جام جم آنلاین اصفهان؛ در کنگره جهانی موبایل امسال در بارسلونا، مسابقه فضایی صنعت بیسیم به طور فزاینده ای شبیه رقابت دو شرکتی بین AT&T ، شراکت با AST SpaceMobile و T-Mobile است که با استارلینک اسپیس ایکس در مشارکت است.جی آر ویلسون، یکی از مدیران AT&T که با AST SpaceMobile همکاری می کند، گفت: این یک سال آزمایش بسیار گسترده خواهد بود و واقعاً شروع به نهایی کردن مدل تجاری و استراتژی ورود به بازار خواهد شد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، تلاش اخیر به لطف مجموعه عظیم ماهواره های استارلینک که اکنون شامل نسخه های دایرکت تو سل است و همچنین به دلیل حضور بزرگ و بدون تک گویی ایلان ماسک در X بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در طول MWC، ماسک از طریق سرویس دایرکت تو سل استارلینک، در X (توییتر سابق) پست کرد. اما در گفتگو هایی که در غرفه AT&T انجام شد، مدیران AT&T و AST به تلاش آرامتر خود برای تبدیل اتصال ماهواره ای به واقعیت تجاری با اعتماد به نفس بیشتری اشاره کردند.
این فضا را تماشا کنید؛ فضای تلکام!
جی آر ویلسون، معاون استراتژی و رومینگ AT&T گفت: سال ۲۰۲۴ واقعاً سال مهمی خواهد بود. این یک سال آزمایش بسیار گسترده خواهد بود و واقعاً شروع به نهایی کردن مدل تجاری و استراتژی عرضه به بازار خواهد بود.
در همین حال، AST مشتاقانه منتظر پرتاب پنج ماهواره BlueBird خود است که جانشینان ماهواره BlueWalker 3 با ظرفیت بالاتری هستند که برای آزمایش خدمات صوتی و داده استفاده کرده است.
اسکات ویسنیوسکی، معاون اجرایی و مدیر استراتژی شرکت میدلند، تگزاس، گفت: ما در سه ماهه دوم پنج ماهواره پرتاب خواهیم کرد که به ما امکان می دهد برخی از خدمات اولیه را ارائه دهیم. عبارت “اولیه” به این معنی است که در دسترس بودن محدود به زمانی است که هر یک از آن ماهواره ها بالای سر باشد، نه خدمات کندتر.
AST می گوید برای شروع به ارائه خدمات به پنج ماهواره نیاز دارد که ۹۰ ماهواره یک استقرار کامل را تشکیل می دهند، کسری کوچک از بیش از ۵هزار ماهواره استارلینک که اکنون در مدار هستند. ویلسون گفت AT&T شرکت AST را به دلیل ظرفیت و قدرت بسیار بالاتر ماهواره هایش انتخاب کرد.
او گفت: اگر AST بزرگترین آرایه آنتن را راه اندازی می کند، می توانید به آن فکر کنید که آنها اتوبوس های مدرسه را راه اندازی می کنند و شاید یکی دیگر از ارائهدهنده های ماهواره ای که باید پرنده های زیادی را پرتاب کند، مینی کوپر را راهاندازی میکنند.
ویسنیوسکی سپس تاکید کرد که هر نسل جدید از ماهواره های AST چقدر ظرفیت بیشتری در مقایسه با ۱۰۰ مگاهرتز BlueWalker 3 خواهد داشت.
او گفت: ماهواره هایی که در فصل دوم امسال پرتاب میکنیم هزار مگاهرتز ظرفیت دارند، در حالی که ماهواره های نسل بعدی شامل یک ASIC سفارشی که حدود چهار سال است روی آن کار کردهایم و سایر پیشرفت هایی که از آن پشتیبانی میکنند، تا ظرفیت ۲۰۰۰ مگاهرتز ظرفیت خواهند داشت.
ویسنیوسکی گفت ۴۵ ماهواره پوشش کافی بر روی ایالات متحده آمریکا را برای “یک سرویس مصرف کننده واقعی” فراهم می کند و ۴۵ ماهواره بعدی بقیه جهان را پوشش می دهد.
راه اندازی لجستیک
AST اخیراً برنامههای استقرار خود را تغییر داده است تا اولین ماهواره های امسال را در یک شیب مداری بالاتر مستقر کند که آنها را قادر میسازد تا ۵۹ درجه عرض جغرافیایی را در نیمکره شمالی و جنوبی پوشش دهند.
این افزایش در پوشش آمریکای شمالی ممکن است با اهداف AT&T مطابقت داشته باشد، اما ویلسون گفت که شرکت مخابراتی درخواست تغییر نکرده است.
ویسنیوسکی نگفت که کدام شریک آن را درخواست کرده است، اما خاطرنشان کرد که این پوشش گسترده به AST اجازه می دهد تا به “تمام جمعیت در کانادا و شمال اروپا” دسترسی پیدا کند، جایی که سرمایه گذاران آن شامل بل کانادا و وودافون هستند.
او در مورد برنامههای پرتاب AST فراتر از آن پنج ماهواره اول صحبت نکرد، اما هیچ نگرانی در مورد توانایی این شرکت برای یافتن ظرفیت پرتاب در حالی که استارلینک و به زودی پروژه Kuiper آمازون، میخواهند بسیاری از موجودی موشک های آینده غرب را اشغال کنند، ابراز نکرد.
ویسنیوسکی گفت: ما ماهواره های خود را طوری طراحی کرده ایم که برای پرتاب وسایل نقلیه آگنوستیک باشند. ما در بین ارائه دهندگان انعطاف پذیری داریم و می دانید ما با همه ارائه دهندگان خدمات راه اندازی روابط داریم.
AST همچنین اخیراً روابط خود را با اپراتور های مخابراتی همراه تقویت کرد، زمانی که AT&T، همراه با وودافون و گوگل، با سرمایه گذاری ۱۵۵ میلیون دلاری که در ژانویه اعلام شد، رای مالی زیادی به چشم اندازهای AST دادند.
در همین حال، FCC قصد دارد در ۱۴ مارس در مورد چارچوب قانونی پیشنهادی برای پوشش تکمیلی از فضا رای دهد که هر دو مفهوم خدمات T-Mobile و AT&T را در خود جای دهد.
ویلسون گفت: ما بسیار خوب با FCC همکاری کرده ایم. فکر میکنم تا اینجا خیلی خوشحالیم.
AT&T باید بتواند از طیف باند ۵ و باند ۱۲ خود از طریق AST بدون درخواست چشم پوشی استفاده کند، در حالی که باند ۱۴ (طیف شبکه اول) به آن نیاز دارد. ویلسون اشاره کرد که اکثر دستگاه ها از باند ۵ استفاده می کنند که در فرکانس ۸۵۰ مگاهرتز قرار دارد.
سرویسی که باید تا زمین احساس شود
هر دوی مدیران AT&T و AST تاکید کردند که چگونه این پهنای باند ارائه شده در فضا نباید تفاوتی با خدمات زمینی داشته باشد، که در تضاد با ماهیت خاص گزینه اتصال ماهواره ای گسترده، SOS اضطراری اپل و جاه طلبی های پیام رسانی تی موبایل و استارلینک برای دایرکت تو سل است.
ویسنیوسکی گفت: این یک راه حل اضطراری نیست، این یک سرویس SOS نیست، متن یا حتی فقط صدا نیست، بلکه می تواند پهنای باند را به کاربران برساند. این همه چیز موبایل است.
ویلسون گفت: ما میخواهیم هم از نظر سادگی خدمات و هم از نظر مدل قیمت گذاری، بسیار مشتری پسند باشیم.
به نظر می رسد چشم انداز پوششی که بسیاری از فضا های سفید موجود در نقشه های فعلی AT&T را پر می کند، AST را به یک تقویت آشکار برای شبکه امنیت عمومی FirstNet AT&T تبدیل می کند. اما ویلسون به جزییات استقرار اختصاصی FirstNet فراتر از این که صرفا تصریح کرد ما کاملاً قصد داریم که سرویس AST بتواند در صورت وقوع فاجعه یا قطعی، بدون مشکل خدمات ارائه کند، وارد نشد.
در همین حال، AST در ۸ فوریه اعلام کرد اعطای قرارداد جدید از طرف یک پیمانکار اصلی که با دولت آمریکا همکاری می کند، اما ویسنیوسکی در این مورد توضیح نداد. او بر تمرکز بر بازار انبوه تاکید کرد و گفت: تجارت اصلی ما فرصت بازار مصرف است.
ویلسون همچنین پیشنهاد کرد که سرویس AST که به صورت آنلاین عرضه میشود، برنامه های ساخت زمینی خود را بهطور اساسی تغییر نخواهد داد.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد