به گزارش جام جم آنلاین، اخیراً، باتوجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی نیمه دوم سال، گمانهزنیها پیرامون افزایش مجدد قیمت رسمی خودروها در کارخانه بر سر زبانها افتاده است؛ تا جایی که برخی در فضای مجازی ضمن اشاره به صحبتهای گذشته مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودروها درباره برنامهریزی برای آغاز مرحله سوم فروش یکپارچه خودروها که ضمن آن تاکید شده، پس از بسته شدن پرونده مرحله دوم (تخصیص به سه درصد جاماندگان باقیمانده مرحله دوم) و تکمیل و تعیین تکلیف فرآیند مرحله دوم سامانه یکپارچه، برنامهریزی برای اجرای مرحله سوم آغاز خواهد شد، این آغاز مرحله سوم را پس از اصلاح قیمتهای خودرو دانسته و نوشتهاند «به احتمال فراوان پس از اصلاح قیمتهای خودرو، برنامه فروش جدید اعلام خواهد شد.»
براین اساس طی ۱۰ روز اخیر، باتوجه به اینکه در گذشته (حدوداً سال ۱۳۹۹) اعلام شده بود که شورای رقابت هر شش ماه با توجه به نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی قیمت محصولات خودروسازان در کارخانه را بهروز کرده و افزایش میدهد، بحث بر سر این موضوع بسیار است که در حال حاضر که مجدد شورای رقابت مسئول تصمیمگیری برای قیمت خودروهاست، قصد دارد برای نیمه دوم سال ۱۴۰۲، قیمت خودروها را اصلاح و مشمول افزایش قیمت کند.
این در حالیست که به تازگی مدیرعامل یکی از دو خودروساز بزرگ، با بیان اینکه اصلاح قیمتها منجر به ارائه خدمات بهتر به مشتریان خواهد شد، اظهار کرده است: قیمتگذاری دستوری منجر به زیان ۹۰۰۰ میلیاردی این شرکت خودروساز در سه ماهه نخست امسال شده است.
در این رابطه، سپهر دادجوی توکلی- مدیر روابط عمومی شورای رقابت- در گفتوگو با ایسنا تاکید کرد: شورای رقابت تاکنون هیچ لیستی برای افزایش قیمتها دریافت نکرده است و تصمیم قطعی برای افزایش/اصلاح قیمت محصولات خوردوسازان اخذ نشده است. براساس دستورالعمل قیمتگذاری خودروها، قرار بر این نیست که حتما هر سه ماه یا شش ماه یکبار، قیمت خودرو افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: براساس این دستورالعمل، شورای رقابت روند تولید و عرضه خودروها و وضعیت بازار را مورد بررسی قرار میدهد و در این مسیر قیمت انواع محصولات خوردوسازان را نیز مورد پایش و بررسی قرار میدهد اما این موضوع به معنای اصلاح قیمتها بطور قطع هر چند وقت انجام می شود اما این امر به این معنا نیست که قیمت خودرو افزایش پیدا میکند.
این مقام مسئول در شورای رقابت، خبر داد که موضوع مهم فعلی این است که بهزودی شورای رقابت پیرامون خودروهای جدیدی که هنوز تعیین قیمت نشدهاند، اظهار نظر خواهد کرد. در حال حاضر اولویت شورای رقابت تعیین تکلیف قیمت محصولات جدید است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد