سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
امروزه همه کسب و کارها به نحوی با این شیوه بازاریابی در ارتباط هستند. می توان گفت هر چقدر کاربرد اینترنت در زندگی افراد بیشتر می شود، تأثیر دیجیتال مارکتینگ نیز بر میزان فروش و موفقیت بیزینس ها افزایش می یابد. استفاده هوشمندانه و خلاقانه از این ابزار، می تواند یک کلید طلایی برای برتری بر رقبا باشد. در این مقاله شما را با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و بهترین روش های آن، آشنا خواهیم کرد.
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال برای تبلیغات و فروش بیشتر محصولات است. این ابزارها شامل وب سایت، تلفن همراه، شبکه ها و رسانه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، موتورهای جستجو، اپلیکیشن ها و... هستند که همگی در زندگی امروزه افراد، نقش مهمی دارند. این روش بازاریابی نسبتاً جدید، نه به عنوان یک جایگزین، بلکه به عنوان یک مکمل برای بازاریابی سنتی شناخته می شود. بسیاری از شرکت های حرفه ای با ترکیب کردن قابلیت های این دو روش، نتایج مثبت و فوق العاده ای را دریافت کرده اند.
از دهه 1990 میلادی که اینترنت به تدریج فراگیر شد، فرآیند رشد و محبوبیت بازاریابی دیجیتال نیز آغاز گشت. تا قبل از آن، تنها ابزارهای در دسترس برای تبلیغات و برقراری ارتباط با مخاطبان، تلویزیون، رادیو و روزنامه ها بودند. البته این ابزارها همین امروز نیز نقش مهمی در بازاریابی برندها دارند، اما به نظر می رسد فضای مجازی، این روزها با قدرت بیشتری ظاهر می شود.
نحوه کارکرد دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده یعنی: "رصد مخاطبان از قاب فضای مجازی." فضای مجازی این فرصت را به شرکت ها داده است تا بتوانند رفتار، سلایق و انتخاب های مخاطبان خود را مورد بررسی قرار دهند. در مقابل، مشتریان نیز این فرصت را دارند که به کمک ابزارهای دیجیتال و اینترنت، شناخت بهتری از شرکت ها پیدا کنند. همین امر، یک نکته طلایی برای فروش بهتر و ارائه موفق تر خدمات است.
تا این جا با مفهوم و کارکرد کلی دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده آشنا شدیم. حال لازم است با روش های منحصر به فرد این نوع بازاریابی برای معرفی و تبلیغ محصولات آشنا شویم. در ادامه این روش ها معرفی خواهند شد.
امروزه تقریباً تمام شرکت های معتبر، از یک وب سایت تخصصی به عنوان مرکز فعالیت های تبلیغاتی خود کمک می گیرند. در واقع، اولین و مهمترین متد دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده، راه اندازی وب سایت است. بستر وب، بهترین روش برای معرفی برند و محصولات آن به مخاطبان است. وب سایت مورد نظر باید طراحی جذابی داشته باشد، در دسترس باشد، کاربر بتواند به راحتی در آن به جستجو بپردازد و برای بازدید از صفحه موبایل نیز مناسب باشد.
آشنایی با برند و اعتمادسازی، دو هدف مهم بکارگیری رسانه ها و شبکه های اجتماعی برای بازاریابی است. از این روش می توان هم برای تبلیغات و هم برای فروش مستقیم محصولات استفاده کرد. توییت ها و پست های اینستاگرامی، نمونه ای از دیجیتال مارکتینگ با استفاده از رسانه های اجتماعی هستند. خوب است بدانید بازاریابی شبکه ای (network marketing) که سال هاست به عنوان یکی از روش های سودآور تبلیغات شناخته می شود، این روزها در ترکیب با بازاریابی سوشال مدیا انجام می شود و نتایج بسیار خوبی را رقم می زند.
دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده می تواند مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کند و بازاریابی محتوا یکی از روش های محبوب آن است. در این روش از انواع محتواهای متنی، صوتی یا ویدئویی برای آگاهی بخشیدن به مخاطبان استفاده می شود. این نوع بازاریابی معمولاً در ترکیب با تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی سوشال مدیا انجام می شود. یک نکته مهم درباره این روش دیجیتال مارکتینگ این است که به طور مستقیم و واضح عمل نمی کند. به عبارتی دیگر، در اغلب موارد خدمت یا محصول عرضه شده، به شکلی بسیار ظریف و غیرمستقیم در محتوا معرفی می گردد. از این رو تأثیرگذاری زیادی دارد.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، مفهوم دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت برای بازاریابی که یکی از این ابزارها، ایمیل است. ایمیل مارکتینگ (email marketing) یکی از روش های نسبتاً قدیمی در این حوزه به حساب می آید.
امروزه شرکت ها ابتدا سعی می کنند از طریق دیگر کانال های تبلیغاتی خود، مشتریان موافق با ایمیل مارکتینگ را پیدا کنند. سپس به وسیله ایمیل های تبلیغاتی و خبری، این مشتریان بالقوه را به سمت شناخت محصولات و خدمات شرکت سوق می دهند. استفاده هوشمندانه از این روش همیشه می تواند مثمر ثمر باشد.
این نوع تبلیغات یکی از آشناترین نوع بازاریابی دیجیتال به شمار می رود. پیام های تبلیغاتی کوتاهی که هر روز روی صفحه تلفن همراه خود می بینید، نمونه ای از بازاریابی به روش پیام متنی هستند. در این روش، شرکت ها و سازمان ها با پرداخت مبلغی مشخص، می توانند متن تبلیغاتی خود را در قالب SMS یا پیام کوتاه، به افراد مختلف ارسال کنند. این پیام ها در بسیاری از مواقع حامل لینکی برای ارجاع مخاطب به سوشال مدیا، وب سایت و... هستند. در این روش دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده از چند ابزار دیجیتال به طور همزمان، برای جذب مخاطب، استفاده می شود.
بازاریابی وابسته در واقع یک روش قدیمی بازاریابی است که این روزها با بازاریابی دیجیتال، شکل پیشرفته تری به خود گرفته است. در این روش از برنامه ها و اینفلوئنسرها برای معرفی محصولات کمک گرفته می شود. این افراد و برنامه های وابسته به معرفی برند مورد نظر می پردازند و در مقابل، دستمزدی مشخص و یا درصدی از فروش را دریافت می کنند. آمازون یکی از شرکت های بسیار معروفی است که از این روش برای تبلیغات موفق خود بهره می برد.
این روزها بحثی به نام SEO در بازار دیجیتال مارکتینگ بسیار داغ است. سؤال اینجاست که دقیقاً سئو چیست و چه کاربردی در تبلیغات دیجیتال دارد؟
همانطور که پیشتر درباره آن صحبت کردیم، بازاریابی محتوا و وب سایت دو روش مؤثر برای جذب مخاطب هستند. در هر دوی این روش ها، موتورهای جستجو که مهمترین آن ها گوگل است، نقش بسیار مهمی دارند. هر چقدر وب سایت مورد نظر، با معیارهای موتور جستجو مطابقت بیشتری داشته باشد، در رده های بالاتری از گوگل به مخاطبان نشان داده می شود. سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو، این تطابق را به کمک استراتژی های خاص، فرآیندهای فنی و محتوا نویسی حرفه ای، امکان پذیر می کند. یک محتوای سئو شده، محتوایی است که در صفحات جستجو، رتبه بالاتری داشته باشد و در نتیجه دسترسی مخاطب به آن بیشتر باشد.
اگر به تازگی کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کرده اید، باید بازاریابی صحیح را جدی بگیرید. تولید محصولات باکیفیت، توجه به نیاز بازار، ارتباط مناسب با مشتری و... همگی در موفقیت یک بیزینس نقش خواهد داشت، اما همه این ها بدون بازاریابی مؤثر، به در بسته خواهند خورد. به همین دلیل است که توصیه می شود در اولین قدم برای راه اندازی و پیشبرد کسب و کار، از همراهی یک کارآفرین حرفه ای مانند دکتر ماکان آریا پارسا بهره ببرید. به این ترتیب می توانید محصولات و خدمات ارائه شده خود را به بهترین شکل ارائه دهید و مسیر موفقیت را در زمانی بسیار کوتاه تر، طی کنید.
دکتر ماکان آریا پارسا، به عنوان یک رهبر و کارآفرین موفق که سال هاست به کسب دانش و تجربه در حوزه های مختلف دیجیتال مارکتینگ (مانند ایمیل مارکتینگ، سوشال مدیا و...) پرداخته است، می تواند به شما در انتخاب بهترین روش های بازاریابی برای معرفی بیزینس تان کمک کند. قرار گرفتن در این مسیر با همراهی یک لیدر باتجربه مانند دکتر آریا پارسا، چالش ها را به حداقل رسانده و شما را به یک مدیر موفق و تأثیرگذار تبدیل می سازد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد