به گزارش جامجم، جام آرزوها همانطور که از اسمش پیداست، برنامهای برای برآورده کردن، صحبت کردن و خاطرهبازی با آرزوهاست. اولین نکته درباره این برنامه، توجه به دومحور مهم یعنی هویت وعدالت است که پیش ازاین بارها بهعنوان محورهای اصلی فعالیت دوره تحولی ذکر شده بود. توجه به هویت را میتوان از هویت ملی و حتی حضور کاراکتری مثل جنابخان دریافت که با همان گاری همیشگی ودرمقام یک لبوفروش ساده، از فوتبال و علاقههایش میگوید. مسأله عدالتگستری هم بهواسطه شناسایی آرزوی بچههای ایران در سراسر کشور و اولویتبندی آن، توانسته محقق شود. پژمان ماندگاری، یکی از تهیهکنندگان جام آرزوها پیش از این و درخصوص برآورده کردن آرزوی بچههای ایران به جامجم گفته بود: خیلی از بچهها در مناطقی هستند که دسترسی به تلویزیون یا امکان ارسال تصویر ندارند. باید در این حوزه از ارگانهایی کمک بگیریم که از قبل بچههایی را که نیاز به کمک دارند رصد کردهاند، چون این کار نیاز به یک رصد قوی و جامع دارد؛ ارگانهایی مثل کمیته امداد، شهرداریها، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و... . ما یک بانک اطلاعاتی از همه این دوستان جمع کردیم که این اطلاعات هم در حال راستی آزمایی است تا اولویت رسیدگی به آنها مشخص شود. بیشتر به سمت برآوردهکردن آرزوهایی میرویم که جنبه جمعیتری دارد، البته رأی مردمی هم داریم. با این حال میکوشیم با پرداختن به مسائل جمعیتر به کودکان نکاتی را در مورد این «دیگردوستی» بیاموزیم.
چرا فوتبال؟
اما شاید برای برخی این پرسش مطرح شود که «چرا فوتبال؟» تصور کنید در دورترین نقطه ایران زندگی میکنید و تفریحتان همان گردی توپ فوتبال و بازی در زمینهای خاکی است. یک نفردیگر رادرنظر بگیرید که در بهترین باشگاه داخلی و خارجی همزمان با شما در حال یادگیری فوتبال است. این دو دریک نقطه با هم اشتراک دارند؛ امکان تلاش برای کشف، خلق یا پرورش یک استعداد. فوتبال از همینجاست که اهمیت دوچندانی برای همه اقشار مردم ازهر طبقه اجتماعی پیدا میکند. در واقع زمینه لازم برای رسیدن به آرزو، با همان زمین خاکی ویک توپ چند لایه شروع میشود و میتواند به باشگاههای خارجی ختم شود. خیلیها حتی اگر پرسپولیسی، استقلالی یا علاقهمند به دیگر تیمهای باشگاهی هم نباشند، قطعا طرفدار تیم ملی هستند و این روزها هم چشم به صفحه تلویزیون دوختهاند تا رقابتهای ایران با کشورهای دیگر در جام ملتهای آسیا را رصد کنند.
بزرگترین پویش خیریه ایران
نکته دیگری که باید در مورد برنامه جام آرزوها گفت، مسأله تبدیل این برنامه به بزرگترین پویش خیریه ایران است. این برنامه در قالب عنوان جام آرزوها به جادوی رویاها، قدرت امید و ایمان باور دارد. سفرش را با یک ایده ساده اما الهام بخش شروع کرده و حالامیخواهد لباس تحقق به تن آرزوی بچههای ایران بپوشاند. درماموریت این جام عنوان شده است: «ماموریت ما انتشار شادی، روشن کردن امید و ایجاد تجربیات ماندگار است. مامفتخربه ارائه محصولات و خدماتی هستیم که زندگیها را لمس کرده و آنها را با گرمایی از امید و شگفتی پر میکنند. با تکیه بر ارزشهایی چون امید، شادی و اصالت، ما متعهد به ساختن دنیای بهتری هستیم، یک آرزو در هر زمان. با شخصیت دوستانه و قابل اعتمادی که میتوانید به آن اعتماد کنید، هدف ما ارتقا و الهامبخش بودن به هرشکل ممکن است. ما ازشما دعوت میکنیم تابخشی ازاین سفر باشید، تاباما رویاپردازی کنید و به اجتماع همراهان رویاپرداز ما بپیوندید. باهم، میتوانیم آرزوها را به واقعیت تبدیل کنیم. به دنیای جام آرزوها، جایی که رویاها پرواز میکنند، خوش آمدید.» نکاتی که یادآور همان دو رکن هویت و عدالت است.
از آرزو بگو
هر هویتی که داشته باشیم، این روزها برای خیلیهایمان رنگ و بوی فوتبال دارد و نشستن پای جام آرزوها میتواند برایمان الهامبخش باشد. شاید بسیاری از ما در پیچ و خم زندگی و ریتم تند روزمره، آرزوهایمان را فراموش کرده باشیم. شاید احساس کنیم دیگر زمان رسیدن نیست و باید همین مسیر پیش رو را طی کرد. صحبت کردن از آرزو و آرزوها درست مثل صحبت از یک خوراکی شیرین یا ترش خوشمزه است که همهمان را سر ذوق میآورد و وسوسه میکند که برای دقایقی هم که شده چشم روی هم بگذاریم و به آرزوهایی فکر کنیم که در شتاب روزمره، دستش از دستمان جدا شده است. برای خیلیها جای سؤال است که فلان بازیگر مطرح یا فوتبالیست خوشنام، چطور توانسته به آرزویش برسد. جام آرزوها در حین گپ و گفتی که با چهرهها دارد، از آرزو میگوید. هم نظر این چهرهها در باره چیستی آرزو و هم آرزوهای محقق شده و نشدهای که خروجیاش چهره امروزی شده است. این خودش از جذابیتهای یک برنامه برای مخاطب است که از آرزو بگوید و بشنود. البته نکتهای که اهمیت و جذابیت این مسأله را بیشتر میکند، صحبت با چهرههای خارجی و داخلی درباره مسأله آرزوست. چهرههایی که خیلیهایشان مدتها بوددرقاب تلویزیون ظاهر نشده بودند وحرفهای بسیاری دارند. بخشدیگر برنامه مربوط به گفتوگو بامهمانانخارجی استکه سالها درکسوت فوتبالیست یا ورزشکارخارجی فعالیت داشتهاند.علاوه برآن، توپیکه بهانه تولید این برنامهشده امضایچهرههایی مثل نیمار،زیکو،کولینا،میشائیل بالاک، لوتار ماتئوس و کافو را دارد.
وقتی همه پای کار آرزوها آمدند
اما چطور ایده تولید این برنامه شکل گرفته است؟ پژمان ماندگاری در این خصوص به جامجم گفته بود: کلیت برنامه جام آرزوها از چهارپنج سال پیش کلید خورد. برنامهای به نام ماجرای یک توپ جادویی داشتیم که مربوط به جام جهانی ۲۰۱۴ بود. یک برنامه بود که با برخی ستارههای بزرگ جهان - نزدیک ۱۶ ستاره بزرگ- گفتوگو میکردیم. آن زمان این توپ را که امضا میکردند، آرزویی برای کودکان ایران میگفتند؛ مثل آرزوی حل مشکلات و برخی بیماریهای خاص. آن زمان بیماری پوستی کودکان زیاد در میان اخبار آمده بود و درباره آن هم صحبت شد. از آن زمان، توپ را نگه داشتیم و هر بار فرصت اینکه حراج این توپ را داشته باشیم، پیش نمیآمد. وی ادامه داد: یعنی اقدام میکردیم اما انجام نمیشد. گذشت و رسید به جام جهانی قطر. آن زمان طرح دیگر پخته شده بود و نویسندگان مختلف روی آن کار کرده بودند. ایدهمان را به توپ آرزوها تبدیل کردیم. قرار شد به بهانه امضای ستارهها، آرزوی بچههای ایران را برآورده کنیم. طرح به جام جهانی رسید اما کمی زمان برد تا به جام ملتها برسد. در نهایت با فدراسیون فوتبال صحبت کردیم چون بهانه اصلی این برنامه، جام ملتها و فوتبال بود. در نهایت با جلساتی که با فدراسیون صورت گرفت، خودشان پای کار آمدند و صحبتهای بسیاری مطرح شد و شریک این پروژه شدند؛ البته نه از نظر تجاری، بلکه از نظر مسئولیت اجتماعی. فدراسیون فوتبال تا الان همراهی خوبی با پروژه داشته و حتی برای ایافسی و فیفا هم این پروژه پرزنت شد وجلسات آنلاین متعددی با رؤسای این دو نهاد داشتیم. آنها هم از این طرح استقبال کردند و مشتاق بودند که هرچه سریعتر این کارانجام شود تا شاید درآینده الگویی برای سایرکشورهای عضو فیفا شود.
ماندگاری عنوان کرد: برای این برنامه، دو استودیو داریم که یکی درتهران ودیگری درقطر است. در استودیوی تهران ماجرای آرزوی بچهها را مطرح میکنیم و مردم طبق فراخوانی که قبلا دادیم، ویدئو میفرستند. البته محدودیت سنی نداریم اما مخاطب آن را بچههای ایران گذاشتیم. این آرزوها میتواند متفاوت باشد؛ از دیدن یک ستاره و بازی فوتبالی تا دوچرخه و آرزوهای مادی مختلف، یا حتی مدرسه و بیمارستانسازی. با دستگاههای مختلف دولتی هم صحبت کردیم و با ریاستجمهوری مکاتبه داشتیم. درنهایت طرح را قبول کردند و جام آرزوها تبدیل به بزرگترین پویش بینالمللی کشور شد. دستگاههای مختلف در قالب مسئولیت اجتماعی خود وارد پروژه شدند و ویدئوهایی که بچههای ایران میفرستند در یک اتاق فکر بررسی شده و راستیآزمایی میشود تا در نهایت وارد استودیو شود. بازیهایی داریم که با حضور مهمانانی که در دو استودیو حاضر میشوند، صورت میگیرد و آرزوی بچهها را برآورده میکنند. فعلا عددی را نمیتوانیم در این رابطه مطرح کنیم اما با قول مساعدی که از دوستان گرفتیم، علاوه بر برآورده کردن آرزوهای معنوی، میتوانیم آرزوهای مادی آنها را هم طبق تفاهمنامههایی که بهصورت رسمی امضا کردیم، محقق کنیم. امیدواریم با این برنامه بتوانیم بخش زیادی از آرزوهای بچههای ایران را برآورده کنیم. صداوسیما هم مثل دیگر دستگاهها پای کار این پویش آمدند و خود رئیس سازمان، قائممقام فرهنگی و دیگر بخشها حمایت کردند تا این طرح به بهترین شکل انجام شود. این تهیهکننده گفت: در برنامه جام آرزوها، یکسری گفتوگو با ستارههای خاص داریم که در دل برنامه پخش میشود. بخشی از گفتوگوها فوتبالی و بخش دیگر مربوط به برآورده کردن آرزوهاست. پویش جام آرزوها، برای اولینبار است که اجرا میشود. برای رسیدن به این برنامه، چند هزار ساعت جلسه داشتیم و گروههای مختلف از بهترین نویسندهها، کارگردانهای تلویزیونی و سینماییها به این طرح کمک کردند. در این یک سال اخیر که متمرکز بودیم، جلسات فشردهای داشتیم که تمام زوایای طرح را درنظر بگیریم و اجرا شود.
اهمیت حضور جنابخان
نکته دیگری که علاوه بر صحبتهای ماندگاری باید به آن اشاره کرد، اهمیت کاراکتری مثل جنابخان برای صحبت از بچهها، آرزو و فوتبال است. جنابخان با همان گاری همیشگی که میشناختیم حالا به برنامه آمده تا مثل همیشه با زبان تند و تیز خود نقد کند و مخاطب را به خنده بیندازد. جنابخان هویت مشخص ایرانی و جنوبی خود را حفظ کرده تا به کودکان ایران یاد بدهد که باید به آنچه هستند، افتخار کنند. اطلاعات فوتبالی او در عین حال بالاست و بهراحتی میتواند از فوتبال و تحلیل آن بگوید. قدیمترها به شوخی صحبت از این میکرد که خودش یک باشگاه فوتبال دارد و فلان بازیگر معروف را میخواهد به استخدام تیمش درآورد. عام بودن و جذابیت جنابخان برای همه گروههای سنی، خودش ویژگی دیگری است که توانسته این کاراکتر را به اهمیت دوچندان برساند. کسی که هم از جنوب و خاک ایران دفاع میکند و هم علاقه به فوتبال دارد. از همین جهت انتخاب خوبی برای حضور در جام آرزوهاست. ماندگاری در همین رابطه گفته بود: ستارههای بزرگی در این برنامه حضور مییابند که خیلیهایشان خیرخواهانه وارد این مسأله شدند. چند وقتی با جنابخان مذاکره داشتیم و خود آقای بحرانی در برخی جلسات و اتاق فکر ما حضور داشتند. پیشنهاد دو طرف بود که جنابخان با توجه به کاراکتر فوتبالی و جذابیتی که برای کودکان دارد، میتواند با این طرح و برنامه پیش برود. تیم خیلی بزرگی داریم و امیدواریم که بتوانیم این کار را به بهترین شکل انجام دهیم.
اهمیت یک مسئولیت
باید به این نکته هم اشاره کرد که جام آرزوها توانسته مسأله مسئولیت اجتماعی را برای بسیاری از چهرهها یادآور شود. بازیگران و چهرههای سرشناسی همچون هوتن شکیبا، محمد بحرانی، علیرضا بیرانوند، سردار آزمون، روزبه چشمی، مرتضی پورعلیگنجی، سیدحسین حسینی، محمد محبی، محمد دانشگر و مهرداد محمدی جزو سفیران جام آرزوها هستند تا از مسئولیت اجتماعی خود در قبال کودکان و برآورده کردن آرزوی آنها بگویند. البته این مسأله پیش ازاین و به فراخور پویشها و اتفاقهای مختلف رخ میداد و حالا به صورت منسجمتری در جام آرزوها محقق شده است. برخی دیگر از چهرهها هم با حضور دربرنامه و صحبت ازآرزوهایشان توانستهاند رنگ ورخ متفاوتی به مفهوم آرزویی بدهند که در ذهن خیلی از ما وجود دارد؛ رنگی که گاهی با ناباوری همراه است و گاهی امید از دل آن زبانه میکشد.
مهمانان جام آرزوها تا امروز
۱- یحیی گلمحمدی
۲- علی پروین
۳- حمید عسکری
۴- علیرضا نیکبختواحدی
۵- سارا منجزیپور
۶- ایرج نوذری
۷- سوگل طهماسبی
۸- محمد معتمدی
۹- امیرعباس گلاب
۱۰- اکبر عبدی