چندی پیش دیوان عدالت اداری در نامهای به وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اجرای رأی صادره از هیأت عمومی این دیوان درخصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما، اختیارات این وزارتخانه را در کنترل قیمت بلیت هواپیما سلب کرد و بعد از آن شرکتهای هواپیمایی هرکدام مجاز شدند تا نسبت به تعیین نرخهای مسیرهای مختلف، خودشان اقدام و سقف قیمتی تعیین شده را رعایت کنند.گرچه مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در واکنش به این موضوع اظهار کرد که وزارت راه و شهرسازی در تلاش است از طریق قوه قضاییه و سران قوا حکم صادر شده را متوقف کرده و مانع از افزایش بیرویه قیمت پروازهای داخلی شود و همچنین برخی معاونان وی نسبت به آزادسازی قیمتها و افزایش بیرویه آن ابراز نگرانی کردند اما بنا بر گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور، آزادسازی باعث میشود نرخهای جدید از نرخی که در بازار سیاه وجود دارد، کمتر شود زیرا وقتی بازار به تعادل برسد عرضه بلیت بیشتر شده و قیمتها نیز کاهشی میشود.به گفته وی، شرکتهای هواپیمایی در نرخگذاری نیز براساس عوامل مؤثر در قیمت تمام شده که شامل هزینههای تعمیرات،چکهای دورهای،هزینههای پرواز،سوخت،بیمه،خدمات زمینی و...میشود، قیمت راتعیین میکنند.سقفی نیز مشخص خواهد شد که فراتر از آن در بازار نرود و انجمن نیز برشرکتها نظارت خواهد کرد.حال امااین سؤال پیش آمده که آژانسهای هواپیمایی چقدر قیمتهای مصوب رارعایت میکنند و آیا بلیت هواپیما با قیمتهای مشخص شده در بازار به فروش میرود؟آن طورکه پیگیریها نشان میدهدبهنظرمیرسدقیمت بلیت هواپیما باهمان نرخی که روی سایتهابارگذاری شده بهدست شهروندان میرسدوهمچنان گران است.