به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مهرداد بذرپاش در حاشیه بهرهبرداری از راهآهن یزد - اقلید، ضمن تسلیت حادثه شهادت آیتالله رئیسی و همراهانش، پروژه راهآهن یزد – اقلید را یکی از پروژههای مورد تأکید رئیسجمهوری فقید کشورمان خواند و اظهار داشت: عملیات تکمیلی خط ریلی و بهرهبرداری از راهآهن یزد – اقلید عملیات بزرگی بود که در ۲ سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است.
وی ادامه داد: مسیر راهآهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راهآهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.
بذرپاش ادامه داد: یزد به عنوان یکی از استانهای مهم صاحب بار که به دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد، برای فعالان صنعت ریلی استان جذابی است و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این پروژه ۲۷۰ کیلومتری، ایراداتی وجود داشت و ایستگاههایی نیمهتمام مانده بود که با احداث ۵ ایستگاه و رفع ایرادات موجود، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز میشود و پس از ۲ روز نیز اولین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد.
وی با اشاره به کاهش زمان حدود ۴ ساعتهای که با احداث این خط از مسیر شیراز به سمت مشهد مقدس محقق میشود، گفت: راهآهن یزد – اقلید یکی از درخواستهای مردم این استان بوده و این کاهش زمان اثرات مختلفی در صرفهجویی انرژی، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابهجایی بار خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که معادن بزگی که در مسیر قرار دارند یکی از بیشترین برخورداران از فواید این خط ریلی خواهند بود، افزود: راهاندازی و بهرهبرداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری ۳ استان اصفهان، فارس و یزد است که همواره مورد تاکید استانداران این استانها بوده است را تکمیل میکند.
وی ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و سایر دستاندرکاران این پروژه، گفت: اتفاق دیگری که رخ میدهد، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی عملاً در راستای کلان پروژه ایران راه را میتواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: خبر خوبی هم که برای مردم داریم این است که در ۲ماهه ابتدای امسال نسبت به ۲ماهه سال گذشته ۵۷ درصد رشد ترانزیت داشتیم و در سال گذشته هم رشد قابل توجهی در این زمینه تجربه شد.
بذرپاش این رشد را بیسابقهای دانست و گفت: رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳ پیشبینی میشود که این رکورد باز هم شکسته شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: همواره تاکید رئیسجمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت میتواند بهاندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامههای کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساختها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جادهای و هم در بخش توسعه نرمافزارها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانههای مرزی بر این مبنا قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که رشد ترانزیت کشور نشان میدهد که مذاکرات مختلف بینالمللی و منطقهای که ریاستجمهوری در رأس آن قرار داشت، در حال به ثمر نشستن است، گفت: آمارهای موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است.
بذرپاش با اشاره به این که در سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بیسابقه بوده است، افزود: حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده است که این اعداد منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف میکند و در کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بیسابقه در تاریخ کشور است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد