سمانه شهری نژاد، نویسنده کتاب درآمدی بر انسان شناسی فرهنگی پوشاک سنتی، به عنوان تحلیلگر و محقق حوزه فرهنگ و هنر درباره این کتاب چنین میگوید:
انسان شناسی فرهنگی، فرهنگ را در زمان و مکان مطالعه میکند و میکوشد تا چگونگی انطباق پذیری و سازش انسان را با محیط فیزیکی و اجتماعی اش مطالعه کند. انسان شناسی فرهنگی و همچنین به بررسی جوامع خاص بشری میپردازد و الگوهای مسلط بر فرهنگ آنان را مطالعه کرده و همانندیها و ناهمانندیهای آنها را توصیف و تحلیل میکند. کتاب تلاشی است برای ارائه روایتی تحلیلی- توصیفی در مورد یکی از مهمترین بخشهای فرهنگ یعنی پوشاک، که با در نظر گرفتن فرهنگ و انسانشناسی به آن پرداخته شده است. مطالعه این علم ما را به شناخت دانشِ فرهنگي، ارزشها، هويت، باورها، فرهنگ، زبان، پديده هاي طبيعي، دگرگوني هاي محيطي انسان در زندگي و غيره آشنا میسازد. انسانشناسي براي شناخت فرهنگ، به شناخت فرايند درون فرهنگي، توده مردم، دانش عامه مردم همان فولكلورها، آداب و رسوم، باورهاي يك قوم يا ملت از طريق آن شناخت، براي يافتن به آنچه در سراسر زندگي خود به افسانه ها، اسطوره ها روي آورده، تا به پاسخ پرسشها درباره انسان بپردازد. با گستردگی موضوعات انسان شناسی میتوان گفت که در حوزه انسان شناسی ایران و جهان به علت حضور اقوام، دین، زبان، فرهنگهای متفاوت، جای فعالیتهای پژوهشیهای زیادی خالی میباشد که میتوان به آنها پرداخت. کتاب تخصصی حاضر برای مطالعه مخاطبان به مقوله فرهنگ و انسانشناسی فرهنگی پوشاک نگاشته شده است. موضوع ارائه شده قابلیت تحلیل پوشاک در بین ملل را نیز دارد.
کتاب از چهار فصل تشکیل شده است:
فصل اول شناختی بر فرهنگ نام دارد که به مفهوم فرهنگ، جامعه پذیری و فرهنگ پذیری، چالشهای عمده در شناسایی فرهنگی و اهمیت فرهنگی، گفتمان فرهنگی و غیره میپردازد.
فصل دوم انسانشناسی فرهنگی است. در این فصل به تاریخچه این علم، مباحث اصلی و روش مطالعه در انسانشناسی، نظریات و مشکلات و غیره پرداخته شده است.
فصل سوم با نام آمیختگی فرهنگی بر پوشاک اقوام ایرانی سعی کرده است به مباحثی مانند پوشاک و فرهنگ، تحلیل انسانشناسی به پوشاک بومی، ارزشها و پایداری فرهنگی و غیره بپردازد.
ماحصل این تالیف را میتوان چنین نوشت: انسانشناسی فرهنگی پوشاک اقوام، کارکردی نمادین، فرهنگی، اجتماعی و هویتی دارد. آنچنان که قوم را به ساختاری یکپارچه و پایدار تبدیل کرده است. دارای فرم و کارکرد اجتماعی است که همواره از اصالتی خاص اقوام برخوردار است؛ بر این اساس یکی از مولفههای اساسی در فرهنگ مردم، اعتقادات و باورهای فرهنگی است که پوشاک سنتی اقوام ایرانی را به نمادهای فرهنگی تبدیل کرده است.
این کتاب در سال چاپ 1402 توسط انتشارات امرتات و به قیمت 130 هزار تومان روانه بازار کتاب شده است
شهری نژاد سالها وقت خود را علاوه بر آموزش علمی در دانشگاه، به تحقیق و پژوهش گذارنده است. علاوه بر مقالات و سخنرانیهای گستردهای که انجام داده است، کتابهایی از این نویسنده چاپ شده است: تاریخ پوشاک استان گلستان: اقوام و فرهنگ عامه، طراحی مد و لباس سفارشی(کتابی با محتوای پوشاک اقوام ایرانی به سفارش دفتر تالیف و برنامهریزی کتب درسی برای پایه دوازدهم رشته طراحی و دوخت)، مختصری در باب هنر ایرانی، پوشاک اقوام گلستانی در عروسی.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد