به گزارش جام جم آنلاین ،احمدرضا اجتهادی امروز ۱۹ آذرماه از انتخاب این استان برای احداث پایلوت (مقدماتی و آزمایشی) یک مدرسه بزرگ مقیاس با طراحی و معماری اسلامی ایرانی در منطقه پردیسان خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه در عرصه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، حضور خیرین و مردم قم در کنار دولت بینظیر است و امیدواریم مردم همیشه در صحنه استان، همچنان مبلّغ این عرصه خطیر باشند و به فرهنگسازی این موضوع کمک کنند.
به گزارش روابط عمومی نوسازی مدارس استان قم، وی با تصریح بر این که احداث هر مدرسه ۱۲ کلاسه به حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: متأسفانه قم به دلیل بیتوجهیهای دو دهه گذشته در حوزه ساخت و تجهیز مدارس، نیازمند حداقل ۱۵۰۰ کلاس درس برای رسیدن به متوسط سرانه فضای آموزشی کشور است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم همچنین به ارائه آماری در زمینه ساخت کلاسهای درس در چند سال اخیر پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب در قم ۵۵ و ۶۳ کلاس درس ساخته شد که خوشبختانه این آمار در سال گذشته با رشدی حدود ۲.۵ برابری به ۱۴۰ کلاس درس رسید و انشاءالله در سال جاری و تا دهه فجر انقلاب اسلامی، به ساخت و تحویل حداقل ۲۰۰ درس خواهیم رسید.
اجتهادی با تصریح بر این که ساخت این تعداد مدرسه با توجه به عقب ماندگیهای دو دهه گذشته و همچنین رشد جمعیت سالانه دانشآموزی استان و آمار مهاجرت و دانشآموزان اتباع، تنها سبب کاهش سرعت عقب رفت استان در موضوع فضاهای آموزشی میشود، تأکید کرد: لازم است تا مدیریت استان، مسیرهای اعتباری ویژهای را برای ساخت فضاهای آموزشی جدید دنبال کند تا دیار کریمه اهل بیت (س) به شأن خود در این عرصه برسد.
وی در ادامه موضوع معماری اسلامی - ایرانی در ساخت مدارس را مورد توجه قرار داد و گفت: در عصر مدیریتی جدید اداره کل نوسازی مدارس استان به این موضوع توجه شده تا نمادهایی از معماری اسلامی ایرانی در مدارس نوساز دیده شود، ضمن آن که استان قم از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان استان پایلوت در این موضوع انتخاب و مقرر شده تا یک مجتمع آموزشی بر این اساس در پردیسان قم طراحی و ساخته شود.
اجتهادی سیاست اصلی آموزش و پرورش را توسعه مدارس محله محور و خانواده محور دانست و تأکید کرد: در این راستا، ساخت ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس در کشور در دستور کار است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان با بیان این که مدارس نوساز نباید فقط برای استفاده دانشآموزان و در ساعات محدود حضور آنان در مدرسه ساخته شود،گفت: موضوع دوکاربری و یا حتی چندکاربری فضاهای آموزشی در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس استان است، به طور مثال میتوان به موضوع نگاه به نمازخانه مدارس به عنوان مسجد توجه داد تا مردم بتوانند از این فضاها و یا فضاهای ورزشی مدارس در غیر ساعات کار مدرسه استفاده کنند.
وی در این باره اضافه کرد: در حال حاضر مردم قم میتوانند از امکانات حدود ۱۰۰ سالن ورزشی آموزش و پرورش در غیر ساعات آموزشی بهره گیرند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان همچنین درباره مدارس نیازمند بازسازی یا مقاومسازی در استان بیان کرد: به طور میانگین ۱۸ درصد مدارس کشور به عنوان مدارس نیازمند تخریب و بازسازی شناخته میشوند که این عدد در قم حدود ۲۲ درصد است؛ البته دغدغه اصلی امروز اداره کل نوسازی مدارس استان، احداث مدارس جدید در نقاط پرتراکم شهر به ویژه منطقه پردیسان است.
وی تصریح کرد: تلاش میکنیم با اعتباراتی که در اختیار داریم، هم بازرسی و نظارت بر مدارس و هم امکانات و تجهیزات مدارس را افزایش دهیم، ضمن آن که باید توجه داشت تأمین تجهیزات مدارس نوساز با ادارات کل نوسازی مدارس است، اما تکمیل امکانات و تجهیزات مدارس قدیمی ساز با ادارات کل آموزش و پرورش استانهاست.
اجتهادی درباره فضاهای آموزشی روستاهای استان قم نیز گفت: خوشبختانه در این زمینه کمبود عمدهای نداریم و در شرایطی که مدارس روستاهای برخی استانها دارای بخاریهای نفتی و هیزمی هستند، این مسئله اصلا در استان قم دیده نمیشود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد