در این مراسم کانونهای تبلیغاتی و صاحبان نشانهای تجاری و مدیران ارشد رسانه ملی حضور داشتند؛ از جمله مجتبی رضایی معاون منابع مالی و سرمایه انسانی صداوسیما، حامد بابایی مدیرکل اداره بازرگانی صداوسیما، علی بخشیزاده معاون صدا، محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم، فرشید شکیبا مدیر دوبلاژ تلویزیون، مازیار حبیبینیا نماینده کانونهای تبلیغاتی، مهدی مینایی نماینده هیات داوران جشنواره، مینامهرنوش یکی از داوران برنامه میدون و مسعود طباطبایی مدیرعامل دیجیکالا و... . تعدادی از هنرمندان از جمله مرجانه گلچین، میلاد کیمرام و سروش جمشیدی نیز به دلیل حضور در برخی آگهیهای بازرگانی درمراسم شرکت داشتند. پیمان جبلی،رئیس صداوسیما دربخشی ازاین مراسم بیان کرد: تبلیغات بازرگانی با جذابترین شکل تولید و با استفاده از پیشرفتهترین فناوریهای تولید محتوا در کوتاهترین زمان ممکن و به صورت مکرر در بهترین نقطه جدول پخش قرا دارد. چه محتوا و شیوهای بهتر از این برای تأثیرگذاری بر روی فکر، ذهن، ذائقه و حتی رفتار مخاطب وجود دارد؟ لذا اگر فکر کنیم تاثیر شما روی مخاطب رسانه ملی بیش از ماست، شاید به گزاف سخن نگفته باشیم. پس شما را همکار خودمان تلقی می کنیم و نیاز به همفکری و همافزایی با شما داریم.به گزارش جامجم، جبلی ادامه داد: از منظر اقتصادی، تبلیغات بازرگانی مکمل چرخه اقتصادی تولید، مصرف و عرضه است و درنهایت به پیشرفت اقتصادی و توسعه کشور منجر میشود. از این رو ما با افتخار وظیفه خودمان میدانیم از تولید داخلی حمایت کنیم و فعالان عرصه تولید و کسانی که برای اعتلای کشور در حوزه اقتصادی و تولید مقابل مشکلات سینه سپر کردند را نهتنها درک کنیم، بلکه تمامقد در خدمتشان باشیم.وی افزود: جدای از خدمتی که رسانه ملی به بنگاهها و صاحبان آگهی میدهد و یک مبادله سودآور برای دو طرف هست، وظیفه خود میدانیم که در راستای حمایت از تولید بهویژه تولید داخلی، تولیدکنندگان داخلی و فعالان عرصه اقتصادی در خدمت این صنعت باشیم.جبلی همچنین عنوان کرد: از منظر فرهنگی شاید تاثیر آنچه که شما در الگوسازی، باورسازی و حتی رفتارسازی انجام میدهید به مراتب بیش از هرچه که ما در قالبهای مختلف برنامهسازی در رسانه ملی عرضه میکنیم، باشد. شما قطعا تاثیر بسزایی در ایجاد و خلق سبک زندگی دارید. سبک زندگیای که شما ترویج میکنید، چهبسا ماندگارتر از سبک زندگیای است که ما میخواهیم در برنامههایمان ترویج کنیم.رئیس رسانه ملی در ادامه گفت: وظیفه رسانه ملی بهویژه در دوران تحول بر اساس دو سرفصل عدالت و هویت بنا شده است. کشورها همیشه و در همه عرصهها مدافع هویت خودشان هستند. از هویت تاریخی و هویت فرهنگیشان با قاطعیت دفاع میکنند و اجازه نمیدهند این هویت به تاراج برود؛ چه برسد به ما با هویت تاریخی و فرهنگی که داریم. عنصر دومی که در دوران تحولی صداوسیما هدف قرار دادهایم، موضوع عدالت است. شعار این جشنواره ذیل هویتمحوری و عدالتگستری عنوان گرفته است. در حوزه رسانه، عدالت یعنی دیده شدن همه طبقات اجتماعی. ما در یکی دو سال اخیر سعی کردیم فرهنگها، اقلیمها و جغرافیای فراموششده کشورمان را در قاب رسانه بیشتر ببینیم. اگر در۲۲بهمن سال۱۴۰۰خبر تلویزیون با راهپیمایی تراکتوری و قاطری روستاییان در استانها شروع شد و نه با راهپیمایی شهرهای بزرگ، همه تعجب کردند وگفتند چه اتفاقی درصداوسیما افتاده اما این هدفمند بود. ما هر روز خودمان را ملزم دانستیم که تمام مناطق پرافتخار کشورمان را در قاب رسانه بیاوریم و ببینیم.وی همچنین عنوان کرد: من به عنوان مخاطب باید خودم را بهدرستی در قاب رسانه ملی ببینم. جامعه ایرانی، خانواده ایرانی و سبک زندگی ایرانی باید خودشان را عادلانه ببینند. اگرچه میدانیم تبلیغات بازرگانی نقش ویترین دارد و باید به جذابترین شکل ارائه شود اما معتقدیم این تعارضی با پرداختن به سبک زندگی ایرانی - اسلامی ندارد.جبلی گفت: یکی از سیاستهای ما تقویت همکاری با بنگاههای تجاری، اقتصادی و بازرگانی در حمایت از تولیدات داخلی است. سیاست بعدی ما تقویت گفتوگو و تعامل صادقانه با صاحبان آگهیها برای رسیدن به نقطه مشترک، همچنین همافق کردن حداکثری محتوای رسانه در اشکال مختلف با صاحبان آگهی است.
حرکت تبلیغات بازرگانی در راستای سند تحول
حامد بابایی، مدیرکل بازرگانی صداوسیما در این مراسم بیان کرد: شما صاحبان محترم آگهی، بودنتان به همراه کانونهای همکاران ما دلیل بودن ماست. همراهی شما با همکاران سازمانی ما دلیل بهتر دیده شدن ماست. شما همکاران سازمانی عزیزم با هدایت مسئولان بهتر دیده شدن سازمان و پیشرفت هویتمحور و عدالتگستر ایران اسلامی را محقق میکنید. مجتبی رضایی، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی صداوسیما هم درباره افقهای جدید سازمان در حوزه تبلیغات بازرگانی گفت: شاکله اصلی ماموریتها و وظایف سازمان صداوسیما به عنوان یک دانشگاه نشر فرهنگ اسلامی ایجاد یک محیط مساعد برای رشد اخلاقی است. ابعاد و جنبههای دیگر از جمله ابعاد خبری، آموزشی و اقتصادی فعالیتها دارای نقش ثانویه برای هدف فوق است. در شرایط فعلی مسیر حرکت تبلیغات بازرگانی در سازمان صداوسیما در راستای راهبرد سند تحولی صداوسیما در مسیری مشخص در فرم و محتواست. وی همچنین درباره برخی تبلیغات فرهنگی موضوعاتی را بیان کرد و گفت: خودکفایی ایرانی و توجه به بانوی ایرانی در آگهیهای بازرگانی نمود پیدا کرده است.در بخشی از این مراسم از قطعه کوتاه موسیقی رونمایی شد که قرار است در ابتدای همه آگهیهای بازرگانی پخش شود. این قطعه کاملا ایرانی و با بهرهگیری از سازهای ایرانی است.
رسانهملی خانه هنرمندان است
رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه این مراسم به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد. یکی از خبرنگاران درباره شنیدههایی مبنی بر کاهش هزینه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در رسانهملی پرسشی را مطرح کرد که جبلی پاسخ داد: این اولین تجربه استفاده از ظرفیت صداوسیما برای تبلیغات انتخابات مجلس است. بهعنوان اولین تجربه ما باید این مسیر را بازی کنیم تا برای دورههای بعدی انتخابات بدون چالش و با حداکثر تاثیرگذاری در ماموریتی که بهعهده صداوسیماست، عمل کنیم. هزینههایی که در مرحله اول و دوم اعلام شد مبنای قانونی دارد و در قانون اصلاح شده انتخابات ابلاغ و آییننامه آن تصویب شده است. در هیأت اجرایی مرکزی و ستاد انتخابات کشور هم تمام اعداد و ارقام تصویب شد. ما برای کمک به مشارکت بیشتر و همصدایی با نامزدهای محترمی که ممکن است توانایی مالی کافی نداشته باشند، داوطلب شدیم. البته باید مجوز قانونی میگرفتیم. به هیأت اجرایی مرکزی پیشنهاد دادیم که عدد را کاهش دهیم. بعد از بحث و بررسی در هیأت اجرایی مرکزی با پیشنهاد صداوسیما موافقت شد. پیشنهاد دیگری هم دادیم که خوشبختانه با آن هم موافقت شد. پیشنهاد این بود که هر نامزدی بتواند یک درصد از آرای مأخوذه حوزه انتخابی را بیاورد تا کل مبلغی که پرداخت کرده به او برگردانده شود. هدف ما این است که بیشترین تاثیر و نقش را در انعکاس و نشان دادن تبلیغات نامزدهای مجلس ایفا کنیم و بالطبع بر مشارکت تاثیرخواهد داشت. رئیس رسانهملی در پاسخ به پرسشی دیگر که به شوخی جنابخان در این مراسم و حضور چهرهها در صداوسیما اشاره داشت، گفت: همواره تاکید کردم در صداوسیما بر روی هنرمندان باز است. این حرفی است که از روز اول زدیم. رسانهملی خانه هنرمندان است. هیچوقت در را به روی کسانی که میخواهند به فرهنگ کشور و جامعه خدمت کنند، نبستیم. جبلی در پاسخ به پرسشی درباره برخورد با توییتها واظهارنظرهای جنجالی برخی خبرنگاران سازمان صداوسیمادرباره اتفاقات کشور نیز توضیح داد: قواعدی در سازمان وجود دارد که اگر رعایت نشود، هرکس و درهرجایگاهی که باشد مطابق با ضوابط با او برخورد خواهد شد. رئیس رسانهملی درباره تأثیر آگهیهای بازرگانی در رشد اقتصادی کشور بهویژه در حوزه تولیدات داخلی هم بیان کرد: بنگاههای تجاری درکشور برای تکمیل چرخه کارشان(یعنی تولید،عرضه ومصرف)حتما نیازمند معرفی محصولاتشان هستند. رسانهملی قدیمیترین، معتمدترین و مؤثرترین سکو برای معرفی محصولات است. ما در رسانهملی وظیفه ذاتی خود میدانیم برای حمایت از تولید داخلی، همکاری و تعامل با بنگاهها را تقویت کنیم. همچنین به این چرخه اقتصادی کمک کنیم وتاکید کردیم درپی تقویت همکاری، همفکری و همافزایی میان رسانهملی و بنگاهها هستیم. جبلی درخصوص حمایت از سینما در تلویزیون نیز بیان کرد: رسانهملی همیشه با معرفی فیلمهای سینمایی و پخش آگهیهای فیلمها از سینما حمایت کرده است. کماکان این رویه را ادامه میدهیم. شورای تیزر محتوای فیلم و انطباقش با هنجارهای فرهنگی را بررسی میکند، بر این اساس فیلم امتیاز میگیرد و حاصلش میشود پخش تیزرهای فیلم. رئیس سازمان صداوسیما درباره توجه به بعد سلامت درآگهیهای بازرگانی هم تصریح کرد: هم در ضوابط آگهیهای بازرگانی که سال به سال بهروز و به صاحبان آگهی ابلاغ میشود و هم در مبانی قانونی که پخش آگهیهای بازرگانی در رسانهملی را تکلیف کرده است، ضوابط متعددی را باید رعایت کنیم که یکی از آنها معیارهای مرتبط با حوزه سلامت است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد