«جام‌جم» از پیامک‌های سامانه ۱۶۲ گزارش می‌دهد

نوسان در آدرنالین مخاطبان

سامانه ۱۶۲راهی برای ارتباط مخاطبان با عوامل و دست‌اندرکاران تلویزیون و رادیوست تا نقطه‌نظرات خود را بی‌واسطه با آنها در میان بگذارند. در این میان، گشتی در پیامک‌های ارسالی یک هفته گذشته نشان از آن دارد که برنامه‌های آدرنالین، نوسان، برمودا، دومینو، به افق فلسطین و پاورقی از‌جمله برنامه‌هایی بوده که کلیدواژه‌های نام آنها در این پیامک‌ها پرتکرار بوده است.
کد خبر: ۱۴۶۰۷۷۷
نویسنده ​​​​​​​سپیده اشرفی - گروه رسانه

آدرنالین بالا با مخاطبان 

از‌جمله برنامه‌هایی که در پیامک‌های مردمی بارها نام آن تکرار شده می‌توان به آدرنالین اشاره کرد که مسابقه‌ای پرهیجان از شبکه سلامت سیماست. این مسابقه دارای ۱۶بخش است که شامل سوالات تخصصی، عمومی، هوش، حافظه، بازی‌های فکری، بازی‌های عملی و بازی‌های ورزشی است. روند مسابقه به این شکل است که در هر قسمت دو گروه سه نفره با هم رقابت می‌کنند. بعد از چهار شب و در پایان، گروهی که بیشترین امتیاز را دریافت کرده‌ به مرحله نهایی می‌رسد و برنده جایزه نقدی این مسابقه می‌شود. داورانی که شرکت‌کنندگان را قضاوت می‌کنند از کادر درمان و بهداشت هستند که امتیاز‌ها را در بخش‌های تخصصی می‌دهند. در ‌آدرنالین‌، دانشجویان بین‌الملل که در کشورمان در حال تحصیل هستند هم شرکت می‌کنند.مثلا یک قسمت از مسابقه، رقابت میان دانشجویان هندی و افغانی صورت می‌گیرد که در ایران مشغول تحصیل‌اند.این مسابقه برای ماه مبارک رمضان در شش قسمت تهیه شده است وهرمسابقه در چهار شب پخش می‌شود و در کل ۱۲گروه باهم رقابت می‌کنند.مجری این مسابقه پیمان فاطمی است و سیدمحمدحسین پورفاضلی،هم به‌عنوان مجری‌کارشناس دراین‌مسابقه شرکت‌می‌کند.کارگردان هنری مهدی حاجی میرآقا و سردبیر، معین داستان است.این برنامه برای دومین هفته متوالی،درمیان برنامه‌های پرمخاطب سیما در پیامک‌های مردمی بوده است. 
   
پرمخاطب به شیوه نوسان
برنامه نوسان با لحن ساده وقابل درکی که در بیان بحران غزه ومسائل مرتبط باآن دارد،توانسته ارتباط خوبی با مخاطب برقرار‌کند. نوسان با محوریت مسائل مرتبط با غزه، در شبکه دوروی آنتن می‌رود.این برنامه به موضوعات و حواشی این روز‌های اتفاقات فلسطین وغزه درقالب پخش تصاویر و ویدئو‌هایی درچند بخش می‌پردازد. این برنامه با وجود ترکیب ساده‌ای که در پرداختن به موضوعات دارد، توانسته برای مخاطبان، روشنگر و از‌جمله برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون باشد. البته بعد از ماجرای طوفان الاقصی، برنامه‌های مختلفی روی آنتن رفت که هر‌کدام از زاویه خود به مسأله فلسطین پرداخت اما زبان ساده نوسان، در میان آنها متفاوت‌تر بود. 
   
به وقت برمودا
برنامه برمودا که به تازگی فصل اول آن به اتمام رسیده، از‌جمله برنامه‌های پرمخاطب در میان پیامک‌های مردمی بوده است. این برنامه با وجود قرار گرفتن در قالب گفت‌و‌گو‌، تلاش کرد تا به شیوه متفاوتی این گفت‌وگوها را انجام دهد. محسن نجفی‌سولاری، تهیه‌کننده برنامه برمودا پیش از این به جام‌جم گفته بود: فضای کلی برمودا صرفا یک تاک‌شو نیست بلکه می‌توان به آن رئالیتی‌شو هم گفت.درعین‌حال قدری فضای نمایشی رابه آن افزوده‌ایم. سناریوی کلی برنامه برمودا از این قرار است که کامران نجف‌زاده دفتر تحریریه قدیمی داشته که سال‌ها پدربزرگش درآن روزنامه چاپ می‌کرد.او بعد ازهفت سال از آمریکا برگشته و می‌خواهد آن را دوباره راه‌اندازی کند. این دفتر، یک آبدارچی هم دارد که از قدیم حضور داشته. درشروع برنامه، بازیگر این نقش محمود بصیری است و یک شب که او از دفتر می‌رود، جواد انصافی جای او را می‌گیرد.نجف‌زاده از وقتی بازمی‌گردد، دفتر را به‌‌روز  و مهمانان را به آنجا دعوت می‌کند. شب‌ها باآنها گپ می‌زند ویک گفت‌وگو شکل می‌گیرد. درعین‌حال، به غیر ازفضای گفت‌وگویی که شکل می‌گیرد وبخشی ازآن به شکل چالشی است، تلاش کردیم که سنت‌شکنی کنیم. درواقع گاهی با مهمانان بازی می‌کنیم؛ چالش انجام می‌دهیم. گاهی اکت فیزیکی دارند،تغییرمیزانسن‌های متعددی داریم و بازیگری که داریم، چاشنی نمایشی به کار اضافه می‌کند. یعنی صرفا این نیست که در برمودا بنشینیم و با مهمان گفت‌وگو کنیم. دائم در حال ایجاد فضا‌های جدید و متغیر در دکور هستیم. 
   
پاورقی‌هایی در نقد غرب

برنامه پاورقی شبکه دو را هم باید از‌جمله برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در یک هفته گذشته دانست. این برنامه نگاهی طنز به مسائل سیاسی و اتفاقات اخیر جامعه ایران وغرب دارد وتلاش می‌کند تا پشت پرده وناگفته‌هایی را مطرح کند که غالبا در شبکه‌های اجتماعی بیان نمی‌شود. مخاطبان پیش از این هم بارها از این برنامه تشکر کرده و رضایت خود را از آن اعلام کرده بودند. پاورقی در مدتی که روی آنتن بوده تلاش کرده پشت پرده اخبار و برخی حاشیه‌هایی را مطرح کند که شبکه‌های معاند فارسی‌زبان به خورد مخاطبان می‌دهند. 
 
دومینوی سگ‌دوستی 

مجموعه مستند دومینو هم از‌جمله برنامه‌هایی بوده که در نظر مخاطبان تلویزیون نشسته است. این مستند در قسمت اول و دوم خود، به مخاطبات محیط‌زیستی سگ‌دوستی اشاره کرده بود که با واکنش‌های گسترده‌ فضای مجازی و همچنین شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی مواجه شد.با انتشار قسمت چهارم دومینو و آگاه‌سازی نسبت به چند بیماری مهم مانند هاری و سالَک، موجی از واکنش‌ها و سوالات پیرامون مطالب علمی نقل شده در مستند به راه افتاد. دومینو در چهار قسمت ابتدایی خود توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و واکنش‌های جنجالی زیادی را برانگیزد. محمدرضا عبدالحمیدی، تهیه‌کننده و کارگردان پیش از این درباره این مجموعه مستند گفته بود: مخاطبان با تماشای قسمت پنجم و ششم نیز همانند قسمت‌های پیشین غافلگیر خواهند شد چرا که تولید محتوای این دو قسمت، بسیار منحصر‌به‌فرد است و از آنجا که تیم تولید دومینو برای تک‌تک ثانیه‌های مخاطب ارزش قائل است، این وعده را می‌دهم که تماشای این دو قسمت، چه برای مخالفان و چه‌ موافقان فرهنگ سگ‌دوستی مفید خواهد بود.

 به افق نوار غزه 
از دیگر برنامه‌های پرمخاطب سیما در یک هفته اخیر، برنامه به افق فلسطین بود که طبق نام این برنامه، مسأله فلسطین را در اولویت قرار داده است. این برنامه از زمان شروع طوفان الاقصی و عملیات هفتم اکتبر کار خود را آغاز کرد و توانست به یک برنامه جریان‌ساز تبدیل شود.  سیدحسین حسینی از مجریان این برنامه پیش از این گفته بود: تلاش کردیم که در آیتم‌های برنامه عدالت را رعایت کنیم و حتی شبکه‌های خبری بین‌المللی را هم در این رابطه رصد کردیم و مهمانانی که در این برنامه حضور یافتند، نشان داد که به افق فلسطین برنامه‌ای موفق در رابطه با مقامات و مبارزه مردم فلسطین علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی بوده است و از این بابت خوشحالیم که این برنامه در راستای حمایت از مقاومت موفق بوده است.همچنین علی گنجی، مدیرگروه سیاسی شبکه افق سیما هم در خصوص این برنامه عنوان کرده بود: ما تلاش کردیم که به‌ صورت جهادی در این برنامه فعالیت کنیم و در واقع افت مخاطب نداشته باشیم که همین‌طور هم شد و با عنایت به عملیات مهم طوفان الاقصی و عملیات بزرگ وعده صادق پخش این برنامه را هرشب با توان بیشتری دنبال کردیم و ارتباط‌های زنده‌ای هم با اسرای آزاد شده فلسطینی داشتیم که در کار رسانه‌ای بی‌نظیر است و حتی شبکه‌های بین‌المللی خبری جهانی نتوانستند در این مورد آیتمی داشته باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها