اما درخصوص زمینهها و پیامدهای این رویداد مهم، گفتنیهای زیادی وجود دارد.«جام جم»درتحلیلی به منابع قدرت راهبردی ایرانکه چالشها وبنبستهای زیادی برای آمریکا،رژیم جعلی اسرائیل وشرکای منطقهای وفرامنطقهای آن ایجادکرده،پرداخته است.
تحولات صورت گرفته در دهههای اخیر که به پایان جنگ سرد و فروپاشی نظم دوقطبی منجر شد نقش بسزایی در فرآیند جهانی شدن در محیط بینالملل داشت و به این ترتیب بسیاری از قواعد حاکم بر روابط بازیگران سیاسی در نظام بینالملل دستخوش تغییرات گسترده شد به نحوی که شیوه تعامل آنها با یکدیگر دگرگون شده و روشهای مرسوم برای رقابت برسر کسب قدرت و تحقق منافع و اهداف نیازمند بازنگری بود تا اینکه سیاستمداران و حکمرانان با چرخشی ۳۶۰ درجهای از تمرکز بر قدرت سخت عقبنشینی کرده و از روشهای اعمال قدرت به صورت نرم بهره جستند و همین تغییر زمینهساز تحولات زیادی در دنیا شد. منطقه استراتژیک و پراهمیت غرب آسیا و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و توجه به مظاهر قدرت نرم را در دستور کار خود قرار دادند و اینجا بود که نظام سلطه به رهبری آمریکا با طرحهای دروغین حقوق بشری، راهی تازه برای سلطه به این منطقه پیدا کرده و به زورآزمایی با ملتها و دولتهای مستقل پرداخت.شرایط حاکم بر منطقه غرب آسیا که دوران پر تلاطمی را میگذراند، باعث شد تا نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرتهای مهم منطقهای با اتخاذ رویکردی هوشمندانه و فارغ از اقدامات تحریکی که بعضا از سوی دشمنان تحمیل میشود به وقایع نگریسته و تدبیری همه جانبه را برای اداره امور پیشبینی کند، از همین رو سیاست دولتمردان ایرانی برای گذار از این بحرانها، تلفیق قدرت نرم و سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است تا به واسطه آن بتواند ضمن رویارویی با چالشهای موجود و آتی، شرایطی را برای تقویت امنیت منطقه و تغییر معادلات به نفع محور مقاومت فراهم و با این سیاست، زمینه انزوا و انحطاط رژیم صهیونیستی و اخراج دولتهای استعماری متجاوز از منطقه غرب آسیا را تسهیل کند.
مؤلفههای قدرت نرم ایران
قدرت نرم زیرساختهای لازم برای تولید امنیت نرم را ساماندهی و به صورت ناخود آگاه میتواند تهدیدهای امنیتی دشمنان را خنثی کند و با اثربخشی گسترده و ماندگاری که به دنبال دارد، نقش بسزایی در انتقال این مفاهیم به نقاط برون مرزی دارد و صدور ارزشهای انقلاب اسلامی که زمینهساز جنبشهای مختلفی شده ناظر به این مولفه است. اعتقاد راسخ ملت ایران به ارزشهای اسلامی یکی از مهمترین مولفههای قدرت نرم است و کشور ما به دلیل برخورداری از این عامل مهم، در مقابل انواع سیاستهای تحمیلی و ترویجی ایستاده است و پیروزی در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از آرمان قدس شریف، مقابله با گروههای تکفیری در بیرون از مرزهای کشور، ظلمستیزی و حمایت از مظلومان عالم از مصادیق عیان این قدرت است که به عنوان الگو به سایر کشورها و ملت صادر شده و گسترش همین تفکر انقلابی زمینه خروج آمریکا از عراق و افغانستان را فراهم و کمک کرد تا بساط گروهک تروریستی داعش از منطقه جمع شود.
ابزار تحریم برای مقابله با قدرت اقتصادی
برخورداری از منابع سرشار طبیعی، صنایع دستی و نوین، معادن، جاذبههای تاریخی و معماری ایران برای جذب گردشگر، قرار گرفتن در منطقه استراتژیک غرب آسیا که از امتیازات بینظیری برخوردار است و ... هم یکی دیگر از مصادیق قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است که به افزایش توان اقتصادی کشور کمک کرده و زمینهساز رشد و توسعه میشود و بیدلیل نیست که دولتهای استکباری با ابزار تحریم به جنگ با ملت ایران آمدند تا فرصتهای موجود در این عرصه را به بنبست برسانند و مانع پیشرفت کشور شوند؛ توطئهای که با طرح راهبرد اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، خنثی شد و بدون تردید اقدامات راهبردی و عملیاتی در این خصوص میتواند نقشههای دشمنان در عقبماندگی کشور را جبران کند. حضور مقتدرانه مردم در متن انقلاب یکی دیگر از مولفههای جمهوری اسلامی ایران است که فیالواقع مهمترین عامل است زیرا امام راحل به پشتوانه همین حضور، توانست به مصاف پهلوی رفته و این رژیم فاسد را سرنگون کند. انقلاب اسلامی در طول این ۴۵ سال با اتکا به این عامل توانسته زمینه اقتدار کشور را فراهم و بخش نظامی و دفاعی کشور را ارتقا دهد، چه بسا که عملیات «وعده صادق» نیز در پاسخ به مطالبه بحق مردم صورت گرفت و فرماندهان میدان رزم و دیپلماسی از حق دفاع مشروع در مقابل تجاوز آشکار رژیم غاصب صهیونیستی استفاده کردند و معادلات را تغییر داده و به رفع تهدیدات از کشورمان پرداختند.
مؤلفههای قدرت سخت ایران
مقطع جنگ تحمیلی و صف آرایی ابرقدرتهای جهان در مقابل ایران، مهمترین بزنگاهی بود که باعث شد تا نیروهای مسلح کشور با تکیه بر ظرفیت و توانمندی داخلی در فواصل مختلف موشکهای جدید و مدرنی را تجهیز و زمینه پیشرفت روزافزون ایران در عرصه دفاعی را در معرض دید جهانیان قرار دهند و این پیام را به جهانیان مخابره کنند که ایران اسلامی در پشت حصارها نمیماند و در مسیر تقویت امنیت و اقتدار از هیچ کوششی فروگذار نیست و با اتکا به توان متخصصان و دانشمندان متعهد، از سد تحریمها گذر کرده و به چنان پیشرفتی در حوزه دفاعی میرسد که علاوه بر به چالش کشیدن قدرتهای جهانی، حیثیت اطلاعاتی امنیتیترین رژیم را زیر سؤال میبرد.بنا براخبار منتشرشده، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رکورد خوبی از ساخت تسلیحات نظامی ثبت کردند؛ به طوریکه مناسبتهای مهم ملی با رونمایی دستاوردهای دانشمندان این عرصه، رنگ و بوی دیگری گرفته و لبخند رضایت بر چهره رهبر معظم انقلاب که تئوریسین اصلی اقتدارآفرینی نظام هستند، نقش میبندد. اقتدار روز افزون در صنایع موشکی و دستیابی به موشکهای بالستیک تا ساخت شناورهای جدید با فناوریهای روز دنیا و ساخت ماهوارهبرهای متفاوت و پیشرفت در صنایع پدافندی بخشی از این پیشرفتهاست که به فراخور زمان اطلاعرسانی میشود و برخی از این صنایع، به دلایل اطلاعاتی هنوز رسانهای نشده است. این پیشرفتهای چشمگیر باعث شده جمهوری اسلامی ایران به صادرکننده سلاح تبدیل شده و کشورهای زیادی طالب خرید پهپادها و موشکهای ایرانی شوند که اخیرا در آسمان سرزمینهای اشغالی رویت شد و خواب صهیونیستها را آشفته کرد.بررسی تکنولوژی موشکهای ایران نشان میدهد ایران، موشکهای گوناگونی در بردهای مختلف و با ویژگیهای متفاوت در اختیار دارد. برد این موشکها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا میرسد و این توان دفاعی باعث میشود دشمنان نظام از حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی ایران خودداری کنند و ترجیح دهند به جای تهدید، پشت میز گفتوگو بنشینند. درحقیقت قدرت موشکی ایران تا اندازهای است که دشمن با هزاران بمب نیز نمیتواند مانع از شلیک این موشکها شودزیرامحل بسیاری ازاین موشکها مخفی بوده ودشمن قادر به شناسایی آنها نیست.بیتردید رکوردزنی نیروهای مسلح کشور در عملیات ترکیبی «وعده صادق» که نمایش امکانات حداقلی داخلی بود اما در آن، بزرگترین حمله پهپادی جهان با بلندترین برد جغرافیایی موشکی از خاک ایران رقم خورد و پرتاب بیشترین تعداد موشک بالستیک که به عنوان طولانیترین حمله پهپادی ثبت شد، سند آشکاری برای قدرت سخت ایران در بخش موشکی است که گنبد آهنین و سامانه دفاعی آمریکا و ۱۰ کشور جهان را به چالش کشید.به طور کلی «قدرت» در نظم کنونی فراتر از اقتدار نظامی و تسلیحاتی است و به صورت چندوجهی و با در نظر گرفتن مواردی همچون قدرت نرم، قدرت ایجاد ائتلاف، قدرت اقتصادی، تجاری، صنعتی، مالی، برخورداری از فناوری پیشرفته، دیجیتال و ارتباطات جهانی، دیپلماسی عمومی، منابع و نیروی انسانی و... لحاظ میشود و شکر خدا کشور ما از همه این وجوه برخوردار است و باید با بهکارگیری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و اتخاذ تدابیر مختلف به آنها عمق ببخشد تا همچنان در مسیر قدرت، حرکت و اهداف انقلاب اسلامی را جهانی کند.
نقش دولت سیزدهم در تقویت قدرت نرم
بنا بر دیدگاه صاحبنظران در عرصه بینالملل، سیاست خارجی و کنشهای صورت گرفته در آن نیز تابعی از قدرت نرم است که میتواند مولد قدرت سخت باشد و با انجام اقدامات به موقع، از رفتارهای غیرمسئولانه و نامشروع دولتهای متخاصم پیشگیری کرده و زمینه افزایش اقتدار را ایجاد کند. نگاهی به سیاست خارجی دولت سیزدهم و مقایسه آن با روشهای دیپلماتیک دولت تدبیر و امید مثال گویایی برای بیان نقش سیاست خارجی در افزایش کنشگری در نظام بینالملل است؛ انفعال دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم، پایبندی یکطرفه به تعهدات بینالمللی، توقف فعالیتهای هستهای برای خوشایند طرفهای غربی، پرهیز از اقدام مثبت با تکرار توهم جنگافروزی و ... مثالهای روشنی است تا با استناد به آنها بتوان فهمید که تا چه حد در زمین دشمن بازی کرده و عناصر قدرت را به حراج گذاشتند و در مقابل اتخاذ سیاست تعامل با همسایگان که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت تا چه حد توانست به افزایش اقتدار ایران در منطقه و به تبع آن در نظام بینالملل کمک کند و جمهوری اسلامی ایران با اتکا به این ظرفیت، برای نخستین بار، مواضع و اهداف صهیونیستها در سرزمینهای اشغالی را از خاک کشورمان موشکباران کرده و با عبور از خط قرمزهای صوری ـ که برای مراقبت از اسرائیل در منطقه باب شده است ـ امنیت و بازدارندگی پوشالی صهیونیستها را فرو ریزد و این اعتماد به نفس و روحیه ضدصهیونیستی را در منطقه و حکام مصلحتبین ترویج کند. تقویت همکاریهای منطقهای بهترین استراتژی بود که از سوی دولت مردمی اتخاذ شد و در سایه آن ائتلافهای سیاسی و منطقهای قوت گرفته و خلاهای موجود در این زمینه مرتفع شد و قدرت بازدارندگی ما را افزونتر از پیش کرد.