فجر اتفاق می‌افتد باید ۲۰ روز را به جشنواره فیلم فجر اختصاص دهیم و طبیعی است که اولویت با جشنواره فجر بوده تا کنسرت و خود ارشاد هم قائل به این اولویت‌بندی هست. 

او یادآوری کرد: خیلی از بخش‌های خصوصی و دولتی درخواست سالن دارند و ما هم بیش از یک سالن بیشتر نداریم و باید به شیوه‌ای تقسیم‌بندی کنیم که همه رضایت داشته باشند اما تعداد کنسرت‌های ما هم کم نیست و شاید بخش بزرگی از برنامه‌های ما را کنسرت تشکیل دهد. 
     
کنسرت‌های رو باز ۷۰۰۰ نفری

حیدری خاطرنشان کرد: یکی از کارهای ما برگزاری کنسرت‌های رو‌باز در یک پارکینگ به‌وسعت ۲۵ هزار متر مربع است و به‌عنوان مثال در عید غدیر سال گذشته کنسرت نمایش «راه عشق» را متشکل از ویدئو و کنسرت با حضور فرمان فتحعلیان برگزار کردیم و شبی ۷۰۰۰ نفر برای دیدن این کنسرت می‌آمدند. پاییز سال گذشته نیز نمایشی در رابطه با شهدای غواص با همکاری حوزه هنری برگزار کردیم اما چون با اتفاقات انفجار رو‌به‌رو شد، خیلی محدودتر برگزار و کمتر دیده شد و سعی داریم امسال هم بتوانیم این برنامه را برگزار کنیم. 
     
ارتقای سیستم‌های صوتی 

او در پاسخ به این پرسش که امکانات فنی برج میلاد برای برگزاری کنسرت نسبت به گذشته چقدر ارتقا پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ سال از زمان بهره‌برداری برج میلاد می‌گذرد و متأسفانه در این سال‌ها کمتر به بحث اورهال(تعمیرات اساسی و تجهیز) وضعیت فنی و زیرساختی برج میلاد توجه شده و به‌خصوص در دوره قبلی مدیریت شهری رها شده بود و تجهیز اساسی در این رابطه صورت نگرفته است. ما نه تنها در سیستم صوت و تصویر بلکه در سازه‌های تأسیساتی برج نیز دچار مشکلیم. بسیاری از هزینه‌ها از توان تأمین برج خارج است و شرکت برج میلاد هم تا سال ۱۴۰۰ یک شرکت زیان‌ده بود و اکنون خوشبختانه وضعیت درآمدش به‌گونه‌ای است که دیگر نیازی به کمک شهرداری تهران ندارد اما این هزینه‌های زیرساختی به‌قدری هنگفت است که برج میلاد از پس آن برنمی‌آید و به مرور زمان و با روند کندی این اتفاق می‌افتد اما رها نکردیم و همین الان مشغول تعویض صندلی‌ها هستیم و قصد ارتقای سیستم صوتی و نوری را داریم. 
     
سالن برج میلاد برای سینما مناسب نیست

مدیرعامل برج میلاد با اشاره به برگزاری جشنواره‌های سینمایی نظیر فجر در برج میلاد یادآوری کرد: سالن برج میلاد مخصوص سینما تعبیه نشده و به‌قدری سقف آن بلند است که مناسب پخش فیلم سینمایی نیست و بیشتر برای همایش‌هاست و حتی اگر سیستم فنی ارتقا یابد، این مشکلات حل نمی‌شود اما چون تهران سالن مناسبی با این تعداد صندلی ندارد، مجبور هستند جشنواره فیلم فجر را در سالن برج میلاد برگزار کنند. ان‌شاءا... در فاز دوم برج میلاد(همان گودال معروف برج میلاد) مجموعه بسیار بزرگی تکمیل‌کننده مرکز همایش‌ها ساخته می‌شود که سالن‌های متعدد با کاربری فرهنگی، هنری و گالری دارد. 

او درباره رویکرد مجموعه برج میلاد با توجه به وجود نگارخانه و موزه‌های فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: براساس سامانه فروش بلیت در سال ۱۴۰۱ رکورد ۱۳سال اخیر را در میزان بازدید از مجموعه‌های فرهنگی برج میلاد زدیم. 
     
اهمیت قائل شدن برای شاهنامه و زبان فارسی
حیدری افزود: مجموعه‌های دیگری هم اضافه شدند که یکی از آنها تم پارک سرزمین افسانه‌ها با مشارکت بخش خصوصی بود که در آن شاهنامه و ادبیات کهن ایران با بیش از ۴۰ تکنیک مختلف از قبیل صوت، تصویر، نقاشی و نقالی معرفی می‌شوند و متناسب با فضای برج میلاد بحث اهمیت به شاهنامه و زبان فارسی را مطرح کردیم. 

مدیرعامل برج میلاد درباره راهکارهایی برای افزایش استقبال از برج‌ عنوان کرد: به‌دلیل این‌که کارایی برج‌های بلند دنیا برای مردم عادی می‌شود، معمولا بعد از یک دهه، تغییراتی در حوزه گردشگری و موزه آن انجام می‌شود و ما به‌علت هزینه‌های زیاد، در حوزه موزه و نگارخانه تا الان نتوانستیم تغییر زیادی ایجاد کنیم. البته تغییر موزه، فضا و نوع کاربری آنها در اولویت ماست. به‌عنوان مثال برای موزه شهرداری دنبال این هستیم که موزه‌های موضوعی چندماهه مانند سکه یا فرش در برج برگزار شود اما نیازمند زیرساختی است که طبعا هزینه‌بر است و ان‌شاءا... در ماه‌ها و سال‌های آینده این اتفاق می‌افتد. 

او درباره وضعیت فعلی میزبانی برج میلاد از رویدادهای هنری مانند سمپوزیوم مجسمه‌سازی که در سال‌های قبل بوده است، توضیح داد: بخش زیادی از برنامه‌های آینده برج میلاد به‌واسطه درخواست مجموعه‌های دیگر رقم می‌خورد. ما سال گذشته و امسال از این برنامه‌ها خیلی زیاد داشتیم و جشنواره فیلم، لباس و اقوام در آن برگزار شد. محل ثابت بسیاری از این رویدادها برج میلاد است و بسیاری نیز به شکل چرخشی برگزار می‌شود. 

او ادامه داد: در کنار همه اینها، معاونت فرهنگی برج میلاد هم با توجه به این‌که پردیس فرهنگی و هنری نوآوری‌های شهر تهران در‌نظر گرفته شده، برنامه‌های متعددی در این رابطه داشتیم. به‌عنوان مثال در ایام نوروز هر شب کنسرت رایگان با بهترین گروه‌های موسیقی برگزار کردیم و شاید شبی ۳۰۰۰ یا ۴۰۰۰ نفر می‌توانستند در این مجموعه کنسرت‌ها شرکت کنند. 

برج میلاد برای عموم مردم
حیدری می‌‌گوید: رویکردمان را از فضای لاکچری بودن برج خارج کرده و فضا را برای استفاده عموم مردم باز کردیم. اولویت ما این بود که جنس مخاطب‌مان را تغییر دهیم تا تمام مردم از فضای ۶۲ هزار هکتاری برج میلاد استفاده کنند و لزوما خرید بلیت ضروری نیست. مدیرعامل مجموعه برج میلاد یادآوری کرد: یکی از کارهایی که قبلا نبود و حالا انجام می‌دهیم، برگزاری برنامه‌های مشارکتی با سازمان‌های مختلف است؛ به‌عنوان مثال، اولین همایش شهدای مدافع حرم تهران را طی دو سال اخیر با حضور ۵۰۰ خانواده در برج میلاد برگزار کردیم. ما با مجوزهایی که از شورای شهر داریم، روزهای بسیاری مثل روز دانشجو و روز زن را رایگان اعلام کردیم. همچنین روز اول نوروز جشنواره نقاشی با حضور بچه‌های سندرم داون برگزار کردیم که بازتاب خوبی داشت. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها