نحوه ثبت برند و ثبت علامت با الی ثبت

کد خبر: ۱۴۳۹۷۸۸

امروزه ثبت برند یا همان ثبت علامت و نماد، باتوجه‌به راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای متعدد شخصی و اهمیت متمایز‌شدن محصولات و خدمات هر شرکت نسبت به رقبا، به موضوعی پراهمیت تبدیل شده است. به‌لطف وجود یک برند ویژه، فعالان اقتصادی می‌توانند نام و خدمات خاص خود را بیشتر بر سر زبان‌ها بیاندازند؛ به‌طوری‌که با طراحی یک علامت تجاری خاص و مرتبط با موضوع فعالیت، فعالان تجاری از شانس بیشتری برای حک‌کردن نام‌شان در ذهن مخاطبان برخوردار هستند.

به‌خاطر داشته باشید که محصولات دارای نماد مشخص و قدرتمند، با سرعت بیشتری مسیر شناخته‌شدن و کسب اعتبار را طی می‌کنند؛ بنابراین موضوع نحوه ثبت برند، امروزه با حساسیت قابل‌توجهی از سوی موسسه‌های تجاری دنبال می‌شود.

 

 نحوه ثبت برند و ثبت علامت با الی ثبت

 

اهمیت و مزایای ثبت برند

آگاهی از نحوه ثبت برند یا علامت تجاری، از آن‌جایی حائز اهمیت است که با گسترش صحیح خدمات و فعالیت‌ها، خیال‌تان از جذب مشتریان ثابت و وفادار آسوده خواهد بود. این پروسه همانند فرآیند ثبت شرکت، از دزدیده‌شدن نام تجاری و خدمات خاص‌تان توسط رقبا جلوگیری می‌کند. فارغ از مزایای عنوان‌شده، از پارامترهای زیر نیز می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین مزایای ثبت علامت تجاری نام برد:

  • اعتبار یک برند ثبت‌شده، همواره بالاتر از نمادهای معمولی و غیررسمی خواهد بود.

  • علاوه‌بر شناخته‌شدن هرچه بیشتر محصولات، وجود نماد رسمی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران متعدد کمک کند.

  • به پشتوانه رسمی‌بودن، امکان فعالیت تبلیغاتی در پلتفرم‌ها و رسانه‌های رسمی کشور را خواهید داشت؛ ضمن اینکه بازدهی هرگونه تبلیغات نیز، چندین برابر می‌شود.

  • با طراحی فکورانه یک برند جذاب، می‌توانید نوع فعالیت و اهداف آتی خود را در ذهن مخاطبان حک کنید.

  • متمایزسازی محصولات یا خدمات خود، نسبت به محصولات و خدمات گروه‌های تجاری رقیب که دارای فعالیت کاری مشابهی هستند.

  • قابلیت ارزشمند‌سازی نماد تجاری و فروش امتیاز برند با قیمت‌های چشمگیر.

قابلیت واگذاری شعبه‌های مختلف به اشخاص حقیقی و کسب درآمدزدایی بیشتر، یکی دیگر از مزایای ثبت brand به‌شمار می‌آید. بایستی بدانید که به‌لطف داشتن یک نماد تجاری ثبت‌شده، شما می‌توانید از وام‌های بانکی و تسهیلات موسسات مالی نیز برای گسترش کسب‌و‌کار و پیشبرد اهداف خود استفاده کنید.

 

نحوه ثبت برند

همانند دیگر اقدامات رسمی و قانونی، نحوه ثبت برند نیز مستلزم طی‌کردن مراحل مختلفی است. به‌منظور ثبت نماد تجاری، در یک نگاه کلی بایستی تمامی مراحل زیر با موفقیت به سرانجام برسند:

  1. انتخاب نام تجاری جذاب و استعلام آن

  2. آماده‌سازی مدارک موردنیاز برای ثبت brand

  3. ثبت‌نام در سامانه اینترنتی اداره مالکیت معنوی

  4. بارگذاری اینترنتی مدارک در سامانه

  5. دریافت تأییدیه پذیرش

  6. دریافت گواهی امضا از یک دفتر اسناد رسمی معتبر

  7. بارگذاری گواهی امضا در سامانه و تکمیل اکانت کاربری با پرداخت هزینه ثبت اظهارنامه

  8. بررسی اظهارنامه توسط اداره مالکیت معنوی

  9. صدور جوابیه و درج آگهی در روزنامه رسمی

  10. مراجعه فیزیکی متقاضی ثبت یا نماینده حقوقی به اداره مالکیت معنوی

  11. پرداخت هزینه ثبت نماد و هزینه‌های درج آگهی ثانویه در روزنامه رسمی

  12. حضور دوباره در اداره مالکیت معنوی و تحویل گواهی قانونی ثبت‌شده

 

انتخاب نام تجاری جذاب و استعلام آن

پیش از آگاهی از نحوه ثبت برند، شما یک فعالیت نسبتا شخصی پیش‌رو خواهید داشت؛ چنان‌که باید یک نام تجاری کارآمد و خلاقانه انتخاب کنید. این نکته را به ذهن بسپارید که شما قرار است با یک علامت تجاری، به موفقیت‌های گسترده‌ای دست یابید و فعالیت اقتصادی‌تان را گسترش دهید؛ بنابراین به‌دور از هرگونه عجله، تمامی خلاقیت خود را برای انتخاب یک نام تجاری جذاب و جالب به‌کار بگیرید. توصیه می‌شود در این مسیر از تیم‌های تبلیغاتی و گروه‌های ایده‌پرداز کمک بگیرید. نام تجاری انتخابی، بهتر است به موضوع فعالیت‌تان نزدیک باشد و حتی بتواند اهداف آتی کسب‌و‌کارتان را در‌بر‌گیرد.

 

نحوه ثبت علامت در الی ثبت

 

شروع مراحل ثبت برند با آماده‌سازی مدارک مورد نیاز

اگرچه نحوه ثبت برند برای مجموعه‌های کاری مختلف، نسبتا یکسان است؛ اما بسته به ثبت یک علامت برای شخص حقوقی یا حقیقی، لیست مدارک موردنیاز می‌تواند دستخوش تغییراتی شود. با‌توجه‌به توضیحات ارائه‌شده، ابتدا به بررسی مدارک موردنیاز به‌منظور ثبت برند برای اشخاص حقوقی می‌پردازیم:

  • کپی برابر اصل‌‌شده کارت ملی و شناسنامه تمامی سهام‌داران (یا شریک‌های اقتصادی) و مدیران اجرایی دارای حق امضا

  • فتوکپی برابر با اصل‌شده مجوزهای کاری و اساسنامه مجموعه

  • یک عدد کپی آگهی روزنامه رسمی؛ روزنامه‌ای که آگهی ثبت شرکت در آن درج شده است.

  • چنانچه تغییراتی در شرکت‌تان رخ داده باشد، ارائه کپی روزنامه رسمی که در آن آگهی تغییرات شرکت چاپ شده است، الزامی خواهد بود.

  • ارائه تمامی پل‌های ارتباطی با مدیران و سهام‌داران دارای حق امضا در شرکت؛ اعم از شماره تلفن همراه، تلفن ثابت، ایمیل، نشانی محل سکونت و کد پستی.

شماره تماس همراه ارائه‌شده، الزاما باید تحت مالکیت ثبتی همان فرد باشد. چنان‌چه برند انتخابی به‌صورت انگلیسی باشد، علاوه‌بر مدارک فوق بایستی فتوکپی برابر با اصل‌شده کارت بازرگانی نیز ارائه شود. برای فرآیند قانونی‌سازی برند اشخاص حقیقی نیز، مدارک زیر موردنیاز خواهد بود:

  • ارائه کپی برابر با اصل‌شده کارت ملی و شناسنامه فرد حقیقی

  • تقدیم فتوکپی برابر با اصل کلیه مجوزهای کاری؛ اعم از مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری کاری

  • کلیه اطلاعات مربوط به ارتباط‌گیری مرجع تصمیم‌گیرنده با شخص حقیقی؛ شامل: نشانی محل سکونت، تلفن ثابت، تلفن همراه ثبت‌شده به نام همان شخص، کد پستی و ایمیل.

گواهی ثبت‌نام فرد حقیقی در سامانه ثنا نیز بایستی برای فرآیندهای ثبت علامت تجاری، آماده و قابل‌ارائه باشد.

ثبت‌نام و بارگذاری مدارک در سامانه اینترنتی اداره مالکیت معنوی

ابتدا بایستی وارد وبسایت اینترنتی اداره مالکیت معنوی شوید. روی گزینه «ورود به سامانه و ایجاد حساب کاربری» کلیک کنید. متقاضی ثبت برند، ملزم است اظهارنامه‌ای را در این سامانه پر کند؛ بنابراین به‌خاطر داشته باشید که کلیه افرادی که نامشان در اظهارنامه قید می‌شود، بایستی به‌طور جداگانه فرآیند ثبت‌نام در سامانه را انجام دهند. اشخاص نام‌برده می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • مالک شرکت

  • مدیرعامل یا نماینده حقوقی

  • طراح

  • شخص دریافت‌کننده ابلاغ‌ها

مراحل نام‌نویسی اولیه در سامانه، با واردکردن اطلاعات هویتی اشخاص و راه‌های ارتباط با آن‌ها ادامه می‌یابد. سپس مدارک خواسته‌شده توسط سامانه را بارگذاری کنید. در گام بعدی، اطلاعات واردشده توسط سامانه به نمایش در می‌آید؛ بنابراین اگر تمامی اطلاعات را به‌درستی وارد کرده‌اید، روی گزینه تأیید کلیک کنید.

دریافت امضا از دفتر اسناد رسمی

پس از تأیید اطلاعات هویتی وارده توسط فرد، سامانه یک فرم تأیید ابتدایی را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد. متقاضی ثبت برند ابتدا باید فرم مذکور را چاپ کند و همراه با آن به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کند تا گواهی امضا را دریافت کند. در ادامه گواهی اخذشده را اسکن کنید و به بارگذاری عکس آن در سامانه اینترنتی اقدام کنید. با انجام موفقیت‌آمیز این امر، حساب کاربری شما در سامانه تأیید خواهد شد.

واریز اینترنتی هزینه ثبت اظهارنامه و صدور جوابیه رسمی

با تأیید ابتدایی حساب کاربری متقاضی، حال پروسه ثبت وارد مراحل متفاوت‌تری می‌شود. البته شما همچنان با سامانه کار خواهید داشت؛ چنان‌که در این مرحله باید برای ثبت اظهارنامه، هزینه‌ای را از طریق درگاه اینترنتی تعبیه‌شده برای سامانه اینترنتی پرداخت نمایید. بعد از پرداخت موفق هزینه، سامانه یک نام کاربری و پسورد آن را در اختیارتان قرار می‌دهد. اظهارنامه تکمیل‌شده، در ادامه توسط 3 کارشناس معتمد اداره مالکیت معنوی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر هر 3 کارشناس بر تأیید اظهارنامه شما اتفاق‌نظر داشته باشند، پرونده با موفقیت وارد مراحل بعدی می‌شود.

درج آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی

با فرستادن درخواست متقاضی به روزنامه رسمی (در پی تأیید مدارک)، آگهی ثبت برند چاپ خواهد شد. لازم به‌ذکر است که هفت روز پس از پرداخت هزینه‌های مربوط به درج آگهی ابتدایی، آگهی ثبت علامت متقاضیان در روزنامه رسمی درج می‌شود. اگر یک ماه پس از درج آگهی ابتدایی، هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر اعتراض به نام و مالکیت برند اعلام نشد، یک پیامک تأییدیه به شماره متقاضی ارسال می‌شود.

مراجعه فیزیکی به اداره مالکیت معنوی

در گام بعد متقاضی یا نماینده قانونی شرکت که نامش در فرم اظهارنامه قید شده است، بایستی در اداره مالکیت معنوی حضور یابند. توصیه می‌شود تمامی مدارک موردنیاز برای مراحل پیشین را (به‌صورت فتوکپی برابر اصل) با خود به‌همراه داشته باشید. با ارائه تمامی اسناد درخواستی به کارشناسان اداره، پرونده ثبت نماد متقاضی کامل می‌شود. سپس به شما اجازه داده می‌شود که به پرداخت اینترنتی هزینه ثبت (از طریق درگاه بانکی متصل به سامانه) اقدام کنید. حال مجوز چاپ آگهی برای متقاضی صادر می‌شود.

اتمام مراحل ثبت برند با دریافت گواهی

به‌خاطر داشته باشید که جهت دریافت گواهی ثبت brand از اداره مالکیت معنوی، ارائه مدارک زیر از سوی متقاضی الزامی است:

  • اظهارنامه ثبت نماد

  • یک برگه A4 که در آن نماد طراحی‌شده برای ثبت، به تعداد 10 عدد و در سایز 6*6 cm چاپ شده باشد.

  • 1 نسخه از دو روزنامه رسمی (مربوط به چاپ آگهی‌های نوبت اول و دوم)

در گام پایانی متقاضی ثبت نماد تجاری یا نماینده حقوقی وی، بایستی مجددا به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و گواهی ثبت رسمی را دریافت کند. دریافت این گواهی بدین‌معنی است که شما تا 10 سال آینده، مالک برند ثبت‌شده خواهید بود.

 

نحوه ثبت شرکت در الی ثبت

 

همکاری با مجموعه‌های باتجربه در امور ثبت

اگر همچنان در‌رابطه‌با نحوه ثبت برند با دغدغه‌های ذهنی متعدد یا محدودیت‌های زمانی مواجه هستید، شرکت الی ثبت آماده همکاری با شرکت‌های تجاری و مجموعه‌های نوپای کشور خواهد بود. همکاری موفقیت‌آمیز الی ثبت با صدها شرکت تجاری کشور در امور مختلفی همچون ثبت شرکت و علامت‌های تجاری، کسب رتبه پیمانکاری، کسب گرید برای شرکت‌ها، أخذ رتبه مشاور و ...، موجب شده تا این مجموعه به نامی آشنا برای فعالان اقتصادی تبدیل شود.

منبع : https://elisabt.ir/

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها