دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فرآیند طراحی لوگو، یک فرآیند اصولی است که نیازمند زمان، فکر، خلاقیت و همکاری است تا به درستی انجام شود.
برخلاف آنچه ممکن است به ذهن بیاید، برای ساخت یک پیش زمینه طراحی یا طراحی یک لوگوی با کیفیت، نیازی به انجام هزینههای گزاف نیست و میتوان با یک انتخاب درست و طی یک فرآیند اصولی، با قیمتی معقول، به یک لوگوی با کیفیت، دست پیدا کرد.
فرآیند طراحی لوگو، شامل بخشهای مختلفی نظیر، یافتن یک زمینۀ الهام بخش تا انتخاب رنگ و فونت مناسب است که در این مطلب، این فرآیند را تا حدودی بررسی میکنیم.
لوگو چیست؟
لوگو یک طرح برند است که به عنوان نماد یک بیزینس شناخته میشود و به نوعی گویای جوهره برند، شامل اهداف و ارزشهای برند است.
درست مانند سر و صدای برند نایکی یا طاقهای طلایی مک دونالد یا حتی سیب گاز زدۀ لوگو اپل، لوگو، چهرۀ برند شما را نشان خواهد داد و به عنوان فاکتوری برای شناسایی برند شما از سوی مخاطبان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به خصوص این موضوع در بلند مدت و امکان ارتباط برند شما با اعتماد مخاطبان به خدماتی که ارائه میدهید، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
لوگو در اشکال مختلفی طراحی میشوند، از لوگوهای مبتنی بر متن گرفته تا لوگوهای مبتنی بر تصویر یا هر نو ع ترکیبی در بین این 2 حالت. پس از طراحی لوگو، لوگو به عنوان نماد بیزینس، در تمام وجوه مارکتینگ بیزینس، نظیر وبسایت، کارت ویزیت و اقلام بستهبندی، حک خواهد شد.
طراحی لوگو چطور انجام میشود و چه مراحلی دارد؟
برای طراحی لوگو ابتدا باید یک آژانس طراحی مانند استودیو برند رخ پیدا کنید. مراحلی که برای طراحی لوگو طی میشوند، عبارتند از:
هر یک از مراحل ذکر شده را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.
1- مشخص کردن هویت برند: با تمام وجودی که لوگو برای بیزینس شما، اهمیت زیادی دارد، اما لوگو، تمام ماجرا نیست. برند شما از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده است که از جملۀ آنها میتوان به، یک وبسایت، محتواهای متنی نوشته شده و متریالهای مارکتینگ مختلف به عنوان چند نمونه، اشاره کرد. تمام این اجزا، یک هدف مشترک دارند، اینکه با کنار یکدیگر قرار گرفتن، یک ماهیت کامل را در قالب هویت برند به منظور معرفی برند و بازاریابی بیزینس شما، تشکیل میدهند.
در حقیقت، هویت برند، صدای متمایز و ظاهر بصری برند شما است که از آن برای انتقال ماموریت برند به سایر نقاط جهان، استفاده میشود. میتوان از هویت برند به عنوان روح بیزینس نیز نام برد، که باید در تمام المانهای نوشتاری و بصری بیزینس شما، جریان داشته باشد.
2- به دنبال الهام گرفتن باشید: الهام گرفتن، به 2 صورت ممکن است، از بیرون و از درون. ابتدا باید آگاهانه به اطراف خود نگاه کنید، بهترین لوگوها را بررسی کنید. ایجاد نقشه ذهنی، راهی عالی برای شروع پروژۀ طراحی لوگو است. همچنین تحقیق در خصوص رقبا میتواند کمک بسیار زیادی در این فرآیند بکند.
پس از این گام، باید به دنبال الهام درونی باشید. طوفان فکری راه بیاندازید و ایدهها را یادداشت کنید. باید الهام گرفتن شما، شامل صفتهای برتر برندتان نیز باشد.
3- تعیین سبک و سیاق لوگو: ترکیبی از عناصر در هر لوگو، یک سبک منسجم را تشکیل میدهند. درست مانند هنرهای زیبا، سبکهای متنوعی برای طراحی یک لوگوی زیبا وجود دارد. این مرحله که به نظر یک مرحلۀ بصری است، باید با در نظر گرفتن الهامات مرحلۀ قبل و البته توضیحات مربوط به هویت برند شما، انجام پذیرد.
به عنوان مثال، اگر برند شما، کلاسیک است، میتوانید به دنبال طراحی لوگو با فونتهای پیچیده باشید. اما اگر یک برند مینیمال دارید، باید از پیچیدگی دوری کنید. هر سبکی را که در نهایت انتخاب میکنید، به شما کمک میکند تا به مرحلۀ بعدی بروید.
4- انتخاب سبک طراحی لوگو: باید در این مرحله، نوع طراحی لوگو را انتخاب کنید، اینکه لوگوی شما انتزاعی، لوگوتایپ، ترکیبی یا هر نوع دیگری از طراحی لوگو را داشته باشد.
5- انتخاب یک طرح رنگ: رنگها نقش مهمی در طراحی لوگو ایفا میکنند. با توجه به روانشناسی رنگها، هر رنگ ماهیتی متفاوت دارد، بنابراین باید برحسب هویت برند خود و صفاتی که دارد، رنگها مناسب را انتخاب کرده و سپس یک طرح رنگی برای لوگوی خود ایجاد کنید.
6- انتخاب فونت مورد نظر: همانند انتخاب رنگ، نوع فونت نیز در طراحی لوگو، اهمیت زیادی دارد. اگر نوع طراحی مد نظر شما، از نوع لوگوی متنی، لوگوتایپ یا لوگوی ترکیبی است، این بخش اهمیت زیادی پیدا میکند.
7- انتخاب فرم لوگو: هر کدام از اشکال، حاوی پیامهای متفاوتی هستند. به عنوان مثال، اشکال انتزاعی، از هیچ قانونی تبعیت نمیکنند. قابلیت ایجاد با ترکیب اشکال دیگر را دارند. اشکال انتزاعی برای داستان سرایی و برانگیختن احساسات نیز عالی هستند.
8- ایجاد طرح اولیه لوگو: در این مرحله، در صورتی که از یک آژانس طراحی، مانند استودیو برند رخ کمک گرفتهاید، باید تمامی دیتاهارا شامل، الهامهایی که گرفتهآید، هویت برند خود، صفاتی که برند شما را توصیف میکنند و سایر موارد نظیر رنگ و فونت مورد نظررا در اختیار آژانس مورد نظر قرار دهید و اجازه دهید که آنها، طرح اولیۀ لوگو را برای شما طراحی کنند.
9- بهبود طرح اولیه: در این مرحله باید طرح اولیه را با کمک تیم خود، مورد نقد و بررسی قرار دهید. در اشکال و زمینههای مختلف آن را تست کنید. حتی میتوانید از نظرات اطرافیان نیز استفاده نمایید.
10- قطعی کردن تصمیم: در این مرحله میتوانید از کانالهای مختلف ارتباط با مخاطبان برای نظرسنجی استفاده کنید و فیدبک کاربران را در مورد طرح اولیۀ لوگوی خود دریافت کرده و تصمیم قطعی را برای نهایی کردن طرح لوگو، بگیرید.
11- استفاده از لوگوی طراحی شده: حالا لوگوی نهایی آماده شده است که باید فایل نهایی را در ابعاد و اندازههای مختلف و همچنین متناسب با پس زمینههای متفاوت دریافت کنید. سپس بر روی کلیۀ متریالهای مرتبط با بیزینس خود، آن را حک نمایید.
استودیو برند رخ، با پشتوانۀ تجربۀ 10 سالۀ خود در زمینۀ برندینگ، طراحی هویت بصری، طراحی لوگو و کلیۀ خدمات مشابه، در زمینۀ طراحی لوگو و ارائۀ خدمات طراحی لوگو سریع و حرفهای، آمادۀ همکاری با بیزینسها در تمام سطوح است. کافیست به وبسایت استودیو برند رخ مراجعه کرده و با ما ارتباط برقرار کنید.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد